ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Går inte tutan på samma släpring?
Vad gör man väl inte för att slippa en gratisreparation;)
Tutan kan man ha på en extra brytare

• Gilla
1
  • Laddar…
A
lösningarna är många, men att lägga ut stora summor på en äldre bil som inte ska användas mer än till slit och släp.. Så då skulle jag iallafall koppla mig förbi en massa elände...

• Gilla
nino
  • Laddar…
En ny clock spring kostar 5-600 hos billighetsbildelsiterna och det tar en kvart att byta den. Onödigt att hålla på med motstånd och andra fullösningar.

A
useless useless skrev:
En ny clock spring kostar 5-600 hos billighetsbildelsiterna och det tar en kvart att byta den. Onödigt att hålla på med motstånd och andra fullösningar.
njo men ska man jämföra med mekanikerns pris enligt TS så... är ju frågan... Varför ens behöva byta den igen när permanent lösning finns..

nino nino skrev:
Nu har jag inte läst allt men den där klockfjädern är det den som ställt till allt?
Eller går det att ta bort airbagen och sätta nån typ av motstånd där istället?

Hade fel på airbagen, lampan lyste hela tiden med 2a som följd, bytte styrning, bytte instrument och nåt mer men den lyste..
Kopplade ur lampan och kopplade den över ett glödrelä så den lyste typ 10sek sen slocknade den besiktningen blev glada och jag blev glad
Nej då den är ett ”senare” problem.. dvs till hösten när bilen ska besiktigas. Den får airbaglampan o lysa (vi har bytt den en gång tidigare för 3-4 år sen - tyvärr).

Vårt problem just nu, harvarna att bromsen legat på till och från.. och bilen var bokad att byta bromsoket på tisdag ..samt göra en service :)

Tyvärr ”dog” bilen idag och vi lyckades med nöd o näppe rulla in genom grindarna till meken.. vilket (min gissning) jag skulle tro härstammar från ett generatorfel .. (då vi haft ett par incidenter med remoljud och även en snabb tändning av genlampan.. för nån månad sen).

Ska väl kanske säga att denna slut o slängbil.. är den vi åker med typ.. jämt :cool:

Maskintok skrev:
koppla in sig på oljetrycksgivaren går det med... Då slocknar lampan efter en stund..
Nja, det kräver en del tur på besiktningen.. De jag råkat ut för verkar fattat knepet för de vrider bara på tändningen och väntar... Airbag-lampan ska slockna, medan oljetryckslampan lyser tills man startar bilen...

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, det kräver en del tur på besiktningen.. De jag råkat ut för verkar fattat knepet för de vrider bara på tändningen och väntar... Airbag-lampan ska slockna, medan oljetryckslampan lyser tills man startar bilen...
Går att lösa, med ett relä.. (y);)

A
Snigla Snigla skrev:
Nej då den är ett ”senare” problem.. dvs till hösten när bilen ska besiktigas. Den får airbaglampan o lysa (vi har bytt den en gång tidigare för 3-4 år sen - tyvärr).

Vårt problem just nu, harvarna att bromsen legat på till och från.. och bilen var bokad att byta bromsoket på tisdag ..samt göra en service :)

Tyvärr ”dog” bilen idag och vi lyckades med nöd o näppe rulla in genom grindarna till meken.. vilket (min gissning) jag skulle tro härstammar från ett generatorfel .. (då vi haft ett par incidenter med remoljud och även en snabb tändning av genlampan.. för nån månad sen).
generator byte tar en lite längre stund..
Men bromsoken går ganska fort..
(y)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi får la se vad domen blir när mekanikern kollat vad som felar.. :cool:(y)
Ett steg i taget!

A
Snigla Snigla skrev:
Vi får la se vad domen blir när mekanikern kollat vad som felar.. :cool:(y)
Ett steg i taget!
Jag ska byta på frugans buss i helgen..
:cool:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag ska byta på frugans buss i helgen..
:cool:
Då funkar den en stund till :cool:(y)

A
Snigla Snigla skrev:
Då funkar den en stund till :cool:(y)
Ja... Jag har lovat att lägga upp i en annan tråd hur man gör.. ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om du vill slippa airbag problemet 1 gång för alla så ersätt airbagen med ett motstånd på 2 ohm längre ner på kabelstammen. Ja airbagen i ratten kommer INTE att funka men övriga i bilen kommer då den fortfarande tror att det sitter en fungernade airbag i jus ratten , kostnad , ca 2 kr + jobb och problem borta för alltid.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fast man vill väl ha en fungerande airbag? Klipper du av bältet och sätter spännaren i 'kontakten' så du slipper varningen när du inte har bältet på dig?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.