Byggahus.se

Jakt på min mark

1. sy97jgu
    Medlem · Danderyd · 180 inlägg

sy97jgu

Medlem
    Det kan vara läge att läsa på lite om Sverige, skogs och viltförvaltning och inte minst jakt.
    Mark ( på landsbygd) delas in i större Älgskötselområden som sedan delas in i mindre Viltvårdsområden. Som andra har sagt, köper man en gård/skog m.m. så bör man kontrollera samtliga element och inte bara vilken el-leverantör som man kastar bort pengarna till =) Ett tips är också att vara trevlig i allt bemötande i skog och mark, le och världen ler mot dig.

2. Magnus Filip
    Medlem · 302 inlägg
    Hallå.
    En släkting till mig är mäklare och vet en av de få skyldigheter en mäklare har är att informera om servitut och upplåtelser. Kolla med mäklaren. Om det inte fanns nån mäklare, kolla med föregående ägare. Vem det är upplåtet till.
    Jakt är otroligt känsligt ofta, De kan göra vilka gubbar som helst till att bli helt tokiga eller osämja för livet.

3. K
    Medlem · 28 inlägg

Kirev

Medlem
    Nä, man informerar inte ägarna vid jakt. Är marken med i jaktlaget så har man tillåtelse att jaga där. Då du är markägare borde du få något för att de ska få jaga på din mark. Vi delar tex alltid ut lite kött till markägarna. Några vill hellre ha betalt. Prata med jaktledaren så lär ni lösa det på ett bra sätt. Vill du inte att de jagar älg på din mark så meddelar du bara det.

4. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Åkermarken är utarrenderat, ej skogsmarken. I kontraktet gällande åkermarken står det uttryckligen att jakten tillhör gårdsägaren, o ej arrendatorn.

5. A
    Medlem · 4 inlägg

Axel v.

Medlem
    Det är fortsatt er mark och ni har rådighet över om jakt skall bedrivas på er fastighet, med eller utan ersättning, eget deltgande etc. Avhändar ni er jakten skall detta ske genom avtal. Eftersom avtal om jaktarende ej klargjordes eller bifogades köpeavtalet skall det uppfattas som att jakten vid tillträdet av fastigheten tillföll der. Hävdar säljaren att sådant
    avtal fanns men inte redovisades skall ni vända er till jurist för att få rättelse.

Oavsett jaktvårdsområde så skall inte jägare med vapen, hund eller utrustning för jakt vistas på er mark, detta gäller även
    passage, utan ert medgivande..

Axel v.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · jämtland · 20 268 inlägg

elmont

Medlem
    Du ska inte blanda ihop jaktarrende och jordbrukararrende det brukar vara två helt skilda saker. Arrendatorn arrenderar normalt endast åkermarken och får bruka den och har normalt inget med jakt att göra.
    Och jag tror inte att jakträtten finns dokumenterad hos lantmäteriet.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · 11 inlägg

Alexandra59

Medlem
    När jag köpte min lilla gård med skog vaknade jag en gång av att det var fullt med bilar och järare på gården.
    När jag frågade vad de gör här sa de bara att så har de alltid gjort.
    Men jag hatar all Jagd förutom skyddsjagd och glädjer mig av "mina" djur så blev det absolut stopp.
    Inget skjutande i min skog och inte heller några främmande hundar.

8. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Tack, tycker det låter bra. Enda problemet här är ju att vi inte får nån återkoppling alls. Svårt att föra en dialog då..

9. Jonas Persson
    Intresserad · Stockholm · 1 180 inlägg

Jonas Persson

Intresserad
    Jag bor en bit in i ett jaktområde. Bortsett från att jag ser jaktlagets bilar, sätter de alltid upp en skylt vid vägen med texten jakt pågår.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem

11. Jacke910
    Medlem · 2 inlägg

Jacke910

Medlem
    Det skulle vara nästan omöjligt för jaktlag att informera alla när och var jakt kommer bedrivas, då det dels kan finnas väldigt många markägare som är berörda beroende på storleken av området, ibland planeras det inte så långt i förväg och framförallt så kan man inte styra var hundar springer med vilt, hundar kan ta upp vilt som är flera kilometer bort och att det skulle råka passera din lilla mark är av obefintlig betydelse i det stora hela. Är det säsong för jakt så kommer förmodligen jakt bedrivas, jakttider finner du på jägareförbundets hemsida, men lite snabbt höftat om du bor i södra Sverige så kan du räkna med 16 augusti till sista januari ungefär. Ingår er mark i ett VVO så får dem skjuta alla älgar dem har på licens på oberoende av vilken mark dem råkar landa på, alltså får dem inte bara en skjuta en kalv på er mark. Att dem passerar er mark under jakt med eller utan hund är fullt tillåtet så länge dem då jagar älg, att hundarna drev någonting annat betyder inte att dem inte jagar älg också, väldigt vanligt att man jagar flera vilt samtidigt. I praktiken betyder det att dem får passera er mark och passa på er mark hur mycket som helst men endast skjuta älg på den, detta förutsätter att eran mark ingår i viltvårdsområdet.

12. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Jo, det har vi märkt..

13. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Tack. Precis som vi förstått det..

14. Patrik440
    Medlem · V-götaland · 239 inlägg

Patrik440

Medlem
    Nej, från vettet.

/ P

15. t4bb3
    Renoverare · 47 inlägg

t4bb3

Renoverare
    Älgjakten ingår i ett större området som det står. Som då högst sannolikt är registrerat hos länsstyrelsen.
    Är det så finns det troligen ingen ersättning för er att hämta. Eller särskilt mycket att säga till om alls. Brukar vara snudd på omöjligt att plocka ur den typen av mark i registrerade områden.

Däremot så brukar det då vara ett årsmöte för JVO/VVO där markägarna bjuds in. Där kan ni framföra vad ni tycker och tänker. Dock kommer ni troligen inte kunna få igenom någon motion/förslag som ensam markägare om inte fler är intresserade av att bli kontaktade inför varje jakt.

Som Axel v. skrev
    "Oavsett jaktvårdsområde så skall inte jägare med vapen, hund eller utrustning för jakt vistas på er mark, detta gäller även
    passage, utan ert medgivande.." Kanske stämmer i teorin men i praktiken kommer det inte fungera så. De kan inte smälla upp pass etc utan ert medgivande. Men som andra skrivit. Hundarna driver viltet och går det över er mark så gör det. Går inte göra så mycket åt det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.