Ni som är insatta i hur man fakturerar och så vidare. Hur går det till när man lämnar ett fast pris?

Då kan montören åka skytteltrafik 1000 gånger till Ahlsell och hämta klämringar om han vill utan att det påverkar priset.
Hur går det ihop?

D
En otydlig och inte transparent debiteringsmodell riskerar att slå tillbaka mot hantverkaren.

Vid småmål bär parterna sina egna rättegångskostnader.

Om kunden vägrar betala för till exempel resetillägg, ej avtalad hyra för maskin, debiteringskvartar, servicebil mm med hänvisning till att hantverkaren vid avtalsslut endast informerade om att kostnaden är 500 kr per timme.

Ja då ska hantverkaren gå till tinget och kan som bäst ”vinna” sin extradebitering i form av tex resetillägg, debiteringskvart osv.

Näää det e korkat att hålla på så. Upplys kunden istället i förväg när avtalet om tjänsten ska slutas. Blir bättre för alla men bäst blir det för hantverkaren som slipper gå till tinget och istället kan kröka rör för 500 kr per timme.

Jag bjuder på sådana enkla tips!

D Derbyboy skrev:
Konsumenttjänstlagen

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
D Derbyboy skrev:
Jag har inget problem att förstå bestämmelsen.
Då förstår du också att det är skäligt för hantverkaren att ta betalt för saker hantverkaren inte specificerat i förväg, men som de normalt tar betalt för, ex. vis framkörning, servicebil, restid, material..

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, kanske var lite långt. Skulle nog upplysa kunden om resan när sträckan överstiger 3 mil enkel resa
Vad är det du upplyser kunden om? Att det är nio mil?

D
Violina Violina skrev:
Då förstår du också att det är skäligt för saker hantverkaren inte specificerat i förväg, men som de normalt tar betalt för, ex. vis framkörning, servicebil, restid, material..
skulle inte du lämna tråden?

P
E El-Löken66 skrev:
Men det du tycker är tydligt tycker en annan är otydligt som jag beskrev innan.
Därför behöver du beskriva exakt hur din felsäkra modell är tänkt.
Men är den svår?

Hantverkaren
Timpris 500 kr.
Restid 1 timme alternativt lagligt reskostnaden?
Övriga kostnader?
Materialkostnad.

Hur mer felsäkert skulle TS få det här ? Han är inte erfaren av att anlita hantverkare, lite serviceminded kan det väl bli utan att han ska bli kallad snål.
Ta min bror, han lämnar ju bara offerter, men han skriver in körningen med, behöver han köra extramycket så tar han inte betalt, det är servicen han har.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror du på ditt svar själv eller? Lycka till att teckna ett kollektivavtal med det upplägget.:rofl::crysmile::crysmile:
Det är på allvar. Du kan fråga mig. Körde jag in 500 kr en natt så fick jag 35% sen skatta på det. Fick inte ett öre för resten. Stort bolag med 160 anställda.
Det finns värre scenario än det där riktigt duktiga chaufförer tjänade som sämst en månad 35kr i timmen.
Jag hade schema dessutom på ca 50-55 timmar i veckan, jobbade aldrig under 60 timmar i veckan för en lägre lön än en städare. Idag hörde jag att de fått till bättre villkor men detta är mindre än 6 år sen.

D Derbyboy skrev:
skulle inte du lämna tråden?
Nej, jag var här före dig :p;)

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ni som är insatta i hur man fakturerar och så vidare. Hur går det till när man lämnar ett fast pris?

Då kan montören åka skytteltrafik 1000 gånger till Ahlsell och hämta klämringar om han vill utan att det påverkar priset.
Hur går det ihop?
Men det förstår du väl att då slumpar det sig som så att allt går snabbt och effektivt.

D
Violina Violina skrev:
Nej, jag var här före dig :p;)
ok,

läs och begrunda bestämmelsen jag hänvisade till.

D Derbyboy skrev:
ok,

läs och begrunda bestämmelsen jag hänvisade till.
Ja, jag har läst den, och jag förstår innebörden, gör du?

D
Absolut, när är den tillämplig?

E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag säger ja och det påstår jag att även skatteverket gör.
Det de säger nej till är ROT på saker som inte har med arbetstiden hos kund att göra, men jag är rätt övertygad om att skatteverket inte säger nej till att kunden betalar för servicebil, material etc.
Och då måste detta specas. Precis som framgått hela tiden i tråden.

D Derbyboy skrev:
Absolut, när är den tillämplig?
Vid köp av varor och tjänster som privatperson av företag

D
Violina Violina skrev:
Vid köp av varor och tjänster som privatperson av företag
Åh men när är den aktuella bestämmelsen tillämplig?

Rkarlsson skrev:
Men är den svår?

Hantverkaren
Timpris 500 kr.
Restid 1 timme alternativt lagligt reskostnaden?
Övriga kostnader?
Materialkostnad.

Hur mer felsäkert skulle TS få det här ? Han är inte erfaren av att anlita hantverkare, lite serviceminded kan det väl bli utan att han ska bli kallad snål.
Ta min bror, han lämnar ju bara offerter, men han skriver in körningen med, behöver han köra extramycket så tar han inte betalt, det är servicen han har.

Det är på allvar. Du kan fråga mig. Körde jag in 500 kr en natt så fick jag 35% sen skatta på det. Fick inte ett öre för resten. Stort bolag med 160 anställda.
Det finns värre scenario än det där riktigt duktiga chaufförer tjänade som sämst en månad 35kr i timmen.
Jag hade schema dessutom på ca 50-55 timmar i veckan, jobbade aldrig under 60 timmar i veckan för en lägre lön än en städare. Idag hörde jag att de fått till bättre villkor men detta är mindre än 6 år sen.
Jag syftade på ditt exempel med städare som du tyckte kunde köra samma upplägg som Taxi. Var du nöjd med upplägget Taxi hade? Du behöver inte svara på den frågan för det svaret är så givet så städerskorna aldrig riskerar det upplägget tack och lov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.