Byggahus.se

Jakt på min mark

1. U
    Medlem · Kalmar · 57 inlägg

Utasja

Medlem
    Men frågade ni inte vid kontraktsskrivningen, vem som var kontaktman i jaktfrågan? Det måste ju finnas ett arrendeavtal för älgjakten på er mark.

2. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem
    Lite förvånad över alla svar 'prata med jaktledaren', det löser ingenting i grunden. Du måste ha tag på ordföranden till jaktskötselområdet. (det kan ju vara samma person ifs)
    Rent formellt så ingår din fastighet i ett jaktskötselområde där man har organiserat hur jaktlagen ser ut, vilket görs tillsammans be markägarna. Det är fortfarande så markägarna bestämmer vem som skall jaga på sin mark.
    Länsstyrelsen har örnkoll på jaktskötselområden och villka fastigheter som ingår. Du kan gå ur jaktskötselområdet. Det finns mycket att säga om detta, enklare och säkrare om du börjar med att prata med länsstyrelsen som även kan säga vem som är ordförande i jaktskötselområdet.
    Finns det ett jakträttsarrende så är förmodligen representationen i fastighetens medlemskap i jaktskötselområdet reglerad där.

3. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Jo vi frågade, dom sade dom inte visste.
    Ohh, jodp

4. E
    Medlem · jämtland · 20 274 inlägg

elmont

Medlem
    Lustgt, för hos oss har jaktskötselområdet inget att göra med hur jaktlaget och dess marker disponeras att göra. Däremot informerar jaktlagen jaktskötselområdet i dom frågor som dom har orsak att veta.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Vi väntar svar från Länsstyrelsen.

6. J
    Medlem · 674 inlägg

john68

Medlem
    Är du verkligen säker på att det står på Lantmäteriets sida? Det är ju länsstyrelsen som beslutar och på min sida står inget men i kontakt med länsstyrelsen så säger de att min fastighet ingår i ett vvo.

• Laddar…
  7. E
    Medlem · jämtland · 20 274 inlägg

elmont

Medlem
    Jag hittar i alla fall inget om något jaktarrende hos lantmäteriet, och hur skulle dom få reda på att jag har upplåtit älgjakt?

• Laddar…
  8. U
    Medlem · Kalmar · 57 inlägg

Utasja

Medlem
    Det finns säkert inget kontrakt, utan de har fått jaga för ett par köttbitar. Normalpris är 120 kr eller mer per hektar och år. Kolla med länsstyrelsen, jag anar ugglor i mossen. Att de inte visste eller kunde ta reda på, är bland det dummaste jag har hört.
    Men var försök att hålla er väl med jaktlaget. Finns det vildsvin, vill man gärna att de skjuter av.

• Laddar…
  9. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 594 inlägg

ylven

Medlem
    Observera att jag ändrade ord i mitt inlägg, jag tog fel på om viltvårdsområde och jaktvårdsområde. I alla händelser så är det länsstyrelsen som ska veta. Hoppas du får vettiga svar därifrån.

• Laddar…
  10. S
    Medlem · skåne · 37 inlägg

Sigge Sk

Medlem
    Det känns som att ni ska vända er till säljaren, inte folket på forumet, för att få svar på er specifika situation.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Stockholm · 759 inlägg

Taxture

Medlem
    Har en obebyggd fastighet där det står i ursprungskontraktet vid avstyckningen 1946 att jakträtten inte följde med.......
    Det hjälper inte i den här frågan där jaktlaget borde vara intresserade att vara sams med markägarna.......
    Tyvärr är det svårt att hitta information och mycket försvinner vid ägarbyte.....
    Har själv försökt hitta jaktlaget kring gården där jag bor men utan framgång dock har jag inte sett några obehöriga jägare

12. C
    Medlem · 822 inlägg

carra

Medlem
    O du har inte hört om den tokfan som tog miste på två personer med en stor gnisslande kärra som vart påskjutna av en gammal gubbe(som jag också är) och naturligtvis vart av med vapnet om som dessutom var korkad nog att be om att få tillbaka vapnet från polisen? Knappast misstas för älg.....hmmmmm..

13. F
    Medlem · Borlänge · 379 inlägg

F_man

Medlem
    Som jägare (och markägare) tänkte jag ett litet perspektiv från jägarens sida:

Att det är svårt att få tag på medlemmar i ett jaktlag kan jag mycket väl tänka mig. Ofta är jaktledaren den som kan tänka sig att offra sin fritid för att få jakten att över huvud taget bli av, ungefär lika många frivilliga som att ställa upp som klassförälder.
    Det är helt vanliga människor oftast, visst, en del väldigt jaktintresserade, men i stor utsträckning helt vanliga människor. Ett jaktlag är en ytterst liten förening, även ett ÄSO/VVO (ett par representanter från varje jaktlag). Man träffas någon gång per år och är helt inaktiva 75% av året oftast.

Har dom en kalv att skjuta är det en väldigt kort och begränsad jakt som kommer att ske. Är den inte över efter första veckan blir jag väldigt förvånad. Jakten startar alltid andra måndagen i oktober (om ej i Norrland där man får jaga i September, men då är det avsevärt högre tilldelning än en kalv).
    Säkert vanligt att älgjakten är slut efter någon dag bara. Jagar dom vildsvin får dom förmodligen jaga året runt (sällan det görs med hund dock).

Mitt tips är att be om att dom meddelar dig med ett mail eller ett sms när dom skall jaga, samt att säga att du inte vill att det skjuts på eran mark, eller att dom går med vapen på er mark.
    Om ett skadat vilt lägger sig på eran mark, hoppas jag verkligen att du låter dom avliva det. Du kan åtminstone be dom att kontakta dig vid en sådan händelse.
    Bästa sättet att få tag på någon som är med i jaktlaget: fråga din granne om dom vet, helst någon granne som bott där länge.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att dom tycker att det är konstiga eller besvärliga önskemål, framför allt om du är vänlig.
    Som skogsägare kommer du garanterat ha med dom att göra förr eller senare ändå, speciellt om du har småskogsägare som grannar, då är det skönt med samarbete och grannsämja.

Är det storskogsägare (d.v.s. de nationella företagen), då finns det alltid en jaktansvarig på företaget som bör kunna ge dig svar om vem som köpt jakträttigheterna.

14. WMartin
    Medlem · 43 inlägg

WMartin

Medlem
    Det råder extremt många olika åsikter här om vad som egentligen gäller.

Den enda absoluten som verkar finnas är att markägaren ALLTID äger jakträtten.
    Nyttjanderätten av den jakträtten däremot kan arrenderas eller lånas ut.

Ett sådant avtal borde rimligtvis ha ett slutdatum, eller en klausul för att brytas. Om man köper från t.ex. ett dödsbo och inget finns registrerat som servitut (vilket jag inte tror jakt går att skriva in) så kan det vara svårt att få reda på vid fastighetsköp.

Då det dessutom låter på många här som att jaktlag agerar i egen sak, och lite som en skyddad verkstad, så skulle man kunna tycka att ett centralt register över dessa förehavanden borde finnas.

Jag har precis köpt en mindre fastighet i Värmland, där samma bekymmer uppstår just nu. Jag har inget intresse av jakt, mer än att jag tycker att älgkött är förbaskat gott. Lantmäteriet har inget servitut registrerat mer än en last för vatten så grannen kan få dricksvatten. Det finns ett gäng VVO i trakten, men det verkar inte som någon av dom har hemsida/information på nätet.

För en stadsbo som aldrig sysslat med jakt, så är detta en soppa. Om detta regleras på statlig/kommunal nivå borde det finnas:

1. En övergripande myndighet som handhar frågorna (Länsstyrelsen?)
    2. Ett enkelt sätt att få kontaktuppgifter till de som anser sig ha rätt att jaga på min mark

Är det för mycket begärt?

15. B
    Medlem · 2 inlägg

BerhjaPj

Medlem
    Ja den filmen är verkligen representativ för hur vi norrlänningar och jägare är. Samma lika som Jönssonligan visar hur Stockholmare är.

16. V
    Medlem · 8 inlägg

Valgrind

Medlem
    Hej,
    Jag är skogsägare och jagar på min samt mark som jag arrenderar.
    Om älgjakten är utarrenderad sedan tidigare ingår din mark troligen i ett älgskötselområde samt även i ett älgförvaltningsområde.
    Älgskötselområdet har en styrelse med representanter för varje jaktlag som ingår, dessa är även då registrerade hos både Länsstyrelsen och Jägarförbundet. Varje jaktlag har nämligen också rapporteringsskyldighet i något som heter Viltdatat som Jägarförbundet överser - så där finns kontaktuppgifter.

Varje jaktlag kan bestå av en eller flera "marker" alltså ha. För att få jaga älg i ett skötselområde så krävs ett visst antal ha ( ha/älg beror på vart i landet man är) och förvaltningen av älg inom "ha-området" görs genom en registrerad älgskötelplan som godkänns av länsstyrelsen.
    Din ha ingår nog troligtvis i ett större skötselområde varför det då även kan vara känsligt för resten av området om de "förlorar" ha genom dig - därför kan de kanske nu vara knepiga med information.
    Men kan du kontakta Länsstyrelsen så kan de hjälpa dig.

De flesta jaktarrendeskontrakt är fleråriga, oftast på 1 till 3 år. Detta för att de som arrenderar kanske investerar en del i tex iltvård och då vill man göra det på längre tid. Om du vill säga upp detta så måste du ha tag på kontraktet - om sådant finns. Man skriver nämligen oftast in att de anars förnyas automatiskt.
    Har de inte något arende på din mark så skall din ha även lyftas ur totalen som är registerad för älgsköselområdet. Detta göra innan sista januari varje år.
    Finns det inget skrivet kontrakt behöver du säga upp det på annat sätt men dokumentera det så att du i vart fall har ett mail till tex jaktledaren.

Om du säger upp arendet och din mark inte längre ingår i älgskötselområdet har du som markägare ändå rätt att jaga älgkalv de första dagaran på älgjakten.

Gällande jakt iallmänhet och hundar så går jakt före allemansrätt när jakt bedrivs. Det betyder inte att allmänheten inte har tillträde till skog och mark under pågående jakt men man får inte störa pågående jakt och en jaktledare får be allmänhet att avlägsna sig om de stör en jakt - dock inte handgripligen. Det kan tex vara att de går med en lös hund eller slamrar med grytlock. Detta gäller på all mark men det är bara den som har jakträtten som har "rätten".

Drivande hundar är svårt - speciellt om man har en mindre mark i anslutning till där det jagas. Varken hund eller hundförare kan styra vart viltet springer och det händer att drevet går över annans mark. Det kan man inte påverka - men - man får inte under några omständigheter gå in med bössa på annans mark utan markägarns tillåtelse. Behöver man gå in för att hämta sig hund - hänger man av sig bössan.
    Och man får inte släppa löshund på för små markarealer - jag har för mig att man minst måste ha 200 ha för att få släppa hund. Detta just för att man ska undvika att hunden driver in på annan mark - och det vill man ju inte.

Man har ingen skyldighet att informera om när det bedrivs jakt. Däremot kan du som markägare givetvis kräva det i ett avtal med en arrendator eller som fler påpekat genom dialog.
    Många jaktlag har också problem med jaktmotståndare som medvetet vill förstöra för jakt så man man i de fallen kanske inte "flagga" för jakt.
    Jag sms'ar mina markgrannar varje gång vi skall jaga med drivande hund och vi har en bra dialog. JAg sätter ut skyltar på och vid vägar men man ha ingen syldighet att göra detta men jag tycker det fngerar bra. Oftast vill ju husägare att viltet hålls på en bra nivå istället för att de blir för många och skapar andra problem som tex vildsvin som förstör trädgårdar. Jag har även en överenskommelse men en markgranne (denna muntlig) om att få gå in/över med bössa på deras mindre markbit och som kompensation och lite good-will får kött av mig varje år som tack.

Jakt är en del av skogs- och viltvård för mig och när man har ett bra sammarbete med sina markgrannar, även de som inte jagar, så är det fantastiskt.

Lycka till !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.