35 354 läst ·
202 svar
35k läst
202 svar
Järnskrot eller donera?
Stämmer det där verkligen, googlade lite snabbt och en i Finland tjänade 230.000 euro på ett årH heimlaga skrev:Enligt finländsk lag kan man inte tjäna pengar på youtube och skall jag hålla igång en youtubekanal gratis så sätter jag hellre den tiden på något projekt. Tid är pengar och pengar är tid och jag har kronisk brist på båda sorterna.
Hellre kan jag sprida mina funderingar och lärdomarna av mina misstag på något forum någon stund när jag har tid.
Ja, jag ville också kolla upp... https://svenska.yle.fi/artikel/2020...r-inga-tydliga-regler-jag-vill-anda-kanna-attnino skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Som jag har förstått det kan man enligt finländsk lag tjäna pengar på sponsorering. Influencers är levande reklampelare och får betalt av företag för det. Man kan också tillåta reklam på sin kanal och få pengar för det.
Däremot så kan man inte samla in pengar av sina tittare genom till exempel patreon. Det räknas om olaga penninginsamling.
Jag tror inte något företag skulle sponsorera videor om mitt hantverk....... Jag tror inte att Unitor A/S vinner så mycket på att en 60 år gammal svets av deras tillverkning syns på youtube...........
Däremot så kan man inte samla in pengar av sina tittare genom till exempel patreon. Det räknas om olaga penninginsamling.
Jag tror inte något företag skulle sponsorera videor om mitt hantverk....... Jag tror inte att Unitor A/S vinner så mycket på att en 60 år gammal svets av deras tillverkning syns på youtube...........
Säg inte det. Många "seriösa" kanaler är sponsrade på mer traditionellt vis utan att sponsorns produkter löpande syns i videorna. Utan det är mer att det står "sponsrad av X" i vinjetten och så kanske någon video eller två per år där man t.ex. gör ett studiebesök hos sponsorn och de visar sin produktion och sina produkter.H heimlaga skrev:
Huvudsaken är ju att kanalens målgrupp är intressant för sponsorn.
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg
F*n att jag missade denna tråd, hade gärna velat bidra. Hoppas transporten kommer gå bra.
Elektroniktokig
· Hallsberg
· 30 inlägg
Väl förtjänt, Heimlaga är en av de som bidrar mest till att göra detta forum både trevligt och lärorikt!