Byggahus.se

Jakt på min mark

1. M
    Medlem · frankrike · 976 inlägg

maria01

Medlem
    bästa är nog att hålla sig bra vän med grannarna kan vara bra att nån att ringa när ni inte kommer fram med bilen på morgonen när snön har kommit många på landsbygden har traktor med plog

det jag menar är att det bra att ha grannar på sin sida på landsbygden speciellt om man inte är infödd

2. E
    Medlem · jämtland · 20 418 inlägg

elmont

Medlem
    OCH som jägare har jag samma rättighet (allemansrätten) att vistas på er mark som vem som helst. Dock inte med ett laddat vapen och jaga, om jakten är förbjuden.

3. K
    Husägare · Skåne · 2 714 inlägg

knipo

Husägare
    Att gå med vapen, oavsett om det är laddat eller ej, är i grunden inte tillåtet. Där har allemansrätten ingen betydelse.
    Det finns vissa undantag, men i huvudsak ej tillåtet om man inte har markägarens tillåtelse.

4. W
    Medlem · 806 inlägg
    Du prova inte med att fråga jägaren om vem som va jaktledare och hur man enklast kommer i kontakt med honom.
    Istället för att börja en utfrågning och ifråga sättning om jakt kvoter m.m.

5. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Det låter konstigt tycker jag med tanke på att dom jagar på min mark, där dom inte får jaga annat än högst en älgkalv, då rättigheterna för all övrigt vilt tillhör oss.. Men det juridiska kommer vi gå svar på förhoppningsvis under dagen, då får vi ju hoppas det stämmer med vad du anser..

6. E

elmont

Medlem
    knipo, så du menar att jag inte får bära mitt vapen om jag är på någon annan mark? Hur fungerar det då om jag för att komma till min mark måste passera annans mark?

7. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Nä, helt ärligt kom jag lite av mig först. Jag har ju hört dom tidigare under månaden i skogen men maken hade läst att då måste dom upplysa oss först. Då all övrig jakt tillhör oss, förutom en älgkalv. Blir bara förvånad att man skickar in sina hundar på drev på annans mark.

8. K

knipo

Husägare
    Ja, så är det skrivet.
    Inger konstigt tycker jag, annars skulle vem som helst (med vapenlicens givetvis) kunna springa omkring med bössan på ryggen o hävda allemansrätten.
    Allmänna vägar är ok. O jag har för mig att det finns något litet undantag om man inte har möjlighet att ta sig till sitt eget skifte, men minns inte exakt.
    Men grunden är ej tillåtet utan markägarens medgivande.

9. A
    Medlem · dalarna · 2 110 inlägg

ArneTW

Medlem
    Det står nog ingenstans att alla markägare ska informeras om när jakten är... Då den kan flyttas/ställas in/starta med kort varsel pga ett otal anledningar. sjukdom/skadskjutning hos grannlaget/varg osv osv.

Men om det är en specifik boende/markägare som bett om information så lär det inte vara ett problem.

angånde tilldelning så är det nog bara en kalv om ni skulle jaga själv på marken men om den räknas in i marken för jaktlaget så har de både tjur/ko/kalv i tilldelning som de då får jaga på din mark så länge den ingår.

Men som sagt prata med jaktledaren och be om en karta för deras pass den enda som ska vara ute och gå är hundkarln.

/ATW

10. E

elmont

Medlem
    Kan du förklara varför det skulle vara så och vart hittar du den "skrivningen". Det finns ju massor av jaktmarker som INTE kan nås utan att man passerar annans mark, inte minst här i Norrland och jag har svårt att se att dom angränsande jaktlagen/markägarna skulle ha makt att förhindra mig att jaga på min mark bara för att jag måste passera annans mark.
    Ps Nu har jag kollat lite och så här är det.
    Finns det ingen annan väg till din jaktmark än att passera över annans jaktområde kan du anses vara ute i lovligt ärende och får då ta väg över annans jaktområde, även utan medgivande från jakträttshavaren. En jägare får dock inte gena över annans jaktområde bara för att göra det mer bekvämt för sig själv, det är inte att anse som lovligt ärende.

Redigerat 2 nov 2020 09:22
  11. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Irriterad var jag (erkänner), men ställde mina frågor lugnt o sakligt, dom frågor som vi borde ha ställt till en jaktledaren som vi inte fått tag i o som i sin tur inte kontaktat oss. Var väldigt tydlig med att vi ville ha ett samtal med dom, än så länge är det ingen som hört av sig..

12. K

knipo

Husägare
    Jag måste kanske revidera mitt inlägg.
    Blev osäker på om det verkligen är markägaren eller jakträttsinnehavaren som det gäller.
    Jag måste kolla upp detta innan jag trampar för djupt ned i dyngan.:rolleyes:
    Måste ju stå i jaktlagen eller jaktförordningen.
    Återkommer.

13. K

knipo

Husägare
    Det var detta jag tänkte på.

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...fattningssamling/jaktlag-1987259_sfs-1987-259

14. E

elmont

Medlem
  15. K

knipo

Husägare
    Jag har blivit lärd sedan barnsben att det är förbjudet att knata med bössan på ryggen över annans mark, men jag har aldrig heller haft något problem med det.
    Men jag skulle inte ta för självklart att det är ok att bara göra det, trots den lilla fina skrivelsen;
    ...och även annars, om det sker i lovliga ärenden.

Det är trots allt svensk lagstiftning, jakt o vapen vi snackar om!:crysmile:
    Nu blev jag nyfiken på hur hur det skall tolkas. Får se om jag hittar något.
    Oftast har man väl ett ok från markägaren o man vet ju vem som har marken runtomkring. Men har man otur så dyker det upp någon rabiat jaktmotståndare som ringer polisen för att man bär vapen på deras mark. O då kan det ju bli jobbigt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.