35 354 läst ·
202 svar
35k läst
202 svar
Järnskrot eller donera?
Maskinen kom fram igår och står i vårt garage och väntar på en ledig vackervädersdag så jag kan köra den på traktorkärra den sista biten till sitt nya hem.
Den är fantastiskt fin. Maskinskruvstycket och de andra verktygen som kom med är också i fint skick.
Stort tack skall ni ha allihop!
Om någon av er har vägarna förbi (och dubbelvaccinerad) får ni gärna komma och hälsa på.
Bilder kommer när jag packar upp maskinen slutgiltigt på sin plats. Jag lossade en båt i dag vid snickeriet så det är litet fult upp.
Den är fantastiskt fin. Maskinskruvstycket och de andra verktygen som kom med är också i fint skick.
Om någon av er har vägarna förbi (och dubbelvaccinerad) får ni gärna komma och hälsa på.
Bilder kommer när jag packar upp maskinen slutgiltigt på sin plats. Jag lossade en båt i dag vid snickeriet så det är litet fult upp.
Du behöver ta loss stoppet, den lilla klossen på bilden, för att kunna skjuta släden på plats.H heimlaga skrev:Maskinen kom fram igår och står i vårt garage och väntar på en ledig vackervädersdag så jag kan köra den på traktorkärra den sista biten till sitt nya hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Va roligt! Skönt att den kom fram!H heimlaga skrev:Maskinen kom fram igår och står i vårt garage och väntar på en ledig vackervädersdag så jag kan köra den på traktorkärra den sista biten till sitt nya hem.
Nu har den flyttat från garaget till verkstaden. Efter ett litet äventyr på vägen. Medan vi lastade började det snöa blidsnö i stora mängder och jag blev stående med traktor och maskin på landsvägen och kom varken framåt eller bakåt. Det tog en halv timme att få in ekipaget på en privat infart 10 meter bort så vi inte blockerade vägen. Pappa och min sambo hjälpte mig att hämta och sätta på kedjorna på traktorn men det blev mitt i natten innan maskinen kom in i värmen. Tur att den var väl inplastad och inte tog skada av blidsnön.
Emballerade ju för transport….. ville inte att den skulle kunna gå sönder på vägen
en sån där fin maskin behöver ”bo” hos nån som har glädje och behov av den….. alldeles för mycket som förstörs av att inte användas
@heimlaga, bara nyfiken, har du dragit igång slipen?H heimlaga skrev:Nu har den flyttat från garaget till verkstaden. Efter ett litet äventyr på vägen. Medan vi lastade började det snöa blidsnö i stora mängder och jag blev stående med traktor och maskin på landsvägen och kom varken framåt eller bakåt. Det tog en halv timme att få in ekipaget på en privat infart 10 meter bort så vi inte blockerade vägen. Pappa och min sambo hjälpte mig att hämta och sätta på kedjorna på traktorn men det blev mitt i natten innan maskinen kom in i värmen. Tur att den var väl inplastad och inte tog skada av blidsnön.
Nej den står fortfarande på lastpallen innanför verkstadsdörren. I förra vintras fick jag en släng av min gamla utbrändhet och när jag hade fått den under kontroll i februari gick all fritid under våren åt till att såga och barka och stabba virke till det kommande snickeribygget. Sommaren gick åt till att försöka stabilisera hälsan och ekonomin och röja upp kaoset som hade uppstått under många års sjukdom. All fritid under hösten och mera till gick åt till att få bilen som jag köpte i fjol i skick. Den var sönderrostad i botten och jag har inte råd att skrota den och köpa ännu en bil. Sedan var det ångpannan på basanrännan som krånglade och sedan har vi renknackat begagnat tegel till snickeribygget och nu måste traktorn motorrenoveras så vi får hem någon ved i vinter.
Det har varit ett år utan tid till någonting. Hoppas det blir bättre. Jag har planslipningsarbete som står och väntar på maskinen.
Det har varit ett år utan tid till någonting. Hoppas det blir bättre. Jag har planslipningsarbete som står och väntar på maskinen.
Det går bättre än väntat med traktorn. Vevaxeln verkar ha klarat sig och i morgon får vi se hur cylinderfodren och kolvarna mår. Med litet tur räcker det med nya kolvringar och ramlager och vevlager och ventiler.
Med litet tur kan det bli litet tid över i vinter och i så fall är planslipmaskinen först i kön.
Det har varit ofattbart mycket haverier i år........ Sedan förra inlägget har det kommit två haverier till. En kompressor brände säkringarna (troligen måste motorn lindas om) och lagren i hjulet på en skottkärra skar ihop.
18 års sjukdom med konstant penningbrist sätter sina spår. När man tillfrisknar och kommer igång med livet igen är allting utslitet och kassan tom. Allt måste man göra själv för pengarna försvinner i samma takt som de kommer in.
Med litet tur kan det bli litet tid över i vinter och i så fall är planslipmaskinen först i kön.
Det har varit ofattbart mycket haverier i år........ Sedan förra inlägget har det kommit två haverier till. En kompressor brände säkringarna (troligen måste motorn lindas om) och lagren i hjulet på en skottkärra skar ihop.
18 års sjukdom med konstant penningbrist sätter sina spår. När man tillfrisknar och kommer igång med livet igen är allting utslitet och kassan tom. Allt måste man göra själv för pengarna försvinner i samma takt som de kommer in.
Redigerat:
Klicka här för att svara