Den där ”rullen” under ratten, vad kallas/heter en sån?

Meken hade jättesvårt att få fram priser på den.. alla vägrade typ svara :thinking::oops: (på de vanliga ställena där de normalt köper grejer). De fattade inte vad det var frågan om.. det tog nog två veckor innan nån klämde ur sig en siffra..

.. så min mek fick hjärtsnurp! Jag hade ju ett vagt minne om vad den kostade sist.. nejdå sa alla .. inte så dyrt - men ja det var dyrare och det slog en ny airbag (som jag muttrade över priset för..)

Nu vill jag själv kolla vad det är för skitsak som ska kosta 8000 kr o köpa in..

Dieselmotorer har en mekanisk pump som pumpar in bränsle. Förr i tiden när det inte var datorer som styrde allt så funkade dom utmärkt utan el, men nu för tiden är allt övervakat och kontrollerat av datorer och om nåt inte går som det ska så stängs bränsletillförseln och lite annat av så att motorn stannar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det gäller inte moderna dieselmotorer.
Inte, vad skiljer nu nya vs gamla diesel åt då? :geek:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dieselmotorer har en mekanisk pump som pumpar in bränsle. Förr i tiden när det inte var datorer som styrde allt så funkade dom utmärkt utan el, men nu för tiden är allt övervakat och kontrollerat av datorer och om nåt inte går som det ska så stängs bränsletillförseln och lite annat av så att motorn stannar.
Typ som förr när man fick hm.. pumpa upp trycket/diseln om man fått soppatorsk ? För att det skulle funka.. Den delen är nu elektronisk?

(på bensinaren räckte det typ med att fylla på med soppa ..)

useless useless skrev:
Den kallas 'clock spring'.

[länk]
..även på svenska? Om man ska söka reservdelar? :)

Hittade på eng iaf, så jag kan kika på vad det är iaf! (y)

A
useless useless skrev:
Även oljepumpen kan vara elektronisk styrd.

A
Snigla Snigla skrev:
Inte, vad skiljer nu nya vs gamla diesel åt då? :geek:
De flesta moderna dieselar har ett common rail system.
Man pumpar upp ett tryck i en förkammare till spridarna och kan då ha finare munstycken.
man slipper adblue och motorn drar mindre bränsle..
Men det mesta är styrt elektroniskt..
alla sensorer och givare jobbar i gemenskap för att insprutningen skall fungera.
utan en funktion så läser datorn fel.

A
Snigla Snigla skrev:
Typ sån: [länk]
En klockfjäder.
Den heter så för att trådarna som är lindade i sprial form ser ut som en klockfjäder.
Dessa är dock renoveringsbara och det finns nya koppar trådar att köpa. på många Volvo bilar så får man linda om dessa..

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
..även på svenska? Om man ska söka reservdelar? :)
Kontaktrulle

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Låt verkstaden göra jobbet!
[länk]
Det är klart, därför de letat reservdelar.. men det var bara en som ville ge ett pris på reservdelen och det var 8000 kr (sedan vill ju gärna min mek eg ha några kr oxå.. plus att hen vill ha betalt för att sätta dit den).

Har redan bytt den där rullen en gång :thumbdown::poop: (för 3-4 år sedan).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.