D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag vet vad du skrev. Men du fattar uppenbarligen inte §36
Man tittar på vad som är skäligt för utfört uppdrag. Man skiter fullständigt i Rot.
Det är precis samma sak åt andra hållet. Lek med tanken att hantverkaren varit 15 Tim och jobbat hos Ts. Båda är överens om det. MEN Ts anser att arbetet som är utfört tagit alldeles för lång tid. Ärendet hamnar i Tinget och hantverkaren börjar förvara sig. Vad händer?
Precis samma sak. Man tittar på fakturan och tittar på om den är skäligbi förhållande till utfört arbete.

Hantverkaren glömmer att meddela sin Tim peng. Skickar en faktura på 4 Tim x 4000Kr.
Vad händer? Jo tinget tittar på .........
Nej så går det inte till.

Vad säger avtalet?

Byta kommod
Kostnad 710 kr/h

Är något avtalat i övrigt när det kommer till ersättning: nej

Det finns alltså ett avtal endast kring byte av kommoden och vad TS ska betala för det arbetet.

Hantverkaren knackar på dörren och därifrån börjar taxan 710 kr/h att ticka. När han går slutar klockan ticka. Han utför inte arbetet ”byta kommod” varken före eller efter han initialt och slutligen lämnat TS.

Därutöver vill Hantverkaren ha betalt för något som inte är avtalat.

Han vill ha 1700 kr för detta ej avtalade tillägget. Jag menar att det inte är skäligt.

Rätten kommer inte gå in och kika på det som avtalats och avgöra om den delen är skälig.

Hade TS och Hantverkaren slutit avtal om att timpriset var 8000 kr/h (oskäligt) så hade rätten inte brytt sig om den delen iaf inte när det kommer till tillämpningen av 36 paragrafen KTjL.

• Haha
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
D
Hade hantverkaren upplyst TS om att han tog 250 kr per timme och slutpriset hade varit detsamma så tänker du att det är lugnt?

D Derbyboy skrev:
Nej så går det inte till.

Vad säger avtalet?

Byta kommod
Kostnad 710 kr/h

Är något avtalat i övrigt när det kommer till ersättning: nej

Det finns alltså ett avtal endast kring byte av kommoden och vad TS ska betala för det arbetet.

Hantverkaren knackar på dörren och därifrån börjar taxan 710 kr/h att ticka. När han går slutar klockan ticka. Han utför inte arbetet ”byta kommod” varken före eller efter han initialt och slutligen lämnat TS.

Därutöver vill Hantverkaren ha betalt för något som inte är avtalat.

Han vill ha 1700 kr för detta ej avtalade tillägget. Jag menar att det inte är skäligt.

Rätten kommer inte gå in och kika på det som avtalats och avgöra om den delen är skälig.

Hade TS och Hantverkaren slutit avtal om att timpriset var 8000 kr/h (oskäligt) så hade rätten inte brytt sig om den delen iaf inte när det kommer till tillämpningen av 36 paragrafen KTjL.
:crysmile::crysmile::crysmile: Du måste fundera på att sluta juridik kursen. Dom lurar dig till månen annars.
Kan du inte ta med detta inlägg till kursen:crysmile::crysmile::crysmile::rofl:

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
@Krille-72 Det framgår av förarbeten till 36 paragrafen Konsumenttjänstlagen att bestämmelsen ska tillämpa på de delar som inte följer av avtalet.

En textutdrag med markerad del som diskuterar tillämpning av Konsumenttjänstlagen när priset inte följer av avtalet.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Vilket avtal syftar du på?

D
Det avtal som TS ingått med Hantverkaren framgår av första inlägget i tråden.

D
Jag har skrivit vid flera tillfällen att det finns ett avtal om att byta kommod för 565 kr plus moms.

D
Det finns inget avtal om reseersättning, servicebil eller liknande. Då får man se till skäligheten i den delen men blanda inte ihop dessa delar.

D
Om det går till Tinget får vi dessutom hoppas av avtalet är lite fylligare än så......annars får han gott stå för materialet också. Det är han dock värd tycker jag :)

D
E El-Löken66 skrev:
Vill du lägga upp avtalet så vi får se själva?
ahh du tänker på att det kanske finns ett skriftligt fysiskt avtal på papper. Det tror jag inte, vore märkligt. Känns som att TS skulle presenterat det isf.

D
D
De ligger i inlägg nummer 1, bara gå dit och kika.

D
Jag vet inte vad du fikar efter.

Såsom jag förstod det hade hantverkaren fått numret till TS av en tidigare kund. Spelar inte så stor roll för resonemanget.

D
Vi kan ju bara utgå ifrån det vi vet och det är att hantverkaren och TS avtalat om att en kommod ska bytas för 565 kr plus moms/h.

D
Men som sagt Hantverkaren borde ha initierar ett avtal kring flera saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.