Byggahus.se

Jakt på min mark

1. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    I detta specifika fall har dom inga problem att ta sig till sina egna jaktmarker, tre hundar o kopplade, o jägare på vår del av skogen med vapen i hand, han hängde förstupp den på axeln när han fick syn på mig o plockade fram gps o började då gena uppåt mot övrig mark. För att komplicera det lite till, så upptäckte vi att det satt två man på pass på andra sidan om åkern, vi hade inte sett dom, men grannen upplyste om det. Vi stod kvar nån timme o då kommer dom fram o går till en bil som stod vid vägkanten. Åkern är som sagt utarrenderat, men det ingår ingen jakt i arrendet.
    Här var det tre hundar okop

• Laddar…
  2. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    • Laddar…
  3. K
    Husägare · Skåne · 2 714 inlägg

knipo

Husägare
    Att hundar springer in på annans mark under jakt är inget konstigt eller olagligt. Det är svårt att undvika, särskilt på mindre marker.
    Men man får givetvis inte släppa hunden o medvetet låta den jaga av grannarnas mark.

Står så fint formulerat här:

32 § Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde.

4. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Tack, svaret vi sökte.

5. E
    Medlem · jämtland · 20 417 inlägg

elmont

Medlem
    Det kan ju vara så att dom av tidigare ägare fått lov att jaga utan att ni har fått vetskap om det. Det kan tex vara ett gammalt muntligt löfte som ju inte är direkt ovanligt.
    Har dom bara rätt att skjuta en kalv är troligen även den mark dom har tillgång till mycket begränsad mark och troligen bara 5 dagars jakttid. Är det så så är det troligen så att dom ni såg var kanske hela "jaktlaget".
    Har ni pratat med förre ägaren?

6. M
    Medlem · frankrike · 976 inlägg

maria01

Medlem
    Hägna in din mark så är problemet löst men att börja bråka med hela bygden är nog inte så smart att göra rykten sprider sig snabbt på landet speciellt på en plats ni har tänkt att bo på

7. A
    Medlem · 2 166 inlägg
    Ditt inlägg är motsägelsefullt, att föreslå inhägnad av marken när man är nyinflyttad skulle uppfattas som oerhört provokativt och sannolikt försvåra alla chanser till ömsesidig respekt i framtiden.

Man får endast en chans att ge ett första intryck och därför är det viktigt att ha klart för sig vad man vill uppnå. Även om man har olika intressen så kan man mötas och resonera sig fram till en lösning som passar alla parter utan att sträva efter millimeterrättvisa eller vifta med lagparagagrafer det första man gör.

8. K
    Husägare · Skåne · 2 714 inlägg

knipo

Husägare
    Hägna in marken om du har något att stänga inne, dvs djur tex.
    Men hägna inte in marken för att stänga ute, för då blir det både fel o olagligt.
    Det finns garanterat ett skriftligt jakträttsavtal någonstans. Kanske till o med i fastighetsregistret.

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/artiklar/Jaktrattsavtal/

• Laddar…
  9. L
    Medlem · 28 inlägg

logopedian

Medlem
    När jag läser igen så ser jag att det kan tolkas att du var sur eller irriterad. Det var inte min mening utan en generell beskrivning av situationer som kan uppstå. Vi har t.ex. mark som vi räknar med i totalen men jagar inte på marken då markägarna inte vill att det jagas just där. De får självklart kompensation (arrende för det). För oss är det inga som helst problem att respektera det. Springer hunden in där så kan vi gå efter o hämta den men inte skjuta för den på marken. Enkla o klara ”regler”

Edit
    Hundfrågan var löst

10. M

maria01

Medlem
    första intryck är ju redan gjort när ts jaga ikapp jägaren det har redan sprits sig på bygden så är det på landet

11. A
    Medlem · dalarna · 2 110 inlägg

ArneTW

Medlem
    Nja.

Jag vet inte om man kan vara så enspårig om "landet".

Det har bråkats/diskuterats gränser/jakt och tilldelningar i evinerliga tider.

Och det enda jag kan säga om de bråken är att i de flesta fall går att lösa och det blir ett roligt minne till slut. (eller bara ett minne).

Jakt och jägare är/tycker de är under attack och de kan gå i försvar men ta det lugnt och diskutera så kommer det gå bra.

/ATW

12. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Första intrycket är väl redan gjord när vi köpte gården o omkringliggande bönder inte fick köpa loss mark av säljarna. Vi har haft en ödmjuk o låg profil från början då vi baea vill ha lugn o ro. Vi har försökt att hitta upplysningar ang jaktlag/ledare men det är ju inte precis upplysningar som hör under offentlighetsprincipen tydligen. Vi har försökt ha kommunikation med arrendatorn. Men vi får ingen återkoppling, alls. Så vad göra?.. Har vi köpt en gård har vi ju också ett ansvar, o då tänker jag inte bara sitta still, utan vill ha en dialog o kommunikation som passar båda parter. Att bli "klappad på huvudet" o attityden "det behöver ni inte bry er om" o locket känns inte rätt. Även "lantisar" har väl sunt förnuft.....Inte lätt att göra rätt när jaktlaget inte vill ha en kommunikation. O när man tydligen från början bestämt sig för att sätta en på plats. Inte vårt fel att dom inte fick köpa loss marken.
    Dödsbo, o barnen påstod att inget löften är givna ang nåt. Vi var väldigt noga med att fråga om den biten i samband med köp. Dom poängterade tvärtom den egna jakten

13. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Låter som en bra lösning.

14. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Jo vi får väl avvakta o vänta på att dom hör av sig, vi var ju tydliga med att vi ville ha ett samtal.. Under tiden kollar vi upp vilka rättigheter o skyldigheter vi har.. Vi har baea inte vetat vart vi ska vända oss, men det har vi nu fått tips om i tråden.

15. M

maria01

Medlem
    Det ända ansvar jag ser med att äga en gård är att inte åkrarna växer igen sen fins det inga andra krav har själv ägt gård på landet att några hundar råkar driva på eran lilla skog är ju inget att bry sig om kan jag tycka är en skit sak ni har ju bara 12 hektar mark det är ingen storlek alls i mitt tycke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.