Hej,

Jag har en ikea inbyggd ugn (tror det är mirakulös) som har funktioner för vanlig ugn och vamluft. Jag kan använda alla funktioner förutom över- och undervärme tillsammans, så fort jag sätter på den så går JFB.
Vad är det som gör att detta endast sker när jag endast använder den funktionen?

Ugnen har stått oanvända i flera år och tyvärr så vet jag inte om man har kunnat använda denna funktion tidigare utan problem.

Jag har provat endast över- och undervärme var för sig då började den värma upp utan problem. Dock så provade jag endast några minuter it taget.

Varmluftsfunktionen har jag använt nu i ca 45m och den har fungerat bra, inget konstigt har hänt.

Tänkt kolla om någon vet vad detta kan bero på? Jag har inget emot att endast använda varmluftsfunktionen men undrar om det kan vara farligt att göra så?
 
Y Yazzy_ skrev:
Hej,

Jag har en ikea inbyggd ugn (tror det är mirakulös) som har funktioner för vanlig ugn och vamluft. Jag kan använda alla funktioner förutom över- och undervärme tillsammans, så fort jag sätter på den så går JFB.
Vad är det som gör att detta endast sker när jag endast använder den funktionen?

Ugnen har stått oanvända i flera år och tyvärr så vet jag inte om man har kunnat använda denna funktion tidigare utan problem.

Jag har provat endast över- och undervärme var för sig då började den värma upp utan problem. Dock så provade jag endast några minuter it taget.

Varmluftsfunktionen har jag använt nu i ca 45m och den har fungerat bra, inget konstigt har hänt.

Tänkt kolla om någon vet vad detta kan bero på? Jag har inget emot att endast använda varmluftsfunktionen men undrar om det kan vara farligt att göra så?
antaglig en det undre elementet
prova att köra bara det
 
  • Gilla
Yazzy_
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är mycket vanligt att (gamla) ugnar börjar läcka ström. Alla dina värmeslingor läcker tydligen lite ström, vilket tillsammans blir för mycket. Om du har tur så kan du torka ut värmeslingorna från fukt då den stått oanvänd länge. Annars behöver en eller flera värmeslingor bytas.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är mycket vanligt att (gamla) ugnar börjar läcka ström. Alla dina värmeslingor läcker tydligen lite ström, vilket tillsammans blir för mycket. Om du har tur så kan du torka ut värmeslingorna från fukt då den stått oanvänd länge. Annars behöver en eller flera värmeslingor bytas.
Jag skulle nog säga att ugnar som inte används och inte står i uppvärmda lokaler får gärna denna symptom

det har inget med åldern att göra öht!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är mycket vanligt att (gamla) ugnar börjar läcka ström. Alla dina värmeslingor läcker tydligen lite ström, vilket tillsammans blir för mycket. Om du har tur så kan du torka ut värmeslingorna från fukt då den stått oanvänd länge. Annars behöver en eller flera värmeslingor bytas.
Ok tack. Vet du hur jag kan torkar ut den?
 
Y Yazzy_ skrev:
Ok tack. Vet du hur jag kan torkar ut den?
Genom att använda ugnen någon/några timmar med de element som fungerar.
Varmluften hjälper till att cirkulera luft runt elementen.
Öppna luckan ibland så släpper du ut fukten snabbare.
 
  • Gilla
Yazzy_
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg med en farlig rekommendation samt efterföljande svar på denna, ett flertal inlägg.

/Moderator
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.