159 314 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Ge upp. Det går inte.Forlowt skrev:
Som jag skrivit nu 20 ggr men du antagligen inte läst. Det är skillnad på att vara anställd och få 150-200kr i timmen än att debitera Ulla 500kr i timmen för körning som man först efter körningen berättar om.
Vissa saker hänger ihop med yrket man valt, har man valt ett yrke där arbetet sker ute får man åtminstone vara ärlig med att en avgift tas ut för körning - innan än efter
Taxichauffören glömmer körkortet på väg till din bokade körning. Han åker tillbaks hem och hämtar det med taxametern tickande. - Helt fel.
Advokaten möter dig på kontoret men missade att ta med avtalet som skulle skrivas på. Han åker hem och hämtar det. Debiterar dig 2000 kr / h för sitt misstag medan han kör tillbaks. - Helt fel.
Du jobbar på det lokala bankkontoret. Någon är sjuk på kontoret i staden närmst och du får åka dit och täcka upp. Kunderna som är bokade för dagen får betala din extra restid. - Helt fel.
Snickaren glömmer hammaren på firman och åker tillbaks och hämtar den. Debiterar tiden till kund. - Perfekt helt rätt vem kan invända mot något sådant? VEM SKA BETALA DET ANNARS? SKA MAN ARBETA GRATIS ELLER?!! DU KAN VÄL BYGGA SJÄLV OM DET ÄR SÅ JÄVLA LÄTT?!
”Om jag frågar taxin innan resan vad det kommer kosta så får jag ett svar och när notan kommer så står det exakt det belopp som vi kom överens om från början.”Nyfniken skrev:
Om jag frågar taxin innan resan vad det kommer kosta så får jag ett svar och när notan kommer så står det exakt det belopp som vi kom överens om från början.
Hantverkaren är proffs. Hen gör upp såna här avtal dagligen. Kunden gör det max någon gång per år. Det är alltså upp till hantverkaren att hålla reda på var fallgroparna finns. Det är inte kunden som ska försöka lista ut vad det är hantverkaren inte berättar.
Det är inte raketkirurgi det här.
Edit: För sakens skull, jag tycker inte att TS har blivit överdebiterad här. 3 timmar för 600 kr/tim för att montera en kommod är inget rövarpris.
Du får nog med största säkerhet ett fast pris av en hantverkare också. Frågar du inte Taxin om ett fast pris får du snällt betala det som står på kvittot. Jag har aldrig varit med om att en Taxi Chafför hållit kurs i hur en Taxi debiterar och förklarar sina tariffer mm.
”Hantverkaren är proffs. Hen gör upp såna här avtal dagligen. Kunden gör det max någon gång per år. Det är alltså upp till hantverkaren att hålla reda på var fallgroparna finns. Det är inte kunden som ska försöka lista ut vad det är hantverkaren inte berättar.”
Du har rätt i sak. Nu vet vi inte hur beställningen TS gjorde faktiskt har gått till. Vi ser bara ett sms där det troligen är en anställd som svarar på en fråga. Kanske man kan lägga lite ansvar på beställaren att fråga innan man beställer ett arbete vad det finns för avgifter?
MEN jag anser inte att det är en fallgrop TS råkat ut för. Han har högst troligt beställt arbetet på löpande räkning. Sen klockar han hantverkaren vid tröskeln. Det är här det börjar bli så intressant att många här på forumet anser att det är rätt tänkt från Ts. De förberedande arbeten som utförs innan och efter har man inte rätt att ta betalt för. Flera anser att det skall bakas in i Timpriset och massa andra förslag som förekommer här. Men helt klart anser många här att arbetstiden utanför tröskeln är snudd på kriminellt att ta betalt för.
Det är helt solklart att många hantverkare jobbar med olika upplägg Precis som tarifferna är olika mellan olika Taxibolag. Då är det faktiskt upp till konsumenten att ta reda på vad som gäller INNAN man beställer ett arbete.
Läser jag inte på när beställer en ny bil så får jag troligen inte ens mattor i bilen. Man kan inte bara förutsätta saker. Lite ansvar har man faktiskt som konsumet också.
Ingen raketkirurgi direkt.
men om Asta 72 år ringer så blir det problem och tydligen för många. Om det nu är problem hela tiden så kanske kanske någon skulle tänka till eller så borde det regleras tydligt i lagstiftning men nu är ju samhället inte till för att skydda konsumenterna. Och hantverkarna står alltid frågande. Vad? det är klart att det o det o det ingår men inte det o det, självklart. Men inte för kunden för kunder är alltid krångliga försöker luras el rent dumma i huvudet.Krille-72 skrev:
”Om jag frågar taxin innan resan vad det kommer kosta så får jag ett svar och när notan kommer så står det exakt det belopp som vi kom överens om från början.”
Du får nog med största säkerhet ett fast pris av en hantverkare också. Frågar du inte Taxin om ett fast pris får du snällt betala det som står på kvittot. Jag har aldrig varit med om att en Taxi Chafför hållit kurs i hur en Taxi debiterar och förklarar sina tariffer mm.
”Hantverkaren är proffs. Hen gör upp såna här avtal dagligen. Kunden gör det max någon gång per år. Det är alltså upp till hantverkaren att hålla reda på var fallgroparna finns. Det är inte kunden som ska försöka lista ut vad det är hantverkaren inte berättar.”
Du har rätt i sak. Nu vet vi inte hur beställningen TS gjorde faktiskt har gått till. Vi ser bara ett sms där det troligen är en anställd som svarar på en fråga. Kanske man kan lägga lite ansvar på beställaren att fråga innan man beställer ett arbete vad det finns för avgifter?
MEN jag anser inte att det är en fallgrop TS råkat ut för. Han har högst troligt beställt arbetet på löpande räkning. Sen klockar han hantverkaren vid tröskeln. Det är här det börjar bli så intressant att många här på forumet anser att det är rätt tänkt från Ts. De förberedande arbeten som utförs innan och efter har man inte rätt att ta betalt för. Flera anser att det skall bakas in i Timpriset och massa andra förslag som förekommer här. Men helt klart anser många här att arbetstiden utanför tröskeln är snudd på kriminellt att ta betalt för.
Det är helt solklart att många hantverkare jobbar med olika upplägg Precis som tarifferna är olika mellan olika Taxibolag. Då är det faktiskt upp till konsumenten att ta reda på vad som gäller INNAN man beställer ett arbete.
Läser jag inte på när beställer en ny bil så får jag troligen inte ens mattor i bilen. Man kan inte bara förutsätta saker. Lite ansvar har man faktiskt som konsumet också.
Ingen raketkirurgi direkt.![]()
Precis så som du beskriver fungerar amerikanska restauranger.Fairlane skrev:
"tummen mitt i handen", då har en rätt nedlåtande attityd. TS kanske är riktigt händig men saknar tid att göra jobbet själv, eller är sjuk eller skadad. TS kanske har en funktionsnedsättning som gör att hen inte han göra det själv, eller är 95 år gammal. Eller så kanske TS helt enkelt inte kan. Spelar det någon som helst roll?
Om vissa hantverkare skulle öppna restaurang så skulle det kunna se ut så här:
Kunden kommer in och tittar på menyn och beställer sen en maträtt för 100:-.
När det är dags att betala kommer notan som är på 200 kr. Kunden ifrågasätter om det är riktigt och restaurangägare förklarar att det stämmer, för självklart tillkommer serveringsavgift, och så måste ju ugnen ha regelbunden service och samma sak med diskmaskinen. Dessutom tillkommer ju momsen.
Kunden ifrågasätter igen: Det borde väl ingå eftersom det inte står specat?
Nu blir restaurangägaren arg och ställer sig och skriker: Din dumma jävel, det fattar ju alla att vi måste få betalt för ugn och diskmaskin också! Och ska vi inte få någon lön va? Du vill bara ha allt gratis och att vi ska vara oavlönade slavar! Laga din egen mat istället din jävla idiot! Jag ska fan sluta servera privatpersoner!
Någon annan kund på restaurangen hör bråket och anser liksom den första kunden att man ska vara tydlig med sina kostnader, men då kommer ytterligare några restaurangägare springande till platsen från sina angränsande restauranger. "Klar att du ska betala din dumma fan, vi är inga slavar". "Du kunde väl frågat om kostnaden för ugnen var inkluderad i priset om det nu är så jävla viktigt?"
Som tur är så uppför sig majoriteten av hantverkare, förlåt jag menar restaurangägare, sådär, men det är tyvärr inte helt ovanligt heller. Kunden ska ta eget ansvar, inte restaurangägaren...
Priserna du ser är blott en fingervisning som kan användas för att jämföra rätterna sinsemellan sen tillkommer alla möjliga avgifter i slutfakturan, någon måste ju bära ut maten och diska faten - serviceavgift och var inte servitrösen helt värdelös så tillkommer dricks i två omgångar som utgör dennes lön och utöver detta så ser restaurangen gärna att det drickas rikligt utöver detta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
det var en rätt värdelös jämförelsen, prisskillnaden i frakten är försumbar utslaget på samtliga fraktade enheter.Okarlsson skrev:
dessutom är det ju helt upp till hantverkaren. Han kanske vill hålla låg resekostnad för att värna om lokala kunder. Det finns ju en anledning att det ser ut som det gör och det är inte pga. Mygel som du vill tro.
Man betalar väl fan för sina egna misstag ?Skumpe skrev:
Ge upp. Det går inte.
Taxichauffören glömmer körkortet på väg till din bokade körning. Han åker tillbaks hem och hämtar det med taxametern tickande. - Helt fel.
Advokaten möter dig på kontoret men missade att ta med avtalet som skulle skrivas på. Han åker hem och hämtar det. Debiterar dig 2000 kr / h för sitt misstag medan han kör tillbaks. - Helt fel.
Du jobbar på det lokala bankkontoret. Någon är sjuk på kontoret i staden närmst och du får åka dit och täcka upp. Kunderna som är bokade för dagen får betala din extra restid. - Helt fel.
Snickaren glömmer hammaren på firman och åker tillbaks och hämtar den. Debiterar tiden till kund. - Perfekt helt rätt vem kan invända mot något sådant? VEM SKA BETALA DET ANNARS? SKA MAN ARBETA GRATIS ELLER?!! DU KAN VÄL BYGGA SJÄLV OM DET ÄR SÅ JÄVLA LÄTT?!
Upp med villkoren Innan så jag välja vilken av hantverkare som ska få lura mig.
Alla dina argument är bra, fattar inte, är du på min sina eller inte ?
Vem har sagt att det är problem hela tiden? Vi diskuterar i grunden Ts. Det vanliga annars på detta forum verkar vara dåligt utfört arbete. Du har uppenbarligen inte en aning om vad du snackar om. Konsumenttjänstlagen är väldigt stark i detta land. Kanske lite för stark t.o.m i vissa fall. Du får gärna utveckla hur du vill reglera marknaden med lagstiftning i en marknadsekonomi? Men du tänker väl att vi ska förstatliga allt så det blir lättare att förstå hur det fungerar. VP lever ju fortfarande så det är bara att rösta.K kortis skrev:men om Asta 72 år ringer så blir det problem och tydligen för många. Om det nu är problem hela tiden så kanske kanske någon skulle tänka till eller så borde det regleras tydligt i lagstiftning men nu är ju samhället inte till för att skydda konsumenterna. Och hantverkarna står alltid frågande. Vad? det är klart att det o det o det ingår men inte det o det, självklart. Men inte för kunden för kunder är alltid krångliga försöker luras el rent dumma i huvudet.
Jag är på sidan att det ska vara full transparens där företagen inte har dessa så kallade dolda avgifter. Man ska inte behöva en utbildning för att anlita hantverkare.E El-Löken66 skrev:
Annars tycker jag alla får ta det pris dom vill, men säg det då.. det är inte svårt att räkna mil ers.
Jag tror inte någon i den här tråden menar att hantverkaren inte ska få betalt frågan handlar mer om hur hantverkaren ska ta betalt.
- Full transparans och information
vs
- Ett timpris med en massa tillägg, olika debiteringsmodeller osv.
- Full transparans och information
vs
- Ett timpris med en massa tillägg, olika debiteringsmodeller osv.
Helt rätt. Om du inte med automatik får reda på villkoren innan du gör en beställning så byt hantverkare eller fråga om villkoren. Hur svårt kan det vara? Själv skulle jag aldrig beställa något utan att få reda på villkoren först. Nu lär det ändå bli problem för många på detta forum eftersom man anser att arbetstiden börjar vid tröskeln.Forlowt skrev:
Och även om man skulle skriva framkörningsavgift och att kunden måste betala arbetstid ifall hantverkaren åker och handlar material som behövs så lär det bli debatt ändå på detta forum. Tänk om hantverkaren handlar material till en annan kund också. Det tog 1 Tim för min hantverkare att handla material. Det tar bara 10 min till grossisten från mig. Jag har testkört sträckan. Jag misstänker att han kanske bajsade hos grossisten.
Kanske är dags för vissa att lära sig att beställa arbete med fast pri och sen inte grina ifall man anser att arbetet gick för fort. När ångan ändå är uppe så kan det var bra att läsa offerten 2 ggr så man förstår.
- Ett timpris med en massa tillägg, olika debiteringsmodeller osv.D Derbyboy skrev:
Hur många modeller har du råkat ut för? Många här tycker att hantverkare ska ta fram nya modeller.
De flesta som jobbar på löpande kör XKr/ Tim, X% Påslag Mtrl eller egen prislista, Servicebil XKr.
Sen handlar debatten i denna tråd om när arbetstiden börjar och slutar.
Ts verkar ju nästan lurad, blivit förd bakom ljuset, drabbats av dolda avgifter mm i denna tråd för att en hantverkare sagt till honom att han kommer bli debiterad 3 Tim trots att arbetet på plats bara tog 2 Tim.
Nu är det som så att inte ens hantverkarn vet exakt hur mycket det kommer kosta innan jobbet är klart.D Derbyboy skrev:
Även om förutsättningarna kan vara väldigt likartade många andra jobb kan skillnaderna lägga på tid och i värsta fall en inköpsresa för att inhandla materiel.
Man kan såklart få genom förutsättningarna noggrant innan och få en bra uppskattning men vem ska stå för den kostnaden i dessa småjobb?
Varför ska hantverkarn få en timmes odebiterbar tid för att det finns lite udda lösningar just hos dig @Derbyboy, tycker du det verkar rättvist?