Nissens
Maskintok skrev:
gå in på autodoc eller annan site och kolla vad grejerna ska kosta..
Jag köpte nyss bromsslang för 35 kr st..
ok för 300 kr st.
belägg båda sidor.. 99 kr..
Tog även hjullager.. 149 kr..
fullständigt värt det att bara byta.. :cool:
Så billigt blir det om man köper de billigaste prylarna på autodoc. Jag brukar köpa motsvarande originalkvalitet, även de delarna är en bråkdel av priserna på verkstaden. En Bosch bromsskiva fram till Audi A6 -13 gick på typ en 500:- om jag minns rätt. Då får man både bra pris och kvalitet. De har skivor med sämre kvaltet också som är ännu billigare, men det beror ju på vad man prioriterar. :)
 
A
Nissens Nissens skrev:
Så billigt blir det om man köper de billigaste prylarna på autodoc. Jag brukar köpa motsvarande originalkvalitet, även de delarna är en bråkdel av priserna på verkstaden. En Bosch bromsskiva fram till Audi A6 -13 gick på typ en 500:- om jag minns rätt. Då får man både bra pris och kvalitet. De har skivor med sämre kvaltet också som är ännu billigare, men det beror ju på vad man prioriterar. :)
Jaså.. Det var värst..
Jag köpte genom annan leverantör.
autodoc skulle ha 68 kr för samma slang..
Jag byter skivor och belägg vart 3 år ungefär. så även en billig slang håller oftast den i ca 3 år
 
Nissens
Maskintok skrev:
Jaså.. Det var värst..
Jag köpte genom annan leverantör.
autodoc skulle ha 68 kr för samma slang..
Jag byter skivor och belägg vart 3 år ungefär. så även en billig slang håller oftast den i ca 3 år
Jo, men då får du det ju inte så billigt ändå.

Kvalitetsgrejor håller mer än dubbelt så länge, och så halverar man arbetstiden eftersom man får meka hälften så mycket. :)
 
Gällande kärvande bromsar har jag varit med om att hålen som glidpinnarna ska glida i ärgat såpass att oket inte kunde fjädra tillbaka efter man bromsat.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Jo, men då får du det ju inte så billigt ändå.

Kvalitetsgrejor håller mer än dubbelt så länge, och så halverar man arbetstiden eftersom man får meka hälften så mycket. :)
Jo då nog köper jag kvalitet allt.
Men jag byter medans ni fortfarande åker..
Och slipper då jävlas med rostiga nipplar eller krånglande grejer...

Jag ger bra rabatter på storservice och byter då allt sådant här..
Vissa delar går att sälja till snåljåpar.. :crysmile::cool:
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande kärvande bromsar har jag varit med om att hålen som glidpinnarna ska glida i ärgat såpass att oket inte kunde fjädra tillbaka efter man bromsat.
Jo det händer..
Man ska smörja upp och rensa rejält när man servar..
 
Maskintok skrev:
Jo det händer..
Man ska smörja upp och rensa rejält när man servar..
Här hjälpte inte att smörja, det var fram med filen och göra hålet större igen. Dessutom var detta på utsidan av gummibussningen som satt i hålet.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Här hjälpte inte att smörja, det var fram med filen och göra hålet större igen. Dessutom var detta på utsidan av gummibussningen som satt i hålet.
Jo men det tillhör ju erfarenheten som mekaniker att man smörjer, när det sedan blivit rost och beläggningar så borrar man upp och slipar av eller så byter man glidpinnarna..
Även gummihylsorna på vissa ok..
 
Gaahhh…. där ”dog” den.. :oops::mad:

Bilen förvandlades till en julgran.. och stannade.. fick den vila 15 min tog vi oss ytterligare 3-400 m framåt .. vi var på väg till meken.. tur det fanns två rastfickor..

Därimellan funkade nada.. gick inte gasa, radion funkade inte, lysen funkade inte.. och sen gick den inte ens att starta längre.. (kunde heller inte lägga i friläge.. då växelspaken låste sig varje gång den hm dog..).

Vi lyckades rulla in på verkstan..

(ni minns det där med generatorn/fläktljudet.. som jag började mummla om innan bromsarna - vi är nog tillbaka där nu)
 
A
Snigla Snigla skrev:
Gaahhh…. där ”dog” den.. :oops::mad:

Bilen förvandlades till en julgran.. och stannade.. fick den vila 15 min tog vi oss ytterligare 3-400 m framåt .. vi var på väg till meken.. tur det fanns två rastfickor..

Därimellan funkade nada.. gick inte gasa, radion funkade inte, lysen funkade inte.. och sen gick den inte ens att starta längre.. (kunde heller inte lägga i friläge.. då växelspaken låste sig varje gång den hm dog..).

Vi lyckades rulla in på verkstan..

(ni minns det där med generatorn/fläktljudet.. som jag började mummla om innan bromsarna - vi är nog tillbaka där nu)
njo nog låter det som om generatorn gett upp allt..
amperen blir för låg i batteriet..
Och eftersom den inte laddar så drar elens system ur fortare än man hinner säga blä..

diesel eller bensin motor?
 
Maskintok skrev:
njo nog låter det som om generatorn gett upp allt..
amperen blir för låg i batteriet..
Och eftersom den inte laddar så drar elens system ur fortare än man hinner säga blä..

diesel eller bensin motor?
Bensinare.

Jo, vi får la se när mecken kan kika på den (och säga om det är ett stort fel el mindre fel.. det känns ju alltid stort när nått ”dör”., men ibland är det en liten skitsak iaf) .. hade inte tid nu då en annan kunds motor rasat och det strulade/drog ut på tiden.

Men vi hade ju bokat in vår bil på tisdag redan (för bromsen.. och service) - så den kan ju lika gärna stå där o skräpa! Vi lär ju inte komma nånstans iaf med den..

De skjutsade hem oss ist (y):heart: (lånebilarna var ute.. )
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Bensinare.

Jo, vi får la se när mecken kan kika på den (och säga om det är ett stort fel el mindre fel.. det känns ju alltid stort när nått ”dör”., men ibland är det en liten skitsak iaf) .. hade inte tid nu då en annan kunds motor rasat och det strulade/drog ut på tiden.

Men vi hade ju bokat in vår bil på tisdag redan (för bromsen.. och service) - så den kan ju lika gärna stå där o skräpa! Vi lär ju inte komma nånstans iaf med den..

De skjutsade hem oss ist (y):heart: (lånebilarna var ute.. )
Då gissade jag korrekt (y)
en bensin motor kan inte gå utan el.
utan försörjning till tändningen så dör motorn.
Medans en diesel går ändå men ingen elektronik fungerar..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där clock spring-paketet fick jag byta två gånger på en chrysler voyager jag hade. Det verkar vara samma usla tillverkare till alla amerikanska bilar.
Vi hade en gammal Voyager med airbaglampa och tutan ut funktion. Lite brådis till bilprovningen också...
Läste massor på nätet om hur man plockar isär ratten utan att den exploderar Efter ännu mer googling hittade jag en factory recall på Voyager och airbaglampa. Visserligen verkade det först som att det bara var under garanti, men längst ner i det finstilta stod det att "om garantin gått ut gäller förlängd garanti"!
ringde Philipssons och för att boka tid. Han bad att få återkomma....
Dagen efter ringde han och sa välkommen på tisdag, det och ett par saker till fixar vi gratis!
Jackpot!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Medans en diesel går ändå men ingen elektronik fungerar..
Fast det gäller inte moderna dieselmotorer.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då gissade jag korrekt (y)
en bensin motor kan inte gå utan el.
utan försörjning till tändningen så dör motorn.
Medans en diesel går ändå men ingen elektronik fungerar..
Spännande.. varför skiljer det? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.