Fairlane Fairlane skrev:
Det handlar inte om fastpris eller löpande, utan att tydliggöra hur den löpande kostnaden delas in.
Dvs jag vill kunna anlita en person på löpande räkning och innan förstå vilka paramtrar som påverkar priset:

Det som påverkar priset är:
  • Ersätting för resa (fast pris, per km, per timme, per km och timme och isåfall vad betalar jag för tid respektive km)
  • Arbete (timpeng)
  • Servicebil (ingår bilen i något ovan, eller tillkommer det och isåfall hur vad betalar jag för den?
  • Hyra av vertyg/maskiner (finns det några verktyg eller maskiner som tillkommer?)
  • Hyra av ställning (behövs det och vad kostar det)
  • Material (betalar jag efter en hittepåprislista eller vettiga priser? Det behöver inte vara exakt, men att säga att jag får 20% rabatt på Ahlsells prislista är löjligt)
  • Minimitid (Vi fakturerar aldrig färre än 3 timmar)
Många av sakerna ovan är egentligen oberoende av hur lång tid själva arbetet tar, så det kan man säga utan att det blir fastprisavtal. Vi tar 500 kr om dagen för bilen, plus eventuell parkeringsavgift). Klar och tydligt så. Går arbetet fort så påverkar det eventuellt parkeringsavgiften. Drar det ut på tiden så får jag betala fler dagar också.

Det som då påverkar det löpande är hur lång tid det tar, vilket kan påverkas av oklara förutsättningar. Kanske måste man också köpa in mer material under vissa förutsättningar än andra. Då påverkar det såklart båda materialpriset och eventuellt restiden för att man måste åka och hämta en sak som man inte visste om innan.

Däremot är jag ju inte sugen på att betala för att man gör onödiga resor.
Ska man till exempel dra om all el i en villa så är det nödvändigt att åka och köpa alla delar som behövs och eventuellt åka och komplettera med något som var svårt att förutse. Däremot ska man inte behöva och köpa vägguttag och FK/FQ varje dag, det bör man få med sig i första vändan.
På samma sätt förväntar jag mig att snickaren köper in en rimlig mängd spik vid första besöket hos bygghandeln och inte att han måste åka och köpa nytt vid lunch och vid frukost dagen efter och vid lunch igen etc.

Lyckligtvis så klarar väldigt många hantverkarfirmor av det ovanstående. Några verkar dock inte kunna nämna att det kostar extra för servicebil och reseersättning om det rör sig om löpande. Det är enligt mig absurt eftersom dessa kostnader kan vara högre än ersättningen för jobbet.
Nu har du ju nästan lyckats få med allt. Se till att alla punkter är besvarade innan du beställer ut en hantverkare.
Ps. Glöm inte punkten bajsning

• Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det var inte det mitt råd gick ut på. Men fortsätt du och beställ ut hantverkare utan avtal så får vi se om branschen förändras till din fördel.
Det finns alltid ett avtal.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om det, har du inte en susning. De kan mycket väl ha ett avtal där de får betalt för varje objekt. Likt taxichaufförer. De får vanligtvis 40% av det inkörda beloppet. Inget annat. Mellan körningarna "jobbar" de gratis.

Staffan
Tror du på ditt svar själv eller? Lycka till att teckna ett kollektivavtal med det upplägget.:rofl::crysmile::crysmile:

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så en kund är helt korkad då med andra ord?

Kunden bor i Malmö och ringer hantverkaren i Hässleholm. När fakturan kommer får kunden utöver arbete och material även betala resekostnader.

Om kunden velat slippa resekostnaden skulle hen istället ringt Staffans Allfix längre ner på gatan:rofl:
Hur hade du själv gjort om du varit hantverkaren i Hässleholm? Vad hade du sagt till kunden i förväg om resorna?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det finns alltid ett avtal.
Vad är avtalet då?

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
Det beror ju på vad som har sagts.

Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så en kund är helt korkad då med andra ord?

Kunden bor i Malmö och ringer hantverkaren i Hässleholm. När fakturan kommer får kunden utöver arbete och material även betala resekostnader.
Kan vara korkad. Ja.
Ringer kunden en firma som ligger långt ifrån kan proffset misstänka att kunden missat avståndet. Bla. därför är det viktigt att hantverkaren säger till att resan kostar si eller så mycket.

Hur svårt kan det vara?

Staffan

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur hade du själv gjort om du varit hantverkaren i Hässleholm? Vad hade du sagt till kunden i förväg om resorna?
Ingenting om inte hen frågat.
Antar att inte alla är helt korkade.
Varför skulle man anta att kunden tror att restiden är gratis?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
D
Men att förhållandet skulle vara helt avtalslöst är inte fallet.

Skulle vara väldigt obehagligt om det dök upp oanmälda hantverkare hemma som började rycka i rören.

Kanske finns någon film om sånt @Staffan2000

• Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Herre gud. Förstår att du blir blåst gång på gång på gång. Gillar du smisk också?

• Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej Fair Lane bra sammanfattat, det mer materiallistor finns nog redan någon annan tråd det behandlas i, det är ett ämne för sig.

Här är frågan om hantverkaren har rätt eller möjlighet att kräva betalt för mer än den effektiva tiden som denne är hos kund.

Skatteverket säger nej, vad säger du?
Jag tycker svaret är enkelt, men din fråga lite felformulerad.

Hantverkaren han kräva betalt för mer än den effektiva tiden hos kund, restid, milkostnad. Servicebil, ja nästan vad som helst. Bara det är tydligt från början. Alltså kommunicerat och accepterat.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ok, så om inte hantverkaren sagt vad priset på jobbet är per timme så kan han i princip ta vilket pris den vill av kunden för det finns inte med i avtalet?

Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu har du ju nästan lyckats få med allt. Se till att alla punkter är besvarade innan du beställer ut en hantverkare.
Ps. Glöm inte punkten bajsning
Ja jag fick med det mesta säkert. Jag har säkert missat något. Kanske behöver plåtslagare något som inte passar in i ovanstående, eller kanske behöver plattsättaren det. Vad vet jag som amatör? Det vet dock utföraren, men "glömmer" ofta att nämna det "självklara".
Frågar man "Vilken timpeng har ni?", så förstår jag att man svarar på just den frågan, även om det såklart inte skadar att säga att det utöver timpeng tillkommer ersättning för resa etc.
Problemet är att om man frågar "vad kostar det?" så svarar man återigen med bara timpengen.
Det var ju faktiskt precis det som skedde här. "Vad vill du ha som tack för det?" frågar TS och får svar med timpeng...

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D
Om jag ringer en firma på måfå som råkar ligga i Kiruna och firman inte säger något innan hantverkaren står utanför min dörr så kommer jag med stor sannolikhet inte behöva betala för den resan.

D Derbyboy skrev:
Men att förhållandet skulle vara helt avtalslöst är inte fallet.

Skulle vara väldigt obehagligt om det dök upp oanmälda hantverkare hemma som började rycka i rören.

Kanske finns någon film om sånt @Staffan2000
Rycka i vilka rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.