Byggahus.se

Jakt på min mark

1. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 335 inlägg

-MH-

Medlem
    Om man skall respektera sina grannar som nyinflyttad, så vill jag som nyinflyttad bli respekterad tillbaka.

Finns inget som säger att det är den nyinflyttade som ber om hjälp nästa gång, det kan lika gärna vara grannen.

VVO är en lustig institution, lyckligtvis är jag inte med i något. Förrförra jägarna hade lagt in min mark i deras storlicens, men de fick de sluta upp med när de blev av med jakträtten.

Nuvarande jägare jagar själva. Och betalar för sig.

2. W
    Medlem · 10 inlägg

WalterKörner

Medlem
    Om de skjuter vilt på din mark tillfaller det dig

3. B
    Medlem · 1 inlägg

BlippenBlappen

Medlem
    Det måste finnas ett papper någonstans som bestämmer under vilka förutsättningar (och till när) jakträtten på din mark är utarrenderad. Om det finns ett avtal, är det inte mycket du kan göra åt det tills det går ut.

Om de inte kan producera ett avtal, så får du väl anta att det inte finns, och därmed tillhör jakträtten dig. Genom att jaga (inkluderat driva djuret) på din mark gör de sig förmodligen skyldiga till jaktbrott, och det kan du polisanmäla dem för.

4. F
    Medlem · Stockholms · 1 518 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    Man kan nog utgå ifrån att det bedrivs älgjakt de första veckorna som det är tillåtet, typ från mitten på oktober. Då kan man ju hålla sig närmare huset, gå på vägar och stigar eller ta på sig färgglada kläder. Det känns som en rimlig uppoffring för grannsämjan.

Övrig jakt brukar inte vara så stor apparat, så den borde vara mindre störande.

• Laddar…
  5. WMartin
    Medlem · 43 inlägg

WMartin

Medlem
    Nä, men poängen var att om de gjorde det så skulle de informera.
    På samma sätt som det är fullt rimligt att ett jaktlag informerar markägare om att de eventuellt kommer skjuta skarpt på deras mark.

6. E
    Medlem · jämtland · 20 283 inlägg

elmont

Medlem
    WalterKörner, det är inte alls säkert, är marken utarrenderad är det den som arrenderar marken som NORMALT har tillgång till köttet. I "mitt" jaktlag arrenderar jaktlaget all mark vi disponerar och då tillfaller allt kött jaktlaget. Jaktlaget styr sedan över ev fördelning.

• Laddar…
  7. J
    Husägare · Skåne · 369 inlägg

JeLö

Husägare
    Ah! Så är det ju! Alltså stämmer inte riktigt allt jag skrev längre upp.
    Därför det är olika när det är älg och kronhjort.

8. Tovetorvan
    Nybyggare · Inlandet · 214 inlägg

Tovetorvan

Nybyggare
    Jag tror du missförstod mitt inlägg (som jag skrev efter att kanske misstolkat ett annat inlägg), jag skrev om vad jägaren har på sig. Inte om vad andra har på sig. Jo, jag jagar en hel del.

9. tobl002
    Medlem · 7 inlägg

tobl002

Medlem
    Börja med Lantmäteriets e-tjänst -> https://m06-mg-local.idp.funktionstjanster.se/samlv2/idp/sign_in/214 .
    Där ska uppgifter finnas om viltvårdsområde (VVO) etc. Står inget där är ni inte med i något. Om det finns, då blir det jobbigt att krypa ur.
    Om det inte står något om VVO, då har dom inga rättigheter alls att jaga(t ex stå pass, fälla djur nej, passera ja) på din mark, kan finnas ett avtal med tidigare ägare men det verkar ju inte så.

Info gällande jakt-perioder finns ju tydlig angivet på bl a Länstyrelsens hemsida etc. Jaktlaget ska informera om pågående jakt väsentligen stör eller utgöra fara för allmänhet, ex trafikerad väg går igenom området, ska "jakt-pågår" sättas upp vid in-resp utfarter, i övrigt krävs inget speciellt.
    För min del är jag alltid klädd synligt om jag är på besök i skogen med hund, dock fortfarande ingen som helst garanti för att bli misstagen för något skjutbart.
    Sedan är det lämpligt, kommer inte ihåg om det är ett krav eller "bra-att-ha", att jakt laget har inbördes regler som reglerar jaktlagets rättigheter/skyldigheter.

10. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Mkt bra, tack

• Laddar…
  11. E
    Medlem · jämtland · 20 283 inlägg

elmont

Medlem
    Alla jaktlag har väl krav och regler, men dom varierar rätt mycket från jaktlag till jaktlag.

12. M
    Medlem · 5 inlägg

Mats_Larson

Medlem
    Hej,

Tänker att du har fått en hel del vägar in i att undersöka om du är medlem i ett större jaktområde för Älgjakten, men länsstyrelsen är väl dom som definierar licensområden inklusive älgskötselområdet inom dessa. Dom har även kontaktuppgifter till jaktlagen/markägarna som berörs.

Jakträtten följer med fastigheten, men den kan vara utarrenderad till jaktlaget eller annan fastighetsägare. Krasst är det ju reglerat i ett avtal som du borde ha tillgång till. Finns inget avtal är det nog mera en muntlig deal som tidigare ägare ingått och då är det ju tricksigare att bevisa, och att sätta uppsägningstid på - dialog med jaktlaget brukar vara bra som tidigare sagt.

Jakt i stort är ju inte dåligt, och om det är gjort rätt berikar det ju arten på både kort och lång sikt - samt att man kan undvika en del skador på grödor etc. Dock är det ju förståeligt att man kanske inte vill ha den på husknuten. De allra flesta jägare är väldigt måna om att inte jaga eller skjuta på förbjuden mark, men hundarna eller viltet går ju inte att kontrollera och dom kommer att röra sig fritt hur ni än gör. Dock säger jaktlagen att man inte får gå över annans mark där man inte har jakträtten med laddat eller obrutet vapen. Detta för att man inte ska falla innanför ramen för tjuvjakt eller åsamka oro för annan. Nu tror jag säkert att det finns hävd att er mark innefattas av jaktlagets område hos er, eller att hundföraren gått fel i skogen - eller en kombination...Han får per definition inte gå med bandad hund i "er" skog heller med intentionen att jaga vilt om det inte är inom jaktområdet.

Tipset är som alla andra här säger - oavsett, ta på dig någonting färgglatt i skogen på hösten/vintern. Prata med jaktlaget och försök hitta en väg framåt. Väldigt få som har jaktlag vill landa i konflikter med markägare, men se dom som en resurs också....en vacker dag kanske ni får vildsvinsproblem och behöver hjälp :)

13. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Vi har tagit kontakt med Länsstyrelsens o väntar på svar.. Jaktlaget /ledare har inte hört av sig!!
    Vi väntar på svar från Länsstyrelsen.. Jaktlaget /ledare har fortfarande inte hört av sig...

14. P
    Medlem · Blekinge · 30 inlägg

Polyester

Medlem
    Nu ligger ju ansvaret på jaktlaget att informera.
    Är inte upp till markägaren att skaffa kristallkula och leta information.

15. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Tack, så tycker ju vi med..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.