S steelduck skrev:
Nja, jag har flera saker i mitt hem som behöver fixas efter en vattenläckage, därav frågan för att min budget skall hållas. Blir det dyrare så vill man ju gärna veta detta innan.
Vad jag förstått hade rörfirman inte sagt hur lång tid det skulle ta. Så om du balanserar på någon timme på löpande räkning, och med tanke på vilken detaljstyrning du verkar vilja ha på priset så bör du nog i framtida fall begära ett fastpris inkl allt. Kommer garanterat bli dyrare, men du kommer få veta i förväg. Ibland är det viktigare.

• Gilla
Olatommy och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
S SueCia skrev:
Hantverkare får inte heller betalt när dom kör till sin arbetsplats så sluta ljug. Den här diskussionen har avhandlats tusentals gånger och varje gång slutar den likadant.

Jag antar att du jobbar på kontor. Om din arbetsgivare säger att du ska följa med till en kund för att demonstrera något, kunden ligger 2 timmar bort. Då jobbar du gladeligen gratis dessa fyra timmar? Tar du komp eller tjänstledigt då?
Får inte betalt ? Finns otaligt många som vittnar om fler timmar deb än vad dom faktiskt var på plats.

Min timlön får jag oavsett vad jag gör på jobbet.. det ser företaget till att få in genom att sälja våra tjänster och då inte genom att debitera min tid jag reser vid sidan av utan att nämna det.

Man får ta den timlön man behöver för att klara sig ev. Vara tydlig när det gäller bil/mil ersättning .. något enat sätt att debitera på...för det blir lätt frågetecken

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du menar att taxi inte har en framkörningsavgift? Förstår ditt inlägg eftersom du flyger med Ryan och aldrig har åkt taxi. Har du med dig egen papperspåse till affären också när du köper tomater?
När jag åker taxi så är det mig veterligen samma startavgift för att stanna någon på gatan som att be någon åka 2 mil och hämta mig. Eller är det annorlunda där du bor? Jag har nätpåsar för grönsakerna i affären, vad har det med saken att göra?

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
S SueCia skrev:
Fast om firma A redovisar på det sättet du vill och firma B på det sättet som är kutym. Då kommer firma B få alla jobb eftersom firma A ser dyr ut i jämförelse.

Enda sättet det skulle funka var en lag som krävde att alla redovisar så, ingen firma vill vara den första att se dyr ut.

Nä så klart, men som uppdragstagare får man vara tydlig för alla gör olika.

S
Sittställning Forlowt skrev:
Får inte betalt ? Finns otaligt många som vittnar om fler timmar deb än vad dom faktiskt var på plats.

Min timlön får jag oavsett vad jag gör på jobbet.. det ser företaget till att få in genom att sälja våra tjänster och då inte genom att debitera min tid jag reser vid sidan av utan att nämna det.

Man får ta den timlön man behöver för att klara sig ev. Vara tydlig när det gäller bil/mil ersättning .. något enat sätt att debitera på...för det blir lätt frågetecken
Så ett företag ska av princip tappa sina kunder och gå i konkurs bara för att kunna säga att de åtminstone var först med att vara transparenta? Jag vet inte hur det är med dig men de allra flesta behöver lönen för att bo och köpa mat.

Sen ljuger du, hantverkare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats, däremot till kund, det är en jävla skillnad.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Fattar inte alla som tycker det är ok... Eller Jo jag fattar men hur tänker ni !?

Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.

Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.

Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...

Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!

I detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Jag tror inte den här rörmokaren fick betalt när han körde till sitt jobb. Däremot när han körde från sitt jobb till kunden för att utföra ett arbete. Bra jämförelse med Ica:crysmile: Kolla en Ica handlares vinst och jämför med en entreprenör i hantverkssvängen som jobbar med privatpersoner.
Men vi företagare i hantverkssvängen kanske ska snacka med facket och få till en stämpelklocka som bara tickar när arbete utförs.
Jag antar att du själv loggar ut på jobbet när det är dags att skita:rofl:

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Därför att du jobbar på kontor och de få timmar på ett år går som ”slasktid” kanske eller hur??

Men nu var ju frågan om du jobbar gratis när du reser till kund, jag är inte det minsta intresserad av vad din arbetsgivare gör.
Klart jag inte jobbat gratis. Men inte heller per timme.

Men elektrikern får väl betalt vad hen än gör också, eller? Det är väl alltid arbetsgivaren som tar betalt av kunden och distribuerar en del av det till arbetstagaren i form av lön?

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S
Jag tror inte den här rörmokaren fick betalt när han körde till sitt jobb. Däremot när han körde från sitt jobb till kunden för att utföra ett arbete. Bra jämförelse med Ica:crysmile: Kolla en Ica handlares vinst och jämför med en entreprenör i hantverkssvängen som jobbar med privatpersoner.
Men vi företagare i hantverkssvängen kanske ska snacka med facket och få till en stämpelklocka som bara tickar när arbete utförs.
han har ju redan sagt att han kan göra vad han vill på jobbet och ändå debiteras kunden fullt :) Sen gnälla på hantverkare för att de får lön för att köra till kund!

• Gilla
Lövet19 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Äh det är bara dolda kostnader som försvårar prisjämförelse. Ni som sysslar med sånt kommer ryka först när lågkonjunkturen kommer, roten försvinner och avregleringen sker. Hej hej konsument!

Den där Niklas kan väl ha en färdigskriven text med priser så att kunden vet vad ett arbetet kommer kosta, iaf när det kommer till sådana självklara saker som resor till och från arbetet.

ahh 500 kr per timme ja men då ingår inte resor, verktyg eller utbildningspaketet, förlängd garanti, bortforsling, arbetsbelysning. Öh!

Ni riskerar bara missnöjda kunder genom att inte berätta om de fasta kostnaderna.
Har jag missat något? Den här rörmokaren har arbetat i 2 Tim och fakturerat 3. Eller generaliserar du bara efter alla gånger du själv blivit blåst för att du inte läst igenom offerten ordentligt?

S
Okarlsson Okarlsson skrev:
Klart jag inte jobbat gratis. Men inte heller per timme.

Men elektrikern får väl betalt vad hen än gör också, eller? Det är väl alltid arbetsgivaren som tar betalt av kunden och distribuerar en del av det till arbetstagaren i form av lön?
och för att arbetsgivaren ska få pengar till lön måste den givetvis debitera för tiden den anställda lägger på ett jobb eller hur? :)

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning

Du driver åt fel åt nu, det handlar om att vara tydlig med priser.

Icas priser är det betalar i kassan, säger någon 2 timmar och debiterar mig 3 t.ex så tycker jag förklaringen ska komma innan. Annars kan det fan stå framkörningsavgift. Kanske den ej går att dra av ? Vet ej .. bryr mig ej. Gör det tydligt är min poäng..

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Fattar inte alla som tycker det är ok... Eller Jo jag fattar men hur tänker ni !?

Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.

Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.

Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...

Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!

fI detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Installatören startar sin arbetsdag tex 8.00 på sin arbetsplats. Han slutar sin dag tex 17.00. På sin arbetsplats, där servciebilen skall ställas av. Alla timmar däremellan undantaget Lunch lyfter han lön. Jag tycker ovan jämförelse är helt fel. Servcieteknikern lägger ner den faktiska tiden. Att ta sig till kund är en del av hans arbetsdag. Det är ju inte så att kunden tar med sig väggen och kommoden in till butiken.

Om jobbet tar en hel dag så så skulle et ju straffa kunden om man lägger en timkostnad baserat på att ta höjd för spilltid genom en högre timpeng. elelr skall man ah olika tariffer för 1h, halvdag, 3/4 dag och heldagsarbeten.. Mer rättvist att var projekt betalar faktisk tid.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 4 till
  • Laddar…
P
Du menar att taxi inte har en framkörningsavgift? Förstår ditt inlägg eftersom du flyger med Ryan och aldrig har åkt taxi. Har du med dig egen papperspåse till affären också när du köper tomater?
Men nu är skillnaden att taxi måste visa alla kostnader på prisskyltarna. Men hantverkaren talar inte om att de har framkörningsavgift.

Om en taxi inte informerar via prisinfo så kan de heller inte ta ut framkörningsavgift. Jag tog aldrig det när jag körde, sen fick jag mer stamkunder än de som hade växel för att jag inte tog ut framkörnings inom stan. Ja jag gick plus på det.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Min arbetsgivare skulle aldrig få för sig att ta mer betalt av en kund för att vårt kontor råkade ligga längre från kunden. Men så lever jag ju på återkommande och nöjda kunder också...
Och hur tror du din arbetsgivare tar betalt för att betala din lön?

Rkarlsson skrev:
Hantverkare tror att den som anlitar ska veta vad de tar betalt för. Sluta vara så hårda, ts frågade ju ändå. Då tänkte väl inte röris på att skriva att det kostar för bilen med.

Om jag ställer frågan till en hantverkare vad tar du så räknar jag väl med att de berättar allt. Men hade inte bråkat om en timmes körning om de har det.
Men om de inte är transparenta och lägger till för mycket så ringer jag väl aldrig igen.
Helt rätt. Nu vet jag inte om detta var en anställd hantverkare eller en VD som var ute och jobbade. Annars får man ju också lära sig att ställa frågan till rätt person och ett företag får lära sig att införa munkavle och skrivförbud för sina anställda när det gäller priser.

• Gilla
Magnushka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.