42 309 läst ·
456 svar
42k läst
456 svar
Jeepägare? Jeepkunnig?
Hörde av meken idag.. generatorn o batteriet hade båda gett med sig.. (tros byte 2016 tydligen, vilket jag förträngt)
).
De sa att det var ytterligare typ 10000… (då diskuterade de köp av beg osv)
JAG var tvungen att smälta det en hela en stund innan jag kom på att jag inte frågat det uppenbara.. var det grejen som kostade eller arbetet (ibland behöver man ju riva en halv bil för att komma åt.. ).
Givetvis hade jag oxå kollat vad gen kostade som ett exempel (eftersom jag normalt inte har nån susning).
Det var grejen.. ny gen kostade 5300 kr
Själv satt jag ju å titta på en för 1900 kr
när jag ringde.
Passade på å fråga om det var som med chinagrejer, att/om det fanns dåliga o bra märken osv. Jag är ändå medveten att vissa saker är mer skit än andra.. (handlar mycket online..både utomlands o i Sverige).
Nu var jag tydligen på ett bra ställe…
tack vare väldigt skiftande lev tider köpte de inte själva grejerna där till firman - men de hade handlat där privat till sina egna bilar.
Om jag köpte delen höll de ju inte med nån garanti för den.. men det är ok tycker jag.
Papps tyckte ju vi skulle köpa en begagnad.. men som meken hade sagt.. om en ny inte höll längre än 5 år.. finns ingen garanti att en beg håller alls.. (och den kostar fortfarande..)
.. då tycker jag min idé är ett bra mellanting.
JAG var tvungen att smälta det en hela en stund innan jag kom på att jag inte frågat det uppenbara.. var det grejen som kostade eller arbetet (ibland behöver man ju riva en halv bil för att komma åt.. ).
Givetvis hade jag oxå kollat vad gen kostade som ett exempel (eftersom jag normalt inte har nån susning).
Själv satt jag ju å titta på en för 1900 kr
Passade på å fråga om det var som med chinagrejer, att/om det fanns dåliga o bra märken osv. Jag är ändå medveten att vissa saker är mer skit än andra.. (handlar mycket online..både utomlands o i Sverige).
Nu var jag tydligen på ett bra ställe…
Om jag köpte delen höll de ju inte med nån garanti för den.. men det är ok tycker jag.
Papps tyckte ju vi skulle köpa en begagnad.. men som meken hade sagt.. om en ny inte höll längre än 5 år.. finns ingen garanti att en beg håller alls.. (och den kostar fortfarande..)
Bilskrotarna i Sverige är i allmänhet väldigt dyra både på själva prylen och frakten. Jag vet inte exakt hur det är med delar till Jeep, men ofta kan man köpa nya märkesdelar från t ex Polen billigare än vad en begagnad pryl kostar i Sverige.
Kör på Kina, där har man garanti från trodo eller autodoc..Snigla skrev:
Hörde av meken idag.. generatorn o batteriet hade båda gett med sig.. (tros byte 2016 tydligen, vilket jag förträngt)).
Själv satt jag ju å titta på en för 1900 krnär jag ringde.
Nu var jag tydligen på ett bra ställe…tack vare väldigt skiftande lev tider köpte de inte själva grejerna där till firman - men de hade handlat där privat till sina egna bilar.
Köpte en generator på autodock.se och den kom igår, hämtade idag o lämnade till meken - får se om det blev rätt och när de har tid och sätta dit den!
Fanns två olika som verkade passa: 115 a och 140 a har jag för mig
Det blev den ”klenare”.
Men ja vi får väl se.. om det blev rätt (det var den som defått fram också.. och troligen en sådan de köpte förra gången).
Fanns två olika som verkade passa: 115 a och 140 a har jag för mig
Det blev den ”klenare”.
Men ja vi får väl se.. om det blev rätt (det var den som defått fram också.. och troligen en sådan de köpte förra gången).
Vi sparade ju nästan 3000 kr på att jag beställde den själv, för det var just "grejen" som var dyr här.. inte ditsättningen. Meken sa ju såklart att han inte står för några garantier osv på generatorn.. vilket jag inte har några problem med... så är det i badrummet med.. köpte takduschen och handfatet/blandare själv på olika ställen.. och vvs satte dit dem.. hen står inte heller för om grejerna går sönder.. (vilket hen gör om jag köpt sakerna genom hen)harry73 skrev:
Men båda två hjälper oss ju med ev monteringar iaf.
vanligt att man får stå för grejerna själv.Snigla skrev:
Vi sparade ju nästan 3000 kr på att jag beställde den själv, för det var just "grejen" som var dyr här.. inte ditsättningen. Meken sa ju såklart att han inte står för några garantier osv på generatorn.. vilket jag inte har några problem med... så är det i badrummet med.. köpte takduschen och handfatet/blandare själv på olika ställen.. och vvs satte dit dem.. hen står inte heller för om grejerna går sönder.. (vilket hen gör om jag köpt sakerna genom hen)
Men båda två hjälper oss ju med ev monteringar iaf.
hos mig så är det helt valfritt.
Jag står med garanti för jobbet eller för både och om det är så..
Men ska jag stå för garanti för delar då blir det dyrare...
VI HAR ÅKT JEEEEEEP IDAG 
Dvs.. de hade tid att fixa bilen igår!
Fick hämta den idag..
.. och papps borde vara nöjd som bara fan (rent ut sagt).. kostade honom lika mycket som vi betalade för sista servicen vi gjorde på vår bil (det var ändå bara vanlig service, inga fel alltså).
Det blev det nödvändigaste bara för att få den att fungera. Mecken har förstått min ståndpunkt i jeepfrågan
kanske lite väl bokstavligen.. jag är ändå lite av "hängslen och livrem" person ibland .. hade troligen själv bytt några till grejer för säkerhetsskull.. när det ändå hölls på.. meeeeen.. bilen går bra 
.. och hen vet ju att vi återkommer inom ett halvår oavsett (rullen under ratten måste rättas till innan besiktningen).
Körde lite felsökning.. upputsning av bromsarna..
Servicen.. (ny olja, några filter osv)
Ett nytt bromsok på promblembromsen
Arbete..+ Isättning av generatorn jag köpte
6000 kr
(men då har jag ju köpt generatorn.. så eg 2000 kr till då)
Mycket bättre än 15000 kr iaf
(batteriet var kortslutet men hen lyckades få igång det igen, så nu verkar det fungera som det ska - så vi testar med att ha kvar det ett tag.. får vi problem vet vi ju vad felet är, men nu laddas det iaf)
Fick hämta den idag..
.. och papps borde vara nöjd som bara fan (rent ut sagt).. kostade honom lika mycket som vi betalade för sista servicen vi gjorde på vår bil (det var ändå bara vanlig service, inga fel alltså).
Det blev det nödvändigaste bara för att få den att fungera. Mecken har förstått min ståndpunkt i jeepfrågan
.. och hen vet ju att vi återkommer inom ett halvår oavsett (rullen under ratten måste rättas till innan besiktningen).
6000 kr
Mycket bättre än 15000 kr iaf
(batteriet var kortslutet men hen lyckades få igång det igen, så nu verkar det fungera som det ska - så vi testar med att ha kvar det ett tag.. får vi problem vet vi ju vad felet är, men nu laddas det iaf)
Snigla skrev:
VI HAR ÅKT JEEEEEEP IDAG
Fick hämta den idag..
Det blev det nödvändigaste bara för att få den att fungera. Mecken har förstått min ståndpunkt i jeepfrågankanske lite väl bokstavligen.. jag är ändå lite av "hängslen och livrem" person ibland .. hade troligen själv bytt några till grejer för säkerhetsskull.. när det ändå hölls på.. meeeeen.. bilen går bra
6000 kr(men då har jag ju köpt generatorn.. så eg 2000 kr till då)
Mycket bättre än 15000 kr iaf![]()
Inte nja vi bytte lite annat också så nu blir det 22.000 kr..
trevligt må jag säga
vet inte om du sett filmen där jag byter bromsoken. men det går ganska fort och är faktiskt lättare än många tror... Eller.. ööhh.. Ja.. när man kan.. Snigla skrev:
Jag avskyr firmor med den attityden..
Åh nä den gick sönder när vi.... Så den bytte vi... jaha så kunden ska betala för att saker gått sönder när jag skruvat upp... nä knappast... högst hälften.. ..