42 304 läst ·
456 svar
42k läst
456 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
har du kollat på tex autodoc, skruvat, bildelar24, trodo mfl?Snigla skrev:
Men det känns hårt nu!
Jag hade nämnt fint att båda oken borde nog bytas på en gång.. men tydligen blev bara ett inbokat (kan vara min papps fel.. hans bil.. och han vill eg köpa en annan bil..tycker han lagt ut nog på denna).
Bad om pris på bromsslangarna på en gång.. om det bara var en fjantsumna kunde de gott byta dem på en gång liksom..
Sedan var det servicedags/oljebyte..
Så.. ja det var ju 5000 kr typ.. sedan har vi den där rullen som då med montering då ..kostar runt 9500-10000 då.. beroende på ev påslag el ej (hen brukar tycka synd om oss)…
idag dog ju också generatorn då.. och förhoppningsvis är det ju ingen större fara.. men jag är helt säker på att inte den är gratis att byta ut/laga heller..
-
Kan berätta att för ett par år sedan när den dumma sig lite och vi dessutom fick köpa ett par nya däck (o service) kostade det 18.000 kr..
— inbytesvärde om den fungerar — 5000 kr..
Jag hade nämnt fint att båda oken borde nog bytas på en gång.. men tydligen blev bara ett inbokat (kan vara min papps fel.. hans bil.. och han vill eg köpa en annan bil..tycker han lagt ut nog på denna).
Bad om pris på bromsslangarna på en gång.. om det bara var en fjantsumna kunde de gott byta dem på en gång liksom..
Sedan var det servicedags/oljebyte..
Så.. ja det var ju 5000 kr typ.. sedan har vi den där rullen som då med montering då ..kostar runt 9500-10000 då.. beroende på ev påslag el ej (hen brukar tycka synd om oss)…
idag dog ju också generatorn då.. och förhoppningsvis är det ju ingen större fara.. men jag är helt säker på att inte den är gratis att byta ut/laga heller..
-
Kan berätta att för ett par år sedan när den dumma sig lite och vi dessutom fick köpa ett par nya däck (o service) kostade det 18.000 kr..
— inbytesvärde om den fungerar — 5000 kr..
Redigerat:
Det ska nog vara en märkesverkstad för att få förlängd garanti. Dels för att få rätt reservdel. och dels för att mecken ska få betalt av tillverkaren
Men vill du hellre betala delen och/eller mecken själv ,så kör hårt!
Men vill du hellre betala delen och/eller mecken själv ,så kör hårt!
Lät som stora summor på en gång...Snigla skrev:
Men det känns hårt nu!
Jag hade nämnt fint att båda oken borde nog bytas på en gång.. men tydligen blev bara ett inbokat (kan vara min papps fel.. hans bil.. och han vill eg köpa en annan bil..tycker han lagt ut nog på denna).
Bad om pris på bromsslangarna på en gång.. om det bara var en fjantsumna kunde de gott byta dem på en gång liksom..
Sedan var det servicedags/oljebyte..
Så.. ja det var ju 5000 kr typ.. sedan har vi den där rullen som då med montering då ..kostar runt 9500-100000 då.. beroende på ev påslag el ej (hen brukar tycka synd om oss)…
idag dog ju också generatorn då.. och förhoppningsvis är det ju ingen större fara.. men jag är helt säker på att inte den är gratis att byta ut/laga heller..
-
Kan berätta att för ett par år sedan när den dumma sig lite och vi dessutom fick köpa ett par nya däck (o service) kostade det 18.000 kr..
— inbytesvärde om den fungerar — 5000 kr..
Jag tycker nog ni ska sätta er ner och kolla priser... För jag köpte bromsok åt en kund nu, för 450 kr per sida.
belägg 99 kr för hel axel.
slangar 89 kr st..
jobb ca 850 kr exkl moms.
förbrukningsmaterial...
Säg 1250 kr inkl allt, exkl delar..
Hade gärna hjälpt men det blir dyrt att traila hit
Kan ni inte byta vissa saker själva? för att skona plånboken...
Jag har aldrig köpt en reservdel till bilen, men det betyder inte att jag inte vill veta vad som finns och hur de ser ut iblandÅkeSun skrev:
Har aldrig haft nå fuffensdelar.. och meken fixar det mesta (om det uppkommer problem efter hen mekat dit nya delar).
När vi lämnade in den på jeep i början gick det inte direkt bättre.. (vår bil har varit på många ställen sedan vi köpte den - började ju med att behöva ringa bärgaren efter ett par veckor..
många delar tillverkas av samma tillverkare eller är i direkt identitiska...Snigla skrev:
Jag har aldrig köpt en reservdel till bilen, men det betyder inte att jag inte vill veta vad som finns och hur de ser ut iblandoch nu, med just den här rullen.. så hade de ju problem att få tag i grejerna tydligen.
Har aldrig haft nå fuffensdelar.. och meken fixar det mesta (om det uppkommer problem efter hen mekat dit nya delar).
När vi lämnade in den på jeep i början gick det inte direkt bättre.. (vår bil har varit på många ställen sedan vi köpte den - började ju med att behöva ringa bärgaren efter ett par veckor..men det stod bilfirman för.. och de avskydde bilen efter tre besök haha., den kostade dem en hel del).
fast med läge pris..
Kina kan hålla lika länge eller längre än original... Mekonomen är ingen garanti för kvalitet... mfl..
blivit förvånad när Mekonomen levererat vattenpump med plast.. medans Kina haft plåt.. Med riktiga lager.. Inte plast som Mekonomen... Så det kan löna sig att kolla...
Nu ska ni inte vara såna 
Det är ju som så att min papps har väl inte alltför många år kvar med att köra.. och han behöver en viss typ av bil .. han går med kryckor (knäproblem o ryggproblem) och kan inte ha för låga bilar eller högt insteg (snarare kanten att ta sig in)..
..och han vill köpa en ”ny bil” som inte kostar så mycket.. typ Max 30-35000 kr.. för det är hans sparbuffert han får ta av.. (har pension i övrigt ).
För mig är problemet.. att köpa en bil som är äldre än den han har.. eller ungefär lika.. kan komma o kosta lika mycket i renoveringskostnader sen.. MEN då har han dessutom fått betala för bilen.
Med tanke på att vi redan lagt ner 50.000 på den .. och han inte får nått för den i inbyte (speciellt inte om inget funkar o vi får bärga den till skroten..).
Så känns det som om .. vi nu vet allt som är lagat.. vad som är kvar att laga..
Han vill ju att vi ska ha nytta av den .. när han inte har.. och det där är en slit o slängbil
som, när den funkat, går bra! Vi har drag på den.. kan köra sopor i skuffen utan problem.. har fyrhjulsdrift på vintern.. har rost på en bakskärm (annars inget).. lagom hög för våra bumpiga vägar .. drar straxt under litern.. har inte skyhög skatt..
Gör inget om man liksom får en repa eller råkar skita ner sätet..
Han får givetvis köpa vilken bil han vill, men jag lägger hellre ner mer pengar (rimligt..) på jeepen.. så den rullar vidare några år till.
kanske e dumt..
Det är ju som så att min papps har väl inte alltför många år kvar med att köra.. och han behöver en viss typ av bil .. han går med kryckor (knäproblem o ryggproblem) och kan inte ha för låga bilar eller högt insteg (snarare kanten att ta sig in)..
..och han vill köpa en ”ny bil” som inte kostar så mycket.. typ Max 30-35000 kr.. för det är hans sparbuffert han får ta av.. (har pension i övrigt ).
För mig är problemet.. att köpa en bil som är äldre än den han har.. eller ungefär lika.. kan komma o kosta lika mycket i renoveringskostnader sen.. MEN då har han dessutom fått betala för bilen.
Med tanke på att vi redan lagt ner 50.000 på den .. och han inte får nått för den i inbyte (speciellt inte om inget funkar o vi får bärga den till skroten..).
Så känns det som om .. vi nu vet allt som är lagat.. vad som är kvar att laga..
Han vill ju att vi ska ha nytta av den .. när han inte har.. och det där är en slit o slängbil
Gör inget om man liksom får en repa eller råkar skita ner sätet..
Han får givetvis köpa vilken bil han vill, men jag lägger hellre ner mer pengar (rimligt..) på jeepen.. så den rullar vidare några år till.
kanske e dumt..
Nä inte alls.. Varför tror du att jag håller på som jag gör?, jo för att man vet vad man äger..köpa en begagnad bil utan total vetskap vad de gjort med den kan bli dyrt..Snigla skrev:
Nu ska ni inte vara såna
Det är ju som så att min papps har väl inte alltför många år kvar med att köra.. och han behöver en viss typ av bil .. han går med kryckor (knäproblem o ryggproblem) och kan inte ha för låga bilar eller högt insteg (snarare kanten att ta sig in)..
..och han vill köpa en ”ny bil” som inte kostar så mycket.. typ Max 30-35000 kr.. för det är hans sparbuffert han får ta av.. (har pension i övrigt ).
För mig är problemet.. att köpa en bil som är äldre än den han har.. eller ungefär lika.. kan komma o kosta lika mycket i renoveringskostnader sen.. MEN då har han dessutom fått betala för bilen.
Med tanke på att vi redan lagt ner 50.000 på den .. och han inte får nått för den i inbyte (speciellt inte om inget funkar o vi får bärga den till skroten..).
Så känns det som om .. vi nu vet allt som är lagat.. vad som är kvar att laga..
Han vill ju att vi ska ha nytta av den .. när han inte har.. och det där är en slit o slängbilsom, när den funkat, går bra! Vi har drag på den.. kan köra sopor i skuffen utan problem.. har fyrhjulsdrift på vintern.. har rost på en bakskärm (annars inget).. lagom hög för våra bumpiga vägar .. drar straxt under litern.. har inte skyhög skatt..
Gör inget om man liksom får en repa eller råkar skita ner sätet..
Han får givetvis köpa vilken bil han vill, men jag lägger hellre ner mer pengar (rimligt..) på jeepen.. så den rullar vidare några år till.
kanske e dumt..
Jag renoverade upp en volvo 460.. den är kanon som slit bil.. billig och lättlagad..
Medans frugans buss.. är ett as.. kostade 69.000 kr för 7 år sedan..
lagt ut jag vet inte hur mycket på delar.. Men så är det en Opel... Eller nja en trafic.. säger allt.. Som gått 48.000 mil sedan 2004....
Så jag förstår vad du menar
Nu har jag inte läst allt men den där klockfjädern är det den som ställt till allt?
Eller går det att ta bort airbagen och sätta nån typ av motstånd där istället?
Hade fel på airbagen, lampan lyste hela tiden med 2a som följd, bytte styrning, bytte instrument och nåt mer men den lyste..
Kopplade ur lampan och kopplade den över ett glödrelä så den lyste typ 10sek sen slocknade den besiktningen blev glada och jag blev glad
Eller går det att ta bort airbagen och sätta nån typ av motstånd där istället?
Hade fel på airbagen, lampan lyste hela tiden med 2a som följd, bytte styrning, bytte instrument och nåt mer men den lyste..
Kopplade ur lampan och kopplade den över ett glödrelä så den lyste typ 10sek sen slocknade den besiktningen blev glada och jag blev glad
Går fint att "plugga" mot ett motstånd.. behöver inte ta bort airbagen utan bara montera motståndet..nino skrev:
Nu har jag inte läst allt men den där klockfjädern är det den som ställt till allt?
Eller går det att ta bort airbagen och sätta nån typ av motstånd där istället?
Hade fel på airbagen, lampan lyste hela tiden med 2a som följd, bytte styrning, bytte instrument och nåt mer men den lyste..
Kopplade ur lampan och kopplade den över ett glödrelä så den lyste typ 10sek sen slocknade den besiktningen blev glada och jag blev glad