159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
TS har haft en kort sms konversation med rörläggaren. Hade han begärt in en offert på sitt byte, så hade han säkerligen kunnat förvänta sig både mer detaljer och ett högre pris. För då hade även rörisen behövt ta betalt för OH kostnader, oförutsedda förutsättningar mm, precis om ica bakar in i sina mycket väl tilltagna marginaler.Forlowt skrev:
Du driver åt fel åt nu, det handlar om att vara tydlig med priser.
Icas priser är det betalar i kassan, säger någon 2 timmar och debiterar mig 3 t.ex så tycker jag förklaringen ska komma innan. Annars kan det fan stå framkörningsavgift. Kanske den ej går att dra av ? Vet ej .. bryr mig ej. Gör det tydligt är min poäng..
En mer transparent debitering där allt framgår, för det är definitivt ett återkommande bekymmer sånt här...M mojjen skrev:Installatören startar sin arbetsdag tex 8.00 på sin arbetsplats. Han slutar sin dag tex 17.00. På sin arbetsplats, där servciebilen skall ställas av. Alla timmar däremellan undantaget Lunch lyfter han lön. Jag tycker ovan jämförelse är helt fel. Servcieteknikern lägger ner den faktiska tiden. Att ta sig till kund är en del av hans arbetsdag. Det är ju inte så att kunden tar med sig väggen och kommoden in till butiken.
Om jobbet tar en hel dag så så skulle et ju straffa kunden om man lägger en timkostnad baserat på att ta höjd för spilltid genom en högre timpeng. elelr skall man ah olika tariffer för 1h, halvdag, 3/4 dag och heldagsarbeten.. Mer rättvist att var projekt betalar faktisk tid.
Men ja.. gjorde en liten tanke vurpa där kanske men jag utgick i mitt huvud från att personen som utförde jobbet bestämde priset då har man mer kontroll på det men men..
Där är vi väldigt överens. Pengarna till företagets drift skall betalas av dess uppdragsgivare. Ingen snack om det. Men frågan är väl snarare att ingen uppdragsgivare är ok med en faktura som innehåller "1/22 årlig konferens i sälen", utan förutsätter att man får ett jämförbart pris. Om man då för att kunna jämföra ska lista ut restid från kontor blir det omöjligt. "Undra hur mycket trafik det är på rv 222 klockan 13 nästa torsdag?". Då kommer till slut samma firma att ta sjukt olika betalt för samma jobb bara beroende på när på dagen det utfördes och var kunden innan var belägen. Orimligt.S SueCia skrev:
Om det specas som 3 timmars arbete på fakturan så är väl det att föredra framför 2 timmars arbete plus bilkostnad?
nu kan du göra ROT avdrag och i slutänden betalar du endast för 1,5 timme.
inget att gnälla om
nu kan du göra ROT avdrag och i slutänden betalar du endast för 1,5 timme.
inget att gnälla om
Håller med om transparens är bra, och till nytta för alla. men om man ahr stort behov av det, så bör man från beställare inte heller föra korrespondensen så platt som TS gjort. Då behöver man även agera mer professionellt som beställare, och begära en offert etc.Forlowt skrev:
Vi tar betalt för det uppskattade värdet tjänsten har för kunden. Inte per timme och absolut inte för avstånd till kontoret. Men jag ifrågasätter inte marknadsekonomi, om det är vad du tror, utan jag menar att det urholkar förtroendet för hantverkare för att det till syvende och sist är till för att lura kunder. Och det sätter jag mig emot.Krille-72 skrev:
Detta är den absoluta verkligheten för de som vill beställa på löpandes räkning. Vilket oftast blir bäst och billigast för alla. Allt annars skall ses som en försäkring. Försäkringspremier kostar pengar.Okarlsson skrev:
Där är vi väldigt överens. Pengarna till företagets drift skall betalas av dess uppdragsgivare. Ingen snack om det. Men frågan är väl snarare att ingen uppdragsgivare är ok med en faktura som innehåller "1/22 årlig konferens i sälen", utan förutsätter att man får ett jämförbart pris. Om man då för att kunna jämföra ska lista ut restid från kontor blir det omöjligt. "Undra hur mycket trafik det är på rv 222 klockan 13 nästa torsdag?". Då kommer till slut samma firma att ta sjukt olika betalt för samma jobb bara beroende på när på dagen det utfördes och var kunden innan var belägen. Orimligt.
Instämmer helt.M mojjen skrev:
Tja ja, skapar förvirring. Är det lagligt att göra så ? Fusk ?M Morgonskiftet skrev:
Jag betalt hellre en tydlig faktura än att jag ska behöva undra..
Börjar bli en lång tråd nu. Har tidigare skrivit att jag inte vet om det var en VD som var hos dig och jobbade eller en anställd. Det gäller att fråga rätt person precis som det gäller att få sina anställda att inte diskutera priser då det lätt blir fel. I detta fall förstår jag som entreprenör knappt frågan då du har tjänat pengar genom att få ut en rörmokare på löpande räkning som fakturerar dig 3 Tim jämfört med ifall du tagit in en offert.Forlowt skrev:
Du driver åt fel åt nu, det handlar om att vara tydlig med priser.
Icas priser är det betalar i kassan, säger någon 2 timmar och debiterar mig 3 t.ex så tycker jag förklaringen ska komma innan. Annars kan det fan stå framkörningsavgift. Kanske den ej går att dra av ? Vet ej .. bryr mig ej. Gör det tydligt är min poäng..
Min jämförelse med Ica handlade om att en Ica handlare idag tjänar grova pengar i många fall. Få klagar på matpriserna. I min Ica butik ligger rullpåsar ute bland grönsakerna medans papperspåsarna till frukt ligger lite undangömda om dom inte är slut. Sen finns det säker en liten skylt någonstans att fruktpåsen kostar 3 kr.
Många har blivit blåsta av hantverkare. Det har inte du.
Egentligen inte, restid får man inte göra rotavdrag för. Så en noggrann hantverkare, skall ju debitera 3h för rot, och 1h för restid och anskaffning, om han bara var i kundens bostad i 2h. Det är ju hantverakren som skickar in rotuppgifterna inte kunden. Så ahr svårt att tro att någon kund klagar i alla fall.Forlowt skrev:
Själv brukar jag säga till våra hantverkare när jag renoverar att ta riktigt låg marginal på materialet, och ta igen det på arbetskostnaden istället.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
jag tycker dina argument är klockrena anledningen till varför hantverkare ska debitera körtiden till kund, så tack för att du argumenterar åt mig antar jag?Okarlsson skrev:
Där är vi väldigt överens. Pengarna till företagets drift skall betalas av dess uppdragsgivare. Ingen snack om det. Men frågan är väl snarare att ingen uppdragsgivare är ok med en faktura som innehåller "1/22 årlig konferens i sälen", utan förutsätter att man får ett jämförbart pris. Om man då för att kunna jämföra ska lista ut restid från kontor blir det omöjligt. "Undra hur mycket trafik det är på rv 222 klockan 13 nästa torsdag?". Då kommer till slut samma firma att ta sjukt olika betalt för samma jobb bara beroende på när på dagen det utfördes och var kunden innan var belägen. Orimligt.
Du kan givetvis bestrida en faktura från en hantverkare ifall du inte fått information om priser. Normalt så får man den informationen när man gör en beställning. Får man inte den har man stora chanser att vinna i en domstol. Därför är själva beställningen väldigt viktig för båda parter.Rkarlsson skrev:Men nu är skillnaden att taxi måste visa alla kostnader på prisskyltarna. Men hantverkaren talar inte om att de har framkörningsavgift.
Om en taxi inte informerar via prisinfo så kan de heller inte ta ut framkörningsavgift. Jag tog aldrig det när jag körde, sen fick jag mer stamkunder än de som hade växel för att jag inte tog ut framkörnings inom stan. Ja jag gick plus på det.
När det gäller Taxi så har jag lärt mig. ” Vad god dröj” sen får man prata med någon som frågar vart man ska bli hämtat och lämnad. Väl i Taxin så sitter det en obegriplig klisterlapp där det står olika priser och tariffer. Jag har aldrig blivit informerad om dessa vid själva beställningen.
Men du har en poäng. Kanske ska vi entreprenörer trycka upp tröjor med våra olika tariffer och taxor som kunden kan läsa på när vi kommer och arbetar. Bra idé faktiskt.