Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror du på ditt svar själv eller? Lycka till att teckna ett kollektivavtal med det upplägget.:rofl::crysmile::crysmile:
Din okunskap om hur de som inte lever i en skyddad verkstad har det, är oroande.

Staffan

• Gilla
16386
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Här är frågan om hantverkaren har rätt eller möjlighet att kräva betalt för mer än den effektiva tiden som denne är hos kund.

Skatteverket säger nej, vad säger du?
Jag säger ja och det påstår jag att även skatteverket gör.
Det de säger nej till är ROT på saker som inte har med arbetstiden hos kund att göra, men jag är rätt övertygad om att skatteverket inte säger nej till att kunden betalar för servicebil, material etc.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men att förhållandet skulle vara helt avtalslöst är inte fallet.

Skulle vara väldigt obehagligt om det dök upp oanmälda hantverkare hemma som började rycka i rören.

Kanske finns någon film om sånt @Staffan2000
Jag har en sådan erfarenhet, men det var tack och lov inte en hantverkare. Ingen ekonomisk transaktion heller.
:cool::crysmile:

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, så om inte hantverkaren sagt vad priset på jobbet är per timme så kan han i princip ta vilket pris den vill av kunden för det finns inte med i avtalet?
Konsumenttjänstlagen

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Om jag ringer en firma på måfå som råkar ligga i Kiruna och firman inte säger något innan hantverkaren står utanför min dörr så kommer jag med stor sannolikhet inte behöva betala för den resan.
Självklart inte

Staffans2000
Ingenting om inte hen frågat.
Antar att inte alla är helt korkade.
Varför skulle man anta att kunden tror att restiden är gratis?
Men vart går gränsen när du tycker att du skall uppföra dig som ett profft och inte bara ta betalt som ett. Hur många mil till kund innan du reagerar? Eller rättare sagt. Innan du tror att kunden blir fly förbannad och vägrar betala för ditt oproffsiga beteende?

Staffan

D Derbyboy skrev:
Konsumenttjänstlagen

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
vad är det du inte förstår???

D
Jag har inget problem att förstå bestämmelsen.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men vart går gränsen när du tycker att du skall uppföra dig som ett profft och inte bara ta betalt som ett. Hur många mil till kund innan du reagerar? Eller rättare sagt. Innan du tror att kunden blir fly förbannad och vägrar betala för ditt oproffsiga beteende?

Staffan
Hässleholm och Malmö var ett exempel och det är väll inte så långt däremellan

D Derbyboy skrev:
Jag har inget problem att förstå bestämmelsen.
Har vi inget avtal kan du inte hänvisa till något du har hittat på.

Din okunskap om hur de som inte lever i en skyddad verkstad har det, är oroande.

Staffan
Du menar alltså att vi diskuterar slavarbeten här? Jag trodde i min enfald att diskussionen handlade om seriösa hantverkare som jobbar efter svenska villkor.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Staffans2000
Hässleholm och Malmö var ett exempel och det är väll inte så långt däremellan
Nej. Bara nio mil. Så hur lång resvär innan du skulle säga stopp?

Staffan

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du menar alltså att vi diskuterar slavarbeten här? Jag trodde i min enfald att diskussionen handlade om seriösa hantverkare som jobbar efter svenska villkor.
Kanske Staffan dryga ut städerskornnas inkomst lite med

Nej. Bara nio mil. Så hur lång resvär innan du skulle säga stopp?

Staffan
Ok, kanske var lite långt. Skulle nog upplysa kunden om resan när sträckan överstiger 3 mil enkel resa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.