Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen, som i så många trådar förr, hur ofta går uttag och brytare sönder?
Oj, de går sönder i parti och minut. Samma sak gäller för övrigt FK. Den ramlar sönder i småbitar lite då och då, så det måste man såklart ha täckning för som elektriker. ;)

För rörmokare så är det mycket vanligt att exempelvis rördelar går sönder.

Jag tror att många hantverkare inte skulle ha något emot att ICA-butiken tog bort priserna från hyllorna. Priset får man som en glad (?) överraskning när man kommer till kassan, med skillnaden mot idag, att det då är för sent att ångra att man plockat i en vara i kundvagnen. Självklart ska man kunna fråga personal i butiken, och antingen få ett svar av någon som inte är behörig att svara eller ett svar av typen "Du är en viktig kund för oss, så du får 20% rabatt".
Ingen ICA-handlare vad jag känner till har ännu nappat på den modellen. Kanske beror det på att de inte förstått hur bra det är, eller så är de helt enkelt rädda för att bli nedtrampade av horder med hantverkare som vill handla. ;)

• Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Va? Jag trodde städare åkte på sin fritid mellan sina olika arbetsplatser under dagen.:crysmile:
Faktum är att det är en hel del som gör det. Det kallad intermittent anställning och innebär att anställningen påbörjas vid kundens dörr vid schemaläggningens start och avslutas vid passets slut. En timme senare påbörjas din nästa anställning hos nästa kund.

Det visar väl bara hur lite folk vet om saker utanför deras bubbla.

Och ja, detta är en ok anställningsform som seriösa företag med kollektivavtal tillämpar.

Frågor på det?

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Oj, de går sönder i parti och minut. Samma sak gäller för övrigt FK. Den ramlar sönder i småbitar lite då och då, så det måste man såklart ha täckning för som elektriker. ;)

För rörmokare så är det mycket vanligt att exempelvis rördelar går sönder.

Jag tror att många hantverkare inte skulle ha något emot att ICA-butiken tog bort priserna från hyllorna. Priset får man som en glad (?) överraskning när man kommer till kassan, med skillnaden mot idag, att det då är för sent att ångra att man plockat i en vara i kundvagnen. Självklart ska man kunna fråga personal i butiken, och antingen få ett svar av någon som inte är behörig att svara eller ett svar av typen "Du är en viktig kund för oss, så du får 20% rabatt".
Ingen ICA-handlare vad jag känner till har ännu nappat på den modellen. Kanske beror det på att de inte förstått hur bra det är, eller så är de helt enkelt rädda för att bli nedtrampade av horder med hantverkare som vill handla. ;)
Då måste det vara skit de monterar nuförtiden, kanske skulle behålla brytarna från 70-talet, de har uppenbarligen hållt i 50år. :thinking:

• Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Då måste det vara skit de monterar nuförtiden, kanske skulle behålla brytarna från 70-talet, de har uppenbarligen hållt i 50år. :thinking:
Troligen är det så. Ska elektrikern ta 4 ggr priset på ett Elko för att täcka upp garantier, så måste det vara skräp.
Jag satte just upp ett Elko 2-vägs jordat uttag, men självklart köpte jag 4 direkt, eftersom jag vet att de inte håller så länge. ;)

• Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Faktum är att det är en hel del som gör det. Det kallad intermittent anställning och innebär att anställningen påbörjas vid kundens dörr vid schemaläggningens start och avslutas vid passets slut. En timme senare påbörjas din nästa anställning hos nästa kund.

Och ja, detta är en ok anställningsform som seriösa företag med kollektivavtal tillämpar.

Frågor på det?
att de sedan måste hålla med egen bil är det nog ingen hantverkare som tror på

• Gilla
  • Laddar…
Staffans2000
Ja, herregud. Man blir nästan mållös. Du menar alltså på riktigt att du åker och köper bildelar först och tar med dig till bilverkstaden? Sen på hemvägen åker du och köper elprylar till elektrikern! Grattis. Du måste vara rik.
Glöm nu inte att du inte kan ringa verkstaden eller elektrikern ifall något går sönder. Dom ansvarar för installationen och du för produkten.

Tar du med dig material till tandläkaren också?:rofl::crysmile::crysmile:
Det här var en av dina märkligare kommentarer: -"Du måste vara rik". Kan du förtydliga dig lite?

Till tandläkaren blir det svårare, för dels är visst material måttanpassat och sådeles inget man kan köpa "över disk". Medans annat förbrukningsmaterialet räknas i enstaka milliliter och gram och därför knappast något kunden vinner på att köpa själv.

Förståelsen för humorn i ditt inlägg är med säkerhet begrensad till dig och dina verklighetsfrånvända kollegor.

Staffan

• Haha
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

Och ja, detta är en ok

Kan du inte lägga ut lite exempel på firmor som arbetar på detta sätt och där det fungerar rent praktiskt med kunder som är konsumenter. Jag betvivlar inte att det är någon firma som lyckas lura sina stackars lågavlönade anställda till vidriga avtal. Detta är egentligen en vanlig Tim anställning eller behovsanställning. Man blir erbjuden att städjobb hos Fam person. Man tackar ja och anställningen klickar i. När man är klar får man ett städjobb hos Fam Andersson. Man tackar ja eller nej. Tackar man Nej går man hem och företaget får skyndsamt börja leta efter någon annan.
Verkligen ett smidigt sätt att utnyttja människor om man gillar det. Nu pratar jag inte om seriösa städfirmor som ringer in en person som får betalt för hela dagen utan om dom firmorna (om dom nu finns) som INTE betalar städerskorna mellan uppdragen. Måste bli långa dagar för att få ihop sina 8 Tim.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Vi anlitar ibland en dam som hämtar på skolan (tidigare på förskolan) och tar med yngsta dottern hem och leker, eller till en aktivitet. Hon tar betalt per timme (klart lägre timkostnad än en hantverkare) och inget för reseersättning. Hon föreslår själv att komma en timme ibland och tar sig fram i Stockholm med hjälp av kollektivtrafiken.

Hon har eget företag, så inga elaka avtal där...

• Haha
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Jag säger bara sms-anställningar...
Troligtvis tar man inte dessa jobb för att man har jobb att välja och vraka mellan...

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
" Måste bli långa dagar för att få ihop sina 8 Tim."

Som sagt var. Välkommen till verkligheten! Massvis av yrken, inklusive mitt eget, innebär att man är borta längre tid än vad man får betalt för. Inget konstigt med det, för varken buss/lastbilschaufförer, försäljare och piloter samt många fler.

Staffan

• Gilla
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

Frågor på det?
Kan du inte lägga ut lite exempel på firmor som arbetar på detta sätt och där det fungerar rent praktiskt med kunder som är konsumenter. Jag betvivlar inte att det är någon firma som lyckas lura sina stackars lågavlönade anställda till vidriga avtal. Detta är egentligen en vanlig Tim anställning eller behovsanställning. Man blir erbjuden att städjobb hos Fam person. Man tackar ja och anställningen klickar i. När man är klar får man ett städjobb hos Fam Andersson. Man tackar ja eller nej. Tackar man Nej går man hem och företaget får skyndsamt börja leta efter någon annan.
Verkligen ett smidigt sätt att utnyttja människor om man gillar det. Nu pratar jag inte om seriösa städfirmor som ringer in en person som får betalt för hela dagen utan om dom firmorna (om dom nu finns) som INTE betalar städerskorna mellan uppdragen. Måste bli långa dagar för att få ihop sina 8 Tim.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Som sagt var. Välkommen till verkligheten! Massvis av yrken, inklusive mitt eget, innebär att man är borta längre tid än vad man får betalt för. Inget konstigt med det, för varken buss/lastbilschaufförer, försäljare och piloter samt många fler.och inte får man åka o handla något som fattas utan det kommer dagen efter el på em. Att man inte sett att man behöver en normalt förekommande sak existerar helt enkelt inte.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Som sagt var. Välkommen till verkligheten! Massvis av yrken, inklusive mitt eget, innebär att man är borta längre tid än vad man får betalt för. Inget konstigt med det, för varken buss/lastbilschaufförer, försäljare och piloter samt många fler.

Staffan
Kanoninlägg som vanligt. Jag är av naturliga orsaker ingen stor beundrare av våra fackförbund. Men när jag läser dina och andras önskemål att skjuta tillbaka arbetsmarknaden till medeltiden blir man mörkrädd. Allt för att det ska bli så billigt som möjligt för er.
Jag älskar helt plötsligt alla fackförbund. För tack vare dom kommer era önskningar aldrig att infrias.
Men fortsätt ni att ta med er olja och filter till bilverkstaden och köp ert eget material när hantverkaren ska komma.
Det måste ju vara väldigt lätt för er att hitta seriösa hantverkare och bilverkstäder som arbetar efter era önskemål.

• Gilla
  • Laddar…
Kanoninlägg som vanligt. Jag är av naturliga orsaker ingen stor beundrare av våra fackförbund. Men när jag läser dina och andras önskemål att skjuta tillbaka arbetsmarknaden till medeltiden blir man mörkrädd. Allt för att det ska bli så billigt som möjligt för er.
Jag älskar helt plötsligt alla fackförbund. För tack vare dom kommer era önskningar aldrig att infrias.
Men fortsätt ni att ta med er olja och filter till bilverkstaden och köp ert eget material när hantverkaren ska komma.
Det måste ju vara väldigt lätt för er att hitta seriösa hantverkare och bilverkstäder som arbetar efter era önskemål.
bilverkstäderna är inte svåra att hitta. Men vad har facket att göra med vem som levererar materialet att göra.
Och jag tycker det är onaturligt att inte va med i facket men du tror väl att just du skulle ha det bättre om det aldrig funnits, eller att alla hade arbetat kortare tid haft längre semester o tjänat mer.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vad jiddrar du om?

Det enda vi förespråkar är transparens, berätta vad du vill ha betalt för innan, inte efteråt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.