159 309 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Av vilken myndighet? Extremisklassifiseringsverket?E El-Löken66 skrev:
Att begära av hantverkarna att de skall uppge vad de tar betalt för, INNAN de börjar jobba, är verkligen extremt, enligt de söndergullade proffsen. Tyvärr.
Staffan "stolt homse"
Nej va fan, är det @El-Löken66 och @Krille-72 som trillat bort @lars80?
Visst va han dålig men trolla bort, va det verkligen nödvändigt?
Visst va han dålig men trolla bort, va det verkligen nödvändigt?
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Snillen spekulerar!
Nu har vi kommit en bit.Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett skriftligt avtal är det bästa men ett muntligt är lika gällande det men svårare att bevisa.
Om man anlitar en hantverkare tycker jag som privatperson att man frågar efter pris och om hantverkaren tror sig klara av uppgiften. Att resa tillkommer är självklart Att resa tillkommer är självklart att salta fakturan och inte vara överens med kunden är inte ok.
Ett skriftligt avtal är BÄST för båda parter. Men har man bara fått ett avtal om Tim/ Pris så är det bra om konsumenten kan fundera lite själv och maila lite frågor.
Kanske läsa på lite och råka hitta Hantverksformuläret. Ringa en vän och be om råd ifall det är första gången man anlitar en hantverkare.
Ett muntligt är lika gällande men det är lättare att det blir missuppfattningar och man känner sig/ blir lurad.
”Att resa tillkommer är självklart”. Är det verkligen självklart? För vem är det självklart? För Derbyboy är det nog inte självklart.
”att salta fakturan och inte vara överens med kunden är inte ok”
Nu blev det svårare igen. För en konsument är det självklart att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. För en annan är det självklart att inköp av material ingår i Tim/ Priset ( tidtagningen stoppas när hantverkaren åker och handlar). För en tredje har hen blivit lurad och bedragen när det visar sig att materialpriset på fakturan inte stämmer överens med priserna på Bauhaus eller Byggmax.
Att läsa på lite, prata med vänner och själv fundera lite är en billig försäkring för att inte bli eller känna sig blåst när man anlitar en hantverkare.
Kan inte bara hantverkaren informera om allt innan hen startar arbetet? Hen är ju skyldig att göra det enligt gällande lagstiftning! Dessutom vill hantverkaren ha nöjda kunder och mer jobb.
Detta skulle självklart vara det bästa. Men nu ser verkligheten inte ut så här. Då är det enligt mig dumt och naivt att bara förutsätta saker. Särskilt ifall man bara får ett Tim pris.
Ett fast pris är den absolut bästa försäkringen. Självklart ska det vara skriftligt.
Ni som nu påstår att det bara är i hantverksbranschen allt är så otydligt. Testa att lämna in en trasig bil på verkstaden så får ni se vad som händer ifall ni inte själva ställer frågor om pris.
Ni som klagar över hantverkarens materialpriser och jämför med Byggmax och Bauhaus.
Testa att köpa avgasröret på Biltema och ta med det till verkstaden och kräv att dom ska använda ditt medhavda material eller lämna Biltemas materialpriser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om jag klagar på materialpriser, vilket jag gör i vissa trådar, men aldrig behövt göra privat, så är det när man tar rövarpriser för samma vara.Krille-72 skrev:
Jag jämför inte ett Biltema-vägguttag med ett Elko.
Jag jämför inte ett Jula Anslut-vägguttag med ett Elko.
Jag kan däremot jämföra ett Elko inköpt på Jula med exakt samma artikelnummer som det Elko-uttag som elektrikern köper på Ahlsell. Kostar uttaget från elektrikern 4 ggr mer är det åt helvete, särskilt om de sagt "du får bra pris på materialet. 20% rabatt". Dessa 20% var tydligen på grossistens listpris.
Gör du samma sak på bilverkstan?Fairlane skrev:
Om jag klagar på materialpriser, vilket jag gör i vissa trådar, men aldrig behövt göra privat, så är det när man tar rövarpriser för samma vara.
Jag jämför inte ett Biltema-vägguttag med ett Elko.
Jag jämför inte ett Jula Anslut-vägguttag med ett Elko.
Jag kan däremot jämföra ett Elko inköpt på Jula med exakt samma artikelnummer som det Elko-uttag som elektrikern köper på Ahlsell. Kostar uttaget från elektrikern 4 ggr mer är det åt helvete, särskilt om de sagt "du får bra pris på materialet. 20% rabatt". Dessa 20% var tydligen på grossistens listpris.
Vad säger du i kiosken när du köper en Cola Cola för 20 kr som kostar 5 kr på Ica bredvid?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 728 inlägg
Skillnaden är att jag inte behöver anlita en hantverkare för att dricka cola, och att hantverkaren vägrar handla någon annanstans än på kiosken (där denne egentligen bara betalar 5kr)Krille-72 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 728 inlägg
Det är inte olagligt att meka själv, och det finns många mindre verkstäder som låter dig komma med materialet själva.Krille-72 skrev:
Till och med elektrikern jag anlitade för att dra om all el i lägenheten lät mig köpa egna uttag och brytare, så länge det var erkända varor (jag ville ha exxact och de körde bara RS).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Som redan nämnts så ser jag priset i kiosken och på Ica.Krille-72 skrev:
Elektrikern får gärna ta betalt enlighet Ahsells prislista om han vill, men då får han vara så vänlig och förklara vad det innebär.
Att säga att man får 20% rabatt på en prislista som kunden aldrig kan se är sjukt fult. Jag jämförde i våras en medlems faktura som hon fått på elartiklar från firman som gjorde jobbet med exakt samma artiklar från elbutik. Elbutik cirka 1600 kr, elfirmans fakturerade belopp (med rabatter på 20-30%) drygt 6000 kr.
Vad gäller jämförelsen med bilfirma så byte jag bromsok i våras och de visade vad delarna skulle kosta innan.
Jag har även fått ta med delar själv om det är rätt delar. Det enda min förra bilmekaniker sa nej till var piratdelar av avgasröret då han sa att passformen var så dålig att det skulle bli dyrare för mig som kund då det skulle ta längre tid. Normalt lät jag honom köpa reservdelar då jag visste att han inte gjorde som elfirman ovan.
Det hände dock att jag hade med olja och filter till en service för att jag hade köpt för att byta själv, men inte hunnit. Inget problem.
Ja, herregud. Man blir nästan mållös. Du menar alltså på riktigt att du åker och köper bildelar först och tar med dig till bilverkstaden? Sen på hemvägen åker du och köper elprylar till elektrikern! Grattis. Du måste vara rik.13th Marine skrev:
Det är inte olagligt att meka själv, och det finns många mindre verkstäder som låter dig komma med materialet själva.
Till och med elektrikern jag anlitade för att dra om all el i lägenheten lät mig köpa egna uttag och brytare, så länge det var erkända varor (jag ville ha exxact och de körde bara RS).
Glöm nu inte att du inte kan ringa verkstaden eller elektrikern ifall något går sönder. Dom ansvarar för installationen och du för produkten.
Tar du med dig material till tandläkaren också?
Det där kommer rörisarna o elektriker aldrig att förståFairlane skrev:
Som redan nämnts så ser jag priset i kiosken och på Ica.
Elektrikern får gärna ta betalt enlighet Ahsells prislista om han vill, men då får han vara så vänlig och förklara vad det innebär.
Att säga att man får 20% rabatt på en prislista som kunden aldrig kan se är sjukt fult. Jag jämförde i våras en medlems faktura som hon fått på elartiklar från firman som gjorde jobbet med exakt samma artiklar från elbutik. Elbutik cirka 1600 kr, elfirmans fakturerade belopp (med rabatter på 20-30%) drygt 6000 kr.
Vad gäller jämförelsen med bilfirma så byte jag bromsok i våras och de visade vad delarna skulle kosta innan.
Jag har även fått ta med delar själv om det är rätt delar. Det enda min förra bilmekaniker sa nej till var piratdelar av avgasröret då han sa att passformen var så dålig att det skulle bli dyrare för mig som kund då det skulle ta längre tid. Normalt lät jag honom köpa reservdelar då jag visste att han inte gjorde som elfirman ovan.
Det hände dock att jag hade med olja och filter till en service för att jag hade köpt för att byta själv, men inte hunnit. Inget problem.
eller så kallas det valfrihet och transparens,Krille-72 skrev:
Ja, herregud. Man blir nästan mållös. Du menar alltså på riktigt att du åker och köper bildelar först och tar med dig till bilverkstaden? Sen på hemvägen åker du och köper elprylar till elektrikern! Grattis. Du måste vara rik.
Glöm nu inte att du inte kan ringa verkstaden eller elektrikern ifall något går sönder. Dom ansvarar för installationen och du för produkten.
Tar du med dig material till tandläkaren också?![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 728 inlägg
Du har lite svårt att föra en konversation utan att försöka gå till någon form av personangrepp?Krille-72 skrev:
Ja, herregud. Man blir nästan mållös. Du menar alltså på riktigt att du åker och köper bildelar först och tar med dig till bilverkstaden? Sen på hemvägen åker du och köper elprylar till elektrikern! Grattis. Du måste vara rik.
Tar du med dig material till tandläkaren också?![]()
Nej, jag mekar ju då uppenbarligen själv i de flesta fall, när det blir riktigt knepigt anlitar jag en mekare som hellre mekar än leker materialleverantör.
Jag är fullt medveten om begränsningen gällande garanti, men här kommer KKL in, men den har jag inte behövt försöka använda (den som sålt delen får stå för kostnaden jag har att byta den).
Sen, som i så många trådar förr, hur ofta går uttag och brytare sönder? Dessutom får jag ju lagligen byta dem själva.