Byggahus.se

Jakt på min mark

1. E
    Medlem · jämtland · 20 423 inlägg

elmont

Medlem
    Som sagt ta reda på vem som är jaktledare så fixar han utan problem så att ingen jagar på er mark. Den är ju så liten att det inte påverkar jakten i övrigt. Att hundar under jakt springer lösa även på er mark får du nog acceptera för som sagt dom känner inte till några gränser.

2. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Så enl dina svar kan jag mao inte gå ut i min egen skog under jaktsäsong.. Enligt mitt tycke borde det vara jaktlagets ansvar att informera mig!
    Problemet, som vi ser det, är att vi inte blivit informerade om att dom skulle ut o jaga denna dag/tidpunkt.. Om vi ingår i ett vvo ang älgjakten borde vi väl få info om

• Laddar…
  3. Violina
    Husägare · 2 475 inlägg

Violina

Husägare
    När älgjakten startar är väl ingen hemlighet?
    Fr.o.m. då kan du förvänta dig att de är i skogen och jagar älg..

Och när bockjakten är igång kan du också förvänta dig att de är i skogen och jagar, dock inte på din mark, men som redan har påtalats vet inte ev. Jakthundar var gränsen går..

Jo, det kan du absolut, men var lite smart och ta på dig något väl synligt klädesplagg.. både för din egen och för jägarnas skull!!!

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 547 inlägg

prototypen

Medlem
    Men låt jaktlaget jaga älg, först får ni lite betalt för jakträtten och sedan får ni en andel om älgen fälls på er mark.
    Och ska ni utnyttja jakträtten för småvilt torde ni inte vara veganer.

Protte, PS jag håller på Hälge

5. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Ok, då vet vi det från o med nu. Men vill bara poängtera att det är nog mest ni/dom som håller på med jakt som är informerade om tidpunkter /klädsel etc etc. Det var en spontan promenad i vår egen skog, hade vi vetat att jaktlagets var ute hade vi självklart inte gått ut eller tagit på varselväst. Tycker fortfarande att vi borde informerats av jaktlaget.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · dalarna · 2 110 inlägg

ArneTW

Medlem
    Ta kontakt med jaktledaren och prata.
    Om ni vill kan han säkert hålla er informerade om älgjakten.

/ATW

7. Tovetorvan
    Nybyggare · Inlandet · 214 inlägg

Tovetorvan

Nybyggare
    Det mesta brukar lösa sig om man är schysst och har en dialog. Det är inte helt orimligt att ni kan be jaktledaren skicka ett sms till er när dom tänkt jaga.

En del jaktlag planerar jakten långt i förväg, så att alla vet vilka dagar och tider som gäller för hela året. Andra kör mer ad hoc när andan faller på. I båda fallen har jaktledaren koll på att det är jakt, och borde kunna meddela er om ni behöver det för att vara trygga. Se till att hitta jaktledaren och bjud på en kopp kaffe så ordnar det sig nog.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 1 674 inlägg
    Inom vissa viltvårsområden i norr så kan ni inte gå ur detta utan det är reglerat. Dock så har man tex en lott påbörjade 50ha eller liknande. Således bör ni antingen ha en plats i laget om ni önskar eller åtminstone få en köttlott. Älgjakten i norr bedrivs normalt några få veckor på år. Ofta bara en eller två veckor. Du har då ej rätt att störa jakten. Ta reda på med jaktledaren är eller ansvarig för viltvårdsområdet och prata med dem.

9. Violina
    Husägare · 2 475 inlägg

Violina

Husägare
    Jag har varit med och drevat vid två jakter för typ tjugo år sen, så skulle inte påstå att jag "håller på med jakt"..

Ni som markägare borde väl ha mer koll? Ni har ju t.o.m. jakträtt..

10. E
    Medlem · jämtland · 20 423 inlägg

elmont

Medlem
    Det där med pengar för jakt, köttlotter, markinnehav mm varierar från jaktlag till jaktlag och det finns en oändlig mängd varianter. Att man inte får störa älgjakten är rent skitprat, men man bör för den goda sämjans skull föra en dialog med jaktlaget och det genom jaktledaren.

11. G
    Medlem · 1 674 inlägg
    Nja. Det är olika i olika delar i landet. Vissa områden är hårt reglerade medans andra inte. Jakt enligt lag före allemansrätt, du har som utstående ej rätt att störa denna. Men det är knappast något man blir åtalad för :). Normalt ber man dessa människor avlägsna sig och det brukar räcka.

12. Staffans2000
    Banned by Bo · 10 646 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Slamrar jag omkring på min mark, lär ingen kunna göra något åt det. Förutom att påtala att markägaren är väldigt lik en ko... eller vildsvin.

Staffan

13. C
    Medlem · 9 994 inlägg
    På sin egen mark är det knappast allemansrätten man åberopar och man är inte heller utomstående i sammanhanget.
    Men om jakträtten är utarrenderad eller man är medlem i ett viltvårdsområde får man så klart respektera det så länge det förhållandet varar. Det sker ju mot någon form av kompensation.

14. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Tack, det ska vi göra så snart vi lyckas ta reda på vem det är.

• Laddar…
  15. E
    Medlem · 62 inlägg

Engeln

Medlem
    Jakt rätten är INTE utarrenderat, men vi i går i ett viltvårdsområde. O ngn kompensation är det ingen som ens nämnt. Inte mäklare, inte säljare, inte arrendatorn av åkermarken (som uppenbarligen har ngt att göra med jaktlaget).. Känns som man försöker hålla oss utanför både när det gäller info o ang jakten. Det är ju svårt att ta ställning till ngt man inte får info om.. Trodde att det låg lite i jaktlagets skyldighet??.. O vi har som sagt inte lyckats få fram nån vidare info..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.