560 läst ·
6 svar
560 läst
6 svar
Över- och undervärmefunktionen i ugnen utlöser JFB
Hej,
Jag har en ikea inbyggd ugn (tror det är mirakulös) som har funktioner för vanlig ugn och vamluft. Jag kan använda alla funktioner förutom över- och undervärme tillsammans, så fort jag sätter på den så går JFB.
Vad är det som gör att detta endast sker när jag endast använder den funktionen?
Ugnen har stått oanvända i flera år och tyvärr så vet jag inte om man har kunnat använda denna funktion tidigare utan problem.
Jag har provat endast över- och undervärme var för sig då började den värma upp utan problem. Dock så provade jag endast några minuter it taget.
Varmluftsfunktionen har jag använt nu i ca 45m och den har fungerat bra, inget konstigt har hänt.
Tänkt kolla om någon vet vad detta kan bero på? Jag har inget emot att endast använda varmluftsfunktionen men undrar om det kan vara farligt att göra så?
Jag har en ikea inbyggd ugn (tror det är mirakulös) som har funktioner för vanlig ugn och vamluft. Jag kan använda alla funktioner förutom över- och undervärme tillsammans, så fort jag sätter på den så går JFB.
Vad är det som gör att detta endast sker när jag endast använder den funktionen?
Ugnen har stått oanvända i flera år och tyvärr så vet jag inte om man har kunnat använda denna funktion tidigare utan problem.
Jag har provat endast över- och undervärme var för sig då började den värma upp utan problem. Dock så provade jag endast några minuter it taget.
Varmluftsfunktionen har jag använt nu i ca 45m och den har fungerat bra, inget konstigt har hänt.
Tänkt kolla om någon vet vad detta kan bero på? Jag har inget emot att endast använda varmluftsfunktionen men undrar om det kan vara farligt att göra så?
antaglig en det undre elementetY Yazzy_ skrev:Hej,
Jag har en ikea inbyggd ugn (tror det är mirakulös) som har funktioner för vanlig ugn och vamluft. Jag kan använda alla funktioner förutom över- och undervärme tillsammans, så fort jag sätter på den så går JFB.
Vad är det som gör att detta endast sker när jag endast använder den funktionen?
Ugnen har stått oanvända i flera år och tyvärr så vet jag inte om man har kunnat använda denna funktion tidigare utan problem.
Jag har provat endast över- och undervärme var för sig då började den värma upp utan problem. Dock så provade jag endast några minuter it taget.
Varmluftsfunktionen har jag använt nu i ca 45m och den har fungerat bra, inget konstigt har hänt.
Tänkt kolla om någon vet vad detta kan bero på? Jag har inget emot att endast använda varmluftsfunktionen men undrar om det kan vara farligt att göra så?
prova att köra bara det
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är mycket vanligt att (gamla) ugnar börjar läcka ström. Alla dina värmeslingor läcker tydligen lite ström, vilket tillsammans blir för mycket. Om du har tur så kan du torka ut värmeslingorna från fukt då den stått oanvänd länge. Annars behöver en eller flera värmeslingor bytas.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag skulle nog säga att ugnar som inte används och inte står i uppvärmda lokaler får gärna denna symptomBo.Siltberg skrev:
det har inget med åldern att göra öht!
Ok tack. Vet du hur jag kan torkar ut den?Bo.Siltberg skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har raderat inlägg med en farlig rekommendation samt efterföljande svar på denna, ett flertal inlägg.
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
