228 läst ·
2 svar
228 läst
2 svar
Båda JFB löser ut, inte maskinens fel?
Hej,
Hade en elektriker på plats innan jul som flyttade matningen till tvättmaskinen från en vägg till en annan, vilket innebar att sätta en ny utanpåliggande kabel från centralen till en ny dosa på ny plats. Allt detta är i källaren, och centralen och tvättstugan är i rummen bredvid varandra. Nu när jag ska faktiskt koppla in tvättmaskinen i den nya dosan så går jordfelsbrytaren så fort minsta belastning sker. Jag har haft förlängningssladd till uttag på annan säkring till nu för rummet behövde förberedas. Försökte punkta ner det lite:
Hade en elektriker på plats innan jul som flyttade matningen till tvättmaskinen från en vägg till en annan, vilket innebar att sätta en ny utanpåliggande kabel från centralen till en ny dosa på ny plats. Allt detta är i källaren, och centralen och tvättstugan är i rummen bredvid varandra. Nu när jag ska faktiskt koppla in tvättmaskinen i den nya dosan så går jordfelsbrytaren så fort minsta belastning sker. Jag har haft förlängningssladd till uttag på annan säkring till nu för rummet behövde förberedas. Försökte punkta ner det lite:
- Kopplar in tvättmaskinen. Så fort jag trycker på start på maskinen går JFB.
- Kopplar in en gummikabel med shukouttag jag har liggande, och kopplar in först borrhammaren som ändå ligger och skräpar sedan en bordslampa med eurokontakt. JFB går med båda manickerna så fort jag trycker på avtryckaren/tänder.
- Sitter inget annat på samma säkring
- När JFB går, så går båda JFB som sitter i centralen. Sitter en på varje rad. Är inte det konstigt?
- Den gamla kabeln till det gamla uttaget som satt på samma säkring fungerade felfritt.
Bästa svaret
Förstår jag rätt att det finns två jordfelsbrytare i centralen som skyddar olika grupper. Och när du belastar tvättmaskinsgruppen så löser båda dessa?
Det låter som att den som kopplat in gruppen lagt neutralledaren på fel jordfelsbrytare.
Det låter som att den som kopplat in gruppen lagt neutralledaren på fel jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara