159 297 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag tror bara @Krille-72 har svårt att avgöra vad som är relevant för en juridisk bedömning. Därför klipper en in en text som skjuter bredvid målet. Suck!
Kan du inte komma med lite underbyggd argumentation istället för dina fånerier?
Varför skulle rätten pröva det som är avtalat?
Möjligtvis timmarna men då ska hantverkaren visa att han utfört ROT-arbete i 4h. Det kommer inte lyckas eftersom han bara var där 1 h 50 min.
Resterande del som inte är avtalad ska därefter prövas (se förarbeten). Då ska hantverkaren visa att det är skäligt att ta ut 1700 kr för resan. Kommer inte lyckas.
Han kommer därutöver eventuellt få stå för materialet.
Vill du tillämpa 36 paragrafen även på sådant som är avtalat så får du gräva fram en källa.
Möjligtvis timmarna men då ska hantverkaren visa att han utfört ROT-arbete i 4h. Det kommer inte lyckas eftersom han bara var där 1 h 50 min.
Resterande del som inte är avtalad ska därefter prövas (se förarbeten). Då ska hantverkaren visa att det är skäligt att ta ut 1700 kr för resan. Kommer inte lyckas.
Vill du tillämpa 36 paragrafen även på sådant som är avtalat så får du gräva fram en källa.
Du ser ju inte ens vad du själv skriver.D Derbyboy skrev:Kan du inte komma med lite underbyggd argumentation istället för dina fånerier?
”Varför skulle rätten pröva det som är avtalat?”
Exakt så. Avtalet säger 560 kr moms. Där är man överens. = AVTAL Detta behöver inte tinget pröva. Precis som du skriver.
Men precis där stoppar allt.
Man har en tvist men inget avtal på resten av fakturan. Vad säger § 36 då?
Lös stryktipset nu. Kanske kan du bli en vinnare trots allt.
Visa bilaga 484027
ÄNTLIGEN. Läs det där igen och igen och igen. § 36 har bara legat uppe i tråden 17 ggr nu.
DE DELAR som inte följer avtalet.
Följer Servicebil avtalet?
Följer inköp material avtalet?
Följer material från bilen avtalet?
Följer fakturerade timmar avtalet?
Vad är avtalat när det gäller vart arbetet börjar och slutar?
Följer Timpriset avtalet? JA
Ok. Nu gör du studiebesök hos tinget. TS faktura hamnar framför dig tillsammans med sms konversationen.
Vad tror du ALLTID tinget börjar titta på? Jo, avtalet. Vad tror du dom kommer fram till när dom läst ”avtalet” och tittat på fakturan?
Nu kommer stryktipset. Du får inte hel eller halv gardera
1) Hmm. Här var det inte mycket som stämmer med avtalet. Dessutom hävdar TS att han klockat killen på 1,50.
Vi stryker allt. Ts ska betala 1,50 x timpriset.
X) hmm. Här är det inte mycket som stämmer med avtalet. Vi får nog tillämpa §36
2) Rotavdrag på 4 Tim. 1,50 visar Ts klocka. Hallå hantverkaren. Du ska in i kurran. Grovt skattebrott, bedrägeri, lurendrejeri.
ÄNTLIGEN. Läs det där igen och igen och igen. § 36 har bara legat uppe i tråden 17 ggr nu.
DE DELAR som inte följer avtalet.
Följer Servicebil avtalet?
Följer inköp material avtalet?
Följer material från bilen avtalet?
Följer fakturerade timmar avtalet?
Vad är avtalat när det gäller vart arbetet börjar och slutar?
Följer Timpriset avtalet? JA
Ok. Nu gör du studiebesök hos tinget. TS faktura hamnar framför dig tillsammans med sms konversationen.
Vad tror du ALLTID tinget börjar titta på? Jo, avtalet. Vad tror du dom kommer fram till när dom läst ”avtalet” och tittat på fakturan?
Nu kommer stryktipset. Du får inte hel eller halv gardera
1) Hmm. Här var det inte mycket som stämmer med avtalet. Dessutom hävdar TS att han klockat killen på 1,50.
X) hmm. Här är det inte mycket som stämmer med avtalet. Vi får nog tillämpa §36
2) Rotavdrag på 4 Tim. 1,50 visar Ts klocka. Hallå hantverkaren. Du ska in i kurran. Grovt skattebrott, bedrägeri, lurendrejeri.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag tror inte 36§ ska tolkas så, då skulle man kunna hitta på en massa extraposter och lägga på fakturan.
Men motbevisa mig gärna genom exempelvis domslut eller förarbete till lagen.
Men motbevisa mig gärna genom exempelvis domslut eller förarbete till lagen.
Jo.. och om man då drar det till tinget så kommer de ju stryka alla dessa extra poster (om de är påhittade och oskäliga)13th Marine skrev:
Men inte enligt @Krille-72. Han menar att man ska titta på slutpriset i jämförelse med vad som har gjort.
Det går dock emot allt vad konsumenträtt heter.
Alltså vi kommer överens om att du ska byta min kommod för 300 kr per timme.
Det tar 2 h.
Jag får en slutfaktura på 3000 kr.
2h arbete och 2400 för resan.
@Krille-72 menar då att rätten kommer kika på hela jobbet och komma fram till att 3000 kr är rimligt för att byta kommod.
Jag menar att 36 paragrafen KtjL reglerar det som ej avtalats och att rätten i mitt fiktiva fall kommer komma fram till att 2400 kr för resa inte är rimligt.
Om det inte skulle vara såsom jag skriver så finns det inget som hindrar en oärlig hantverkare att ta väldigt låg timpenning och sen kompensera det med dolda avgifter.
Det går dock emot allt vad konsumenträtt heter.
Alltså vi kommer överens om att du ska byta min kommod för 300 kr per timme.
Det tar 2 h.
Jag får en slutfaktura på 3000 kr.
2h arbete och 2400 för resan.
@Krille-72 menar då att rätten kommer kika på hela jobbet och komma fram till att 3000 kr är rimligt för att byta kommod.
Jag menar att 36 paragrafen KtjL reglerar det som ej avtalats och att rätten i mitt fiktiva fall kommer komma fram till att 2400 kr för resa inte är rimligt.
Om det inte skulle vara såsom jag skriver så finns det inget som hindrar en oärlig hantverkare att ta väldigt låg timpenning och sen kompensera det med dolda avgifter.
För att få rätt, måste de ljuga i rätten! Då är vi inne på en annan dimention av självsvåldiga hantverkare. Vad blir då nästa steg, för att fylla upp sina heliga åtta timmar debiterbar arbetsdag -påhittade jobb och kunder?Violina skrev:
Staffan
Någon här i forumet undrar varför jag frångick forum tråden med trams om ev. Nyköp av trabant 601.. svaret 1 dygn och 100 inlägg senare så startar den eviga diskutionen om igen med samma tjat på en 5 årings nivå ...
Svar finns på första sidan redan och resterande 2000 svar är bara nonsens och vidare diskution om Samma sak

Svar finns på första sidan redan och resterande 2000 svar är bara nonsens och vidare diskution om Samma sak
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det är inte så jag menar.Violina skrev:
Även om de inte är påhittade menar jag på att eftersom de inte berättat om dem innan så har man inte avtalat att de positionerna ska tillkomma.
Eftersom man angett ett pris per timme skulle man kunna anta att detta är en avtalad debiteringsmodell.
Jag tror inte det finns några rättsfall inom området, men finns det tar jag gärna del av dem om de skulle finnas.
Från konsumentverkets hemsida:
Så gör du om ni är oense om priset
Vilket pris du ska betala beror på vad du och hantverkaren har kommit överens om, och om det finns något skriftligt underlag. Svara på frågan nedan för att få information om hur du kan gå vidare.
Har ni kommit överens om ett pris/har du fått en prisuppgift av hantverkaren?
Ja
Nej ( Här har jag klickat i Nej eftersom det bara finns ett Timpris)
Enligt lag ska du betala ett skäligt pris för arbetet.
Ett skäligt pris betyder ett pris som är rimligt i förhållande till den typ av arbete som har utförts, och omfattningen av det. När skäligheten bedöms har det betydelse vad liknande tjänster vanligtvis kostar.
Läs mer nedan om hur du kan ta reda på vad som är ett skäligt pris, och hur du kan göra om du kommer fram till att priset är orimligt högt.
Så gör du om ni är oense om priset
Vilket pris du ska betala beror på vad du och hantverkaren har kommit överens om, och om det finns något skriftligt underlag. Svara på frågan nedan för att få information om hur du kan gå vidare.
Har ni kommit överens om ett pris/har du fått en prisuppgift av hantverkaren?
Ja
Nej ( Här har jag klickat i Nej eftersom det bara finns ett Timpris)
Enligt lag ska du betala ett skäligt pris för arbetet.
Ett skäligt pris betyder ett pris som är rimligt i förhållande till den typ av arbete som har utförts, och omfattningen av det. När skäligheten bedöms har det betydelse vad liknande tjänster vanligtvis kostar.
Läs mer nedan om hur du kan ta reda på vad som är ett skäligt pris, och hur du kan göra om du kommer fram till att priset är orimligt högt.