Byggahus.se

Jakt på min mark

1. L
    Medlem · 28 inlägg

logopedian

Medlem
    det där skulle jag tolka som att din mark är med i ett Älgskötselområde men att ingen annan än du har rätt att jaga på marken idag.

2. t4bb3
    Renoverare · 47 inlägg

t4bb3

Renoverare
    Ja, jakten är inte utarrenderad. Det är dock inte detsamma som att de som deltar i äsot (ofta då JVO/VVO) inte kan jaga på marken.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · 3 inlägg

Keto15

Medlem
    Du som markägare har all rätt till att förbjuda dem till att jaga på din mark. Du kan också avbryta det gamla arrendet eftersom det var skrivet av gamla ägaren och gäller inte längre vid ett ägarbyte. Men enkelt sagt din mark dina regler, om du vill att dem ska jaga på din mark får dem betala dig OCH absolut ska dem höra av sig när dem jagar.

Lycka till!

Mvh

4. t4bb3
    Renoverare · 47 inlägg

t4bb3

Renoverare
    Kom på en sak till. Då de bara får jaga kalv låter det som ett väldigt litet område. Så prata med dina grannar. De lär ju veta vilka som jagar på markerna.

5. t4bb3
    Renoverare · 47 inlägg

t4bb3

Renoverare
    Så lätt är det inte om marken är registrerad i ett JVO/VVO via länsstyrelsen.

6. L
    Medlem · västra götaland · 635 inlägg

larsson r

Medlem
    Det enda sättet att få ur markerna ur ett vvo är att du ä typ vegan samt är vapenvägrare

• Laddar…
  7. E
    Medlem · jämtland · 20 269 inlägg

elmont

Medlem
    Engeln, mina inlägg om arrenderad mark gällde jakt och inget annat och jakten kan vara utarrenderad utan att föregående ägare varit medveten om det. Jaktarrendet kan ha varit skriftligt men lika vanligt är det att dom bara är muntliga. Själv har jag upplåtit mark till ett jaktlag genom ett muntligt avtal, i ett senare skede försökte ett grannlag lägga beslag på min mark och då skrev jag ett skriftligt avtal med dom som redan hade ett muntligt avta. Det avtalet finns bara hos jaktledaren och hos mig och ingen "utomstående" vet att det existerar. Så än en gång leta reda på jaktledaren så får du helt säkert klart besked.

8. K
    Medlem · 3 inlägg

Keto15

Medlem
    Ja men det får personen kolla upp men det behöver inte betyda heller. Men det kan ju ligga ett arrende med till nuvarande jaktlag som skrivits med gamla ägaren. Jag menar ju bara att personen kan ju alltid säga upp OM det finns ett nuvarande arrende om personen inte vill att jakt skall bedrivas på dess mark

9. WMartin
    Medlem · 43 inlägg

WMartin

Medlem
    Med dagens teknik skulle jag hävda motsatsen. Det är väldigt enkelt att informera alla berörda markägare,

10. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Så här står det i kontraktet.. Tack för bra input..

11. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 594 inlägg

ylven

Medlem
    Att din jakt är med i ett viltvårdsområde innebär inte att någon annan får jaga älg på din mark.

Ingen annan får då skjuta på din mark eller bära laddat vapen annat än på eftersök av skadat vilt.
    Att hundar spårar vilt på en mark så liten som din kan du inte påverka, men de får inte skuta där.

Jag skulle inte vara särskilt orolig för att bli skjuten då jägare i de flesta fall är mycket noga med kulfång när de skjuter. Det innebär att man ska se mark bakom viltet när man avlossar skottet.
    Det du definitivt kan och bör göra är att se till att markgräns är tydligt markerad. Detta är ett jobb som helst görs tillsammans med fastighetsägaren på grannfastigheten, för att inte osämja ska uppstå.

Redigerat 2 nov 2020 16:01
  12. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Bra svar.

13. Jacke910
    Medlem · 2 inlägg

Jacke910

Medlem
    I teorin håller jag med dig, men i praktiken är det annrlounda, alla är inte så tekniskt lagda, marker byter ägare osv. Kräver en del administrativt arbete som någon måste ta på sig. Dessutom finns absolut ingen skyldighet för jaktlag att informera ut att dem kommer jaga, och enligt mig så behövs det inte heller eftersom jakt i Sverige sker i regel på ett säkert sätt med ett högt säkerhetstänk.

• Laddar…
  14. t4bb3
    Renoverare · 47 inlägg

t4bb3

Renoverare
    https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../lag-2000592-om-viltvardsomraden_sfs-2000-592

28 § På begäran av en fastighetsägare som av ideella skäl motsätter sig jakt skall hans fastighet undantas från områdesjakt och gemensamhetsjakt.

Ligger marken mitt i får man nog räkna med att hundarna kommer att springa där ändå.

15. E
    Medlem · jämtland · 20 269 inlägg

elmont

Medlem
    Men att det står en sak i kontraktet behöver ju inte betyda att jaktlaget inte har en gammal tillåtelse att jaga på fastigheten. Jaktledaren kanske inte ens vet att gården bytt ägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.