42 303 läst ·
456 svar
42k läst
456 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
Så billigt blir det om man köper de billigaste prylarna på autodoc. Jag brukar köpa motsvarande originalkvalitet, även de delarna är en bråkdel av priserna på verkstaden. En Bosch bromsskiva fram till Audi A6 -13 gick på typ en 500:- om jag minns rätt. Då får man både bra pris och kvalitet. De har skivor med sämre kvaltet också som är ännu billigare, men det beror ju på vad man prioriterar.Maskintok skrev:
Jaså.. Det var värst..Nissens skrev:
Så billigt blir det om man köper de billigaste prylarna på autodoc. Jag brukar köpa motsvarande originalkvalitet, även de delarna är en bråkdel av priserna på verkstaden. En Bosch bromsskiva fram till Audi A6 -13 gick på typ en 500:- om jag minns rätt. Då får man både bra pris och kvalitet. De har skivor med sämre kvaltet också som är ännu billigare, men det beror ju på vad man prioriterar.![]()
Jag köpte genom annan leverantör.
autodoc skulle ha 68 kr för samma slang..
Jag byter skivor och belägg vart 3 år ungefär. så även en billig slang håller oftast den i ca 3 år
Jo, men då får du det ju inte så billigt ändå.Maskintok skrev:
Kvalitetsgrejor håller mer än dubbelt så länge, och så halverar man arbetstiden eftersom man får meka hälften så mycket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Gällande kärvande bromsar har jag varit med om att hålen som glidpinnarna ska glida i ärgat såpass att oket inte kunde fjädra tillbaka efter man bromsat.
Jo då nog köper jag kvalitet allt.Nissens skrev:
Men jag byter medans ni fortfarande åker..
Och slipper då jävlas med rostiga nipplar eller krånglande grejer...
Jag ger bra rabatter på storservice och byter då allt sådant här..
Vissa delar går att sälja till snåljåpar..
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jo men det tillhör ju erfarenheten som mekaniker att man smörjer, när det sedan blivit rost och beläggningar så borrar man upp och slipar av eller så byter man glidpinnarna..13th Marine skrev:
Även gummihylsorna på vissa ok..
Gaahhh…. där ”dog” den.. 

Bilen förvandlades till en julgran.. och stannade.. fick den vila 15 min tog vi oss ytterligare 3-400 m framåt .. vi var på väg till meken.. tur det fanns två rastfickor..
Därimellan funkade nada.. gick inte gasa, radion funkade inte, lysen funkade inte.. och sen gick den inte ens att starta längre.. (kunde heller inte lägga i friläge.. då växelspaken låste sig varje gång den hm dog..).
Vi lyckades rulla in på verkstan..
(ni minns det där med generatorn/fläktljudet.. som jag började mummla om innan bromsarna - vi är nog tillbaka där nu)
Bilen förvandlades till en julgran.. och stannade.. fick den vila 15 min tog vi oss ytterligare 3-400 m framåt .. vi var på väg till meken.. tur det fanns två rastfickor..
Därimellan funkade nada.. gick inte gasa, radion funkade inte, lysen funkade inte.. och sen gick den inte ens att starta längre.. (kunde heller inte lägga i friläge.. då växelspaken låste sig varje gång den hm dog..).
(ni minns det där med generatorn/fläktljudet.. som jag började mummla om innan bromsarna - vi är nog tillbaka där nu)
njo nog låter det som om generatorn gett upp allt..Snigla skrev:
Gaahhh…. där ”dog” den..
amperen blir för låg i batteriet..
Och eftersom den inte laddar så drar elens system ur fortare än man hinner säga blä..
diesel eller bensin motor?
Bensinare.Maskintok skrev:
Jo, vi får la se när mecken kan kika på den (och säga om det är ett stort fel el mindre fel.. det känns ju alltid stort när nått ”dör”., men ibland är det en liten skitsak iaf) .. hade inte tid nu då en annan kunds motor rasat och det strulade/drog ut på tiden.
Men vi hade ju bokat in vår bil på tisdag redan (för bromsen.. och service) - så den kan ju lika gärna stå där o skräpa! Vi lär ju inte komma nånstans iaf med den..
De skjutsade hem oss ist
Då gissade jag korrektSnigla skrev:
Bensinare.
Jo, vi får la se när mecken kan kika på den (och säga om det är ett stort fel el mindre fel.. det känns ju alltid stort när nått ”dör”., men ibland är det en liten skitsak iaf) .. hade inte tid nu då en annan kunds motor rasat och det strulade/drog ut på tiden.
Men vi hade ju bokat in vår bil på tisdag redan (för bromsen.. och service) - så den kan ju lika gärna stå där o skräpa! Vi lär ju inte komma nånstans iaf med den..
De skjutsade hem oss ist(lånebilarna var ute.. )
en bensin motor kan inte gå utan el.
utan försörjning till tändningen så dör motorn.
Medans en diesel går ändå men ingen elektronik fungerar..
Vi hade en gammal Voyager med airbaglampa och tutan ut funktion. Lite brådis till bilprovningen också...useless skrev:
Läste massor på nätet om hur man plockar isär ratten utan att den exploderar Efter ännu mer googling hittade jag en factory recall på Voyager och airbaglampa. Visserligen verkade det först som att det bara var under garanti, men längst ner i det finstilta stod det att "om garantin gått ut gäller förlängd garanti"!
ringde Philipssons och för att boka tid. Han bad att få återkomma....
Dagen efter ringde han och sa välkommen på tisdag, det och ett par saker till fixar vi gratis!
Jackpot!