159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag ger upp. En tydligt och bra hantverkare behöver inte trycka upp reklam. Det är tydligt att tydlighet inte ska finnas i den branschen.E El-Löken66 skrev:Tror de flesta förstår att inte heller hantverkare har tillgång till teleporteringstekniken men visst, vi borde kanske vara lite tydligare som i föregångsland USA.
Camping förbjuden på motorvägen.
Lägg inte örat mot spis plattan för att se om den är igång.
Hantverkare behöver få betalt då dessa sällan har sponsorer eller reklamintäkter.
Jag ger upp. I med du inte fattar så är det inte lönt.Violina skrev:
Om frisören skulle KOMMA HEM till mig skulle jag tycka att det var fullt rimligt att betala för den resan. Inget konstigt alls.
Och om jag, när frisören väl är på plats, plötsligt bestämmer mig för att jag vill göra något "wild and crazy" och helt plötsligt färga mitt mörka hår rosa, har jag full förståelse för att denne måste åka tillbaka till salongen och hämta mer grejer, för detta var "ett problem" denne absolut inte kunde förvänta sig att stöta på..
Samma sak med en hantverkare.. Skulle jag ha bestämt med denne att jag ville ha ett standardjobb utfört och denne kommit utan erforderlig material/utrustning hade jag inte varit villig att betala för någon extra tur till kontor/grossist/whatever, men om det visar sig att det är något lojt med förutsättningarna hemma hos mig (alltså något man inte kan vänta sig utefter det arbete jag har beställt) så har jag full förståelse att det behövs åkas iväg och fixa grejer..
Borde väl vara en ren självklarhet för varenda människa, kan man tycka, men tydligen finns det många puckon på denna jord
Kort summering. Tala om för kunden om du debiterar körningen när den frågar. Berätta timpriset berätta bara det. Berätta sen om kunden undrar hur lång tid det tar.
Vi behöver inte måla ut andra scenarion.
Vill inte hantverkare vara tydligare?
Men de svartjobbar, lite skillnad kanskeStaffan2000 skrev:
Det gör de också. På ett av mina jobb, är vi inhysta i en lägenhet som städas av ett bolag. Jag frågade de engelskspråkiga mellanösterndamerna varför i herrans namn de dyker upp tidigt på morgonen, när de skall komma tidigast kl. 11. De ursäktade sig med att de får bara betalt för själva städandet och inte för restiden däremellan. Därför försökte de alltid ta jobben i tur och ordning.
Staffan
Jag ger också upp, vill du inte fatta att körtiden till kund faller på kunden så vill du inte.Rkarlsson skrev:
Om kunden inte specifikt frågar om körtiden, varför ska hantverkaren då anta att kunden inte vet om att den ingår i arbetstiden?
Men det du tycker är tydligt tycker en annan är otydligt som jag beskrev innan.Rkarlsson skrev:Jag ger upp. En tydligt och bra hantverkare behöver inte trycka upp reklam. Det är tydligt att tydlighet inte ska finnas i den branschen.
Jag ger upp. I med du inte fattar så är det inte lönt.
Kort summering. Tala om för kunden om du debiterar körningen när den frågar. Berätta timpriset berätta bara det. Berätta sen om kunden undrar hur lång tid det tar.
Vi behöver inte måla ut andra scenarion.
Vill inte hantverkare vara tydligare?
Därför behöver du beskriva exakt hur din felsäkra modell är tänkt.
Men restiden och kostnaden för den, är känd av HANTVERKAREN. Kunden kan verkligen inte förutses ha kunskap i ämnet.E El-Löken66 skrev:
Taxibranchen däremot, vet bättre. För där råder det överetablering med konkurens som följd. Sug på det skräckscenariot hantverkare!
Beställer jag taxi via en app, så får jag fram exakt vad det kommer att kosta. Bolag 1. 150kr. Bolag 2. från grannstaden 1250 kr. etc.
En tidig morgon i Hälsingborg beställde jag en taxifärd på några km. Tyvärr var jag lite sömndrucken och såg inte så noga på vad jag gjorde. Så det blev taxi Åstorp istället. Lång väntan och 850 kr. för fem minuters körning.
Staffan
Kunden vet väl var hen bor och till vilken firma hen ringt. Redan där vet kunden dubbelt så mycket som hantverkaren.Staffan2000 skrev:
Men restiden och kostnaden för den, är känd av HANTVERKAREN. Kunden kan verkligen inte förutses ha kunskap i ämnet.
Taxibranchen däremot, vet bättre. För där råder det överetablering med konkurens som följd. Sug på det skräckscenariot hantverkare!
Beställer jag taxi via en app, så får jag fram exakt vad det kommer att kosta. Bolag 1. 150kr. Bolag 2. från grannstaden 1250 kr. etc.
En tidig morgon i Hälsingborg beställde jag en taxifärd på några km. Tyvärr var jag lite sömndrucken och såg inte så noga på vad jag gjorde. Så det blev taxi Åstorp istället. Lång väntan och 850 kr. för fem minuters körning.
Staffan
När ska ni konsumenter på Byggahus fatta att det bästa är att ta ett konsumentansvar för egen skull.Forlowt skrev:
Man blir rädd när man läser vissa kommentarer, hoppas inte ni är företagare
Om ett företag handlar med flera 100-tals kunder om året är det väl inte rimligt att alla dom kunderna ska behöva fråga om hur det funkar, bättre är det om hantverkare kan enas om ett sätt att ta betalt och då göra det tydligt. Anledningen till att man väljer hantverkare är för man inte vill/kan göra jobbet själv och helt plötsligt ska man bli upphandlingsansvarig och utforma avtal osv.. nej för fan hantverkaren kan ha ett avtal han lämnar över punkt slut.
För en hantverkare handlar det om kulor in, om hen är duktig blir det många kulor in... Men för guds skull var ärlig med vad du vill ha betalt för jobbet och skicka inte fakturan med 2-3 rader extra och skyll på kunden när dom inte förstår.
Fråga gärna men se till att få ett avtal på Mail. Vare sig det är löpande eller fast pris. Ställ frågor på Mail om ni är osäkra på avtalet.
Hur svårt ska det vara? Nästan fantastiskt att läsa alla rövarhistorier om hur hantverkare blåser en hit och dit. Om man nu blivit blåst så kanske det är dags att inse att hantverkaren som du ringer kanske kommer vara lika ”oärlig” som den förra. Då kanske det borde ringa en lite klocka INNAN man beställer ut hantverkaren?
Lova, kom inte tillbaka. Varje tråd som du inte deltar i blir per automatik lite bättre.Violina skrev:
Kanske dags att skola om städerskorna till rörmokare så alla här blir nöjda och glada.Staffan2000 skrev:
Det gör de också. På ett av mina jobb, är vi inhysta i en lägenhet som städas av ett bolag. Jag frågade de engelskspråkiga mellanösterndamerna varför i herrans namn de dyker upp tidigt på morgonen, när de skall komma tidigast kl. 11. De ursäktade sig med att de får bara betalt för själva städandet och inte för restiden däremellan. Därför försökte de alltid ta jobben i tur och ordning.
Staffan