Byggahus.se

Jakt på min mark

1. C
    Medlem · 9 522 inlägg
    Om inte annat får du kolla med din länsstyrelse.

Ett alternativ som ingen nämnt så vitt jag kan se är att du utnyttjar ev. möjlighet att själv delta i jaktlaget.

2. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 625 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Kan vara ett misstag. Kan också vara en liten grupp som inte vill ha en utböling som lägger sig i.

Staffan

3. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Det ska vi verkligen göra. Problemet är att vi inte lyckats få fram vilket jaktlag vi tillhör eller vem som är jaktledaren.. Misstänker att arrendatorn av åkermarken vet, men inga frågor som han direkt vill svara på..

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Som markägare tycker jag mig ha koll, både när det gäller åkermarken o skogen. Men jakt har överhuvudtaget ALDRIG intresserat mig, men inser ju att jaktlicens lär ju behövs för att iaf veta mina rättigheter o evt skyldigheter. Fortfarande, : borde inte jaktlaget /ledaren ta kontakt med oss???

5. Violina
    Husägare · 2 375 inlägg

Violina

Husägare
    Nej, ni borde (om ni är intresserade) ta kontakt med jaktledaren.. räcker ju med att ni hör med era grannar vem det är?

Jaktlicens betalar ni om ni vill vara med och jaga (dreva om ni saknar jägarexamen/vapen) och kostar inte många hundra om året..

6. A
    Medlem · 2 010 inlägg
    Vi har upplevt en liknande situation när vi som stadsbor köpte en jordbruksfastighet med åkermark och skog för många år sedan. Precis som ni meddelade vi att vi inte är intresserade av jakt och jordbruksmarken arrenderade vi ut. Vi kan inget om jordbruk.

Grannar var till en början inte glada över ointresset från vår sida att inte delta eller tillåta jakt på våra marker och de första åren sprang det ofta jakthundar med sändare ända in vid bostadshuset. Jag hade då två vallhundar, tervueren, som jag ofta gick långa promenader med i skogen och över åkrarna. En dag när jag som vanligt gick min hundpromenad såg jag något röra sig strax utanför vår mark i skogsbrynet. Där satt några jägare, iklädda full skyddsmundering med en massa märken på hatten ja, sådär som en del stadsbor tror att jägare skall se ut. De skrek åt mig att försvinn härifrån med dina hundar du förstör vår jakt. Jag ropade förstås tillbaka och talade om att detta är min mark och satte kurs mot dem - de försvann snabbt.

Senare fick jag veta att det var folk från annan ort som arrenderat jakten men utan tvekan satt de och passade på rådjur som kom ut från skogen för att sedan skjuta dem på vår mark.

Jag tog kontakt med lokala jaktlaget och vi hade ett väldigt respektfullt samtal och vi blev faktiskt goda vänner, de är människor som jag har väldigt stor respekt för. Vi har stora problem med vildsvin här och sedan ett antal år har vi en överenskommelse med jaktledaren att han, utan ersättning får jaga vildsvin på vår mark. Vi ser det som en hjälp och han får komma och gå som han vill. Det bygger på ett förtroende att löftet gäller vildsvin och inte ens en enda liten harpalt.

Så vad vill jag säga med detta långa inlägg? Ta det lugnt, var ödmjuk och resonerande, lyssna utan att avstå från dina rättigheter, tala om att ni behöver information eftersom detta är en ny situation för er, fråga råd hur ni skall göra när ni vill vistas i naturen och allt annat ni funderar över.

Vi har inte sett en endaste jakthund på våra marker under de senaste 15 åren ;)

7. A
    Medlem · dalarna · 1 957 inlägg

ArneTW

Medlem
    Gå via Jägareförbundet.

/ATW

• Laddar…
  8. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Tack för väldigt goda råd.

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 650 inlägg

john68

Medlem
    Kan vara svårt att sätta emot tyvärr.

Jag har en liten mark som ingår i ett gemensamt jaktlag. För att få jaga på hela omr så måste man ha minst 70ha själv.
    Annars får jag bara jaga på min mark.
    Vilken är för liten å smal.

Det är inte möjligt att gå ur om de motsätter sig det. Har kollat med länsstyrelsen mm.

Kan inte heller neka dem att jaga på min mark. Ibland får jag ngn stek eller så men hade hellre jagat då jag har licens å vapen.
    Så nu står de sen 25 år tb å samlar damm i vapenskåpet. Intressant med tanke på allt tjat i pressen om att de måste få med fler jägare...

10. A
    Medlem · dalarna · 1 957 inlägg

ArneTW

Medlem
    Låter lite konstigt men reglerna kan nog vara olika för olika jaktlag...

Du kan väl arrendera jakträtt så du kommer upp i 70 hektar och kan bli med i jaktlaget.

/ATW

• Laddar…
  11. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    I det här fallet ingår vi i ett vvo, som av länsstyrelsen har tillstånd att skjuta en älgkalv. Men ALL övrig jakt tillhör oss.

12. L
    Medlem · 28 inlägg

logopedian

Medlem
    Viltvårdsområdet (VVO?) borde ha en styrelse som har koll på vilka jaktlag som finns och vilka som då har räknat med er mark i sin totala areal. Så är det iaf hos oss.

Eller är det ett så litet område så VVO = ett jaktlag? Nån kontakt lär de ju behöva på Länstyrelsen.

Sen är det precis som många säger att en god dialog kring detta med att undvika jakt på / kring er mark är inga konstigheter. Finns alltid olika uppfattningar kring detta med jakt och som jägare vill man heller inte behöva fundera på att det eventuellt ska dyka upp nån som är sur o irriterad. Ingen som vinner på nåt sånt.

Hoppas att det löser sig för er!

13. M
    Medlem · frankrike · 879 inlägg

maria01

Medlem
    Är ni från landet?

14. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Nej..

15. K
    Medlem · Skåne · 494 inlägg

Kortling

Medlem
    Du är inte med i jaktlaget och kommer heller inte bli informerad.
    Om du inte är med i fotbollslaget kommer fotbollslaget inte informera dig om när man spelar match heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.