J
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inte det mista konstigt att man vid en upphandling önskar lägsta möjliga pris och för att uppnå detta antyder att relationen kan växa om man blir nöjd med leveransen. En inköpare som agerar annorlunda är ingen kompetent inköpare.
Så är det kanske, men då kanske man har för låga krav för vad som krävs för att kalla någon för inköpare. Att beställa ett jobb med att byta en kommod kanske är lite låga krav för just det. En professionell inköpare har ju något själv att erbjuda som motprestation, och inte bara en tom plånbok.

S
T ToRy skrev:
Fast nu är det ju inte jag som påstått att TS:s sms handlade om att påverka vare sig pris, kvalité eller hantverkarens sociala samspel. Du påstår att det var ett försök att påverka priset. Enbart det faktum att du och jag tolkar olika betyder att det är allt annat än solklart. Det som händer här är att du tror att din tolkning är den enda rätta. Det är uppenbarligen fel. Varken du eller jag vet om våran tolkning är den rätta, det vet bara TS.
Jo, jag vet att jag har rätt i det här fallet, det finns ingen som helst logisk förklaring till att säga så om det inte är för att på ett ”subtilt” men ändå extremt genomskinligt sätt försöka få bättre pris eller andra förmåner.

L Leafy skrev:
Intressant diskussion.

jag som inte kommer från hantverkarsidan av jobbet men däremot jobbar i projekt förstår jobbet som ligger bakom innan och efter att det faktiska hantverkeriet utförs.

När jag hade VVS killen hos mig som hjälpte mig med saker som jag faktiskt behövde hjälp med och fakturerade från att arbetet med mitt jobb började tills det slutade.
Då måste man som kund förstå att själva jobbet kanske tar 45 minuter för ett proffs men det ska plockas ihop material, skrivas arbetsorder, skrivas faktura, packa bilen, köra till kund och köra hem samt en servicebilskostnad.
Att jag då fick betala för 2 timmar plus material var något jag redan innan räknat med och firman hade faktiskt specat detta innan samt på fakturan. Till skillnad från TS nudå.

Sen är man själv hemma och ställer en snäll fråga om man får hänga med och titta så kan man t.om. lära sig en sak eller 2 på köpet.....även om hantverkaren inte vill ha dig hängande över axeln egentligen :rolleyes: Men sålänge man inte är ivägen så får man passa på :giggle:

Hur skulle hantverkaryrkena överleva om de bara tog betalt för faktiskt arbete ute hos kund? Vet att många inte håller med mig men det är lite som att vara konsult, man måste fakturera 8 timmar om dagen annars kommer chefen fundera på vad man sysslar med.
Det kan man göra, beroende på vilket försäkribgsbolag har vi mellan 795-995kr/h plus moms. Denna kostnad ska täcka allas löner och verktygsinköp. Materialkostnad tillkommer uträknat i snitt på ytan man målar. Oavsett vad man lackerar är det samma bas som man utgår ifrån. Man behöver inte räkna varje slippapper som använts, eller hur många liter grund man använde.

Ingen hade velat betala 800kr + moms för lackering, sen tillkommer slitage på maskin/spruta. Thinner för rengöring av spruta osv osv. Det är ju bara löjligt. :crysmile:

Det behöver inte vara komplicerat.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Är det verkligen förbjudet.

säg att man tar 650 kr/h, vara 500 kr avser arbete, resterande är bilkostnad mm.
Rent tekniskt kommer man redovisa två intäkter mot skatteverket och bokföringen, men man ger kunden ett totaltpris per timme.

Undra om jag inte fick något liknande när jag hade en grävare, fick ett totalpris per timme, vara xx var maskinkostnad och yy arbetskostnad.
Jag vet inte, bara spekulerar, npnting måste det ju va som gör att de gör så här. Efterblivet är det.

S SueCia skrev:
Jo, jag vet att jag har rätt i det här fallet, det finns ingen som helst logisk förklaring till att säga så om det inte är för att på ett ”subtilt” men ändå extremt genomskinligt sätt försöka få bättre pris eller andra förmåner.
Men är det något fel i det? Försöker vi inte alla att få ett lågt pris på det vi köper?

S SueCia skrev:
fast nu är TS ingen ”inköpare” i den bemärkelsen, och sannolikheten att det finns mer jobb är relativt liten.
Klart vi kan hänga upp oss på ordet "inköpare" men det är väl självklart att den som köper något, vare sig i rollen som inköpare på ett storföretag, eller som privatperson i godisbutiken, önskar lägsta möjliga precis. Förstår inte varför detta ifrågasätts.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det var nog det mest egocentriska jag läst på länge. :rofl: Man visst, fortsätt du att tro att du har tolkningsföreträde över allt och alla. (y) Ja jävlar... :crysmile:

• Gilla
korsriddaren och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Men är det något fel i det? Försöker vi inte alla att få ett lågt pris på det vi köper?
Det är ett fult sätt att göra det på, alla hantverkare har varit med om exakt det där, och i nästan alla fall är det bara prisfiske och inget annat. Då kan man åtminstone vara ärlig med att säga "O sen var det en sak till, kan du ge mig bättre service och pris än du vanligtvis ger dina kunder"? För det är ju det man ber om underförstått.

S
T ToRy skrev:
Det var nog det mest egocentriska jag läst på länge. :rofl: Man visst, fortsätt du att tro att du har tolkningsföreträde över allt och alla. (y) Ja jävlar... :crysmile:
Det lämnas dock inte utrymme för tolkning där ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inte det mista konstigt att man vid en upphandling önskar lägsta möjliga pris och för att uppnå detta antyder att relationen kan växa om man blir nöjd med leveransen. En inköpare som agerar annorlunda är ingen kompetent inköpare.
Helt fel tänk. En proffesionell inköpare tar in låt säga 5 anbud sen brukar man förkasta det högsta och lägsta. Sen koncentrerar men sig på dom i mitten. Inga regler utan undantag såklart. Nu pratar jag inte om att privatpersoner skall börja ta in 5 anbud.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Helt fel tänk. En proffesionell inköpare tar in låt säga 5 anbud sen brukar man förkasta det högsta och lägsta. Sen koncentrerar men sig på dom i mitten.
Å tusan, då måste vi nog snarast justera Lag (2016:1145) om offentlig upphandling som bland mycket annat stipulerar:

Utvärdering av anbud
38 § Den enda grunden för utvärdering av anbud ska vara bästa förhållandet mellan pris och kvalitet enligt 16 kap. 1 § andra stycket 1.

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
i nästan alla fall är det bara prisfiske och inget annat.
Men återigen, vad är det för fel med det? Det finns nog hundratals trådar här om "idiotiska kunder" som inte avtalar om priset i förväg och blir upprörda när fakturan kommer och därefter blir dumförklarade av forumet. Här har vi en som försöker komma överens om ett (lågt) pris i förväg och får kritik även för det. Fattar faktiskt inte varför. :thinking:

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
TS har haft en kort sms konversation med rörläggaren. Hade han begärt in en offert på sitt byte, så hade han säkerligen kunnat förvänta sig både mer detaljer och ett högre pris. För då hade även rörisen behövt ta betalt för OH kostnader, oförutsedda förutsättningar mm, precis om ica bakar in i sina mycket väl tilltagna marginaler.
Ica har tre olika procentsatser för sina butiker vad dom får ta ut , dom har 3 , 6 , 12 procents marginal , dom tjänar pengar på mängden varor

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Ica har tre olika procentsatser för sina butiker vad dom får ta ut , dom har 3 , 6 , 12 procents marginal , dom tjänar pengar på mängden varor
Du får nog förtydliga lite vad du menar med detta. Menar du att en icahandlare inte kan sälja något med 5 eller 55 procents marginal?

Alfredo Alfredo skrev:
Du får nog förtydliga lite vad du menar med detta. Menar du att en icahandlare inte kan sälja något med 5 eller 55 procents marginal?
En ica handlare är j6 bunden av avtal å har dom procentsatserna att följa , dom har inga stora marginaler utan lever på mängden försåld vara å att varorna inte blr gammla i butiken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.