Byggahus.se
T Todpop skrev:
Om din fastighet är registrerad i ett VVO (eller ÄSO) så koordineras jakterna av VVO:et. Viltvårdsområdet består av övriga fastighetsägare som är registrerade i samma VVO, alternativt om någon av dessa arrenderat ut sin jakträtt så är det jakträttsinnehavaren som deltager i VVO:et. Vanligtvis i södra sverige är det endast Älgjakten som är upplåten för gemensam jakt på all mark i området, men det blir även vanligare med Kronhjortsjakt inom VVO. I ert fall rör det sig om älgjakten. Dvs om medlemmarna i VVO:et är ute och jagar älg så är det ok att dem både går med hund och vapen på din mark (som är upplåten för detta ändamål i ett VVO). Det finns vid älgjakt inga formella krav på att hunden ska vara rådjursren, eller inte gå på annat vilt. Även om detta ofta är önskvärt när man bara jagar älg. Ända sättet att säga till en hund som driver flera arter att den är efter fel djur är att det inte skjuts. Så det är inte jättekonstigt att det drivs ett rådjur under en period när det jagas älg.
Dem flesta VVO har formella möten där det informeras om vad som ska skjutas, när det ska jagas etc. Jag föreslår att du kontaktar jaktledaren i ditt VVO, och bert om att få en inbjudan till dessa möten, så att du blir insatt i vad som händer i ditt närområde och när det sker. Det kanske även är ett bra sätt att lära känna övriga i ditt närområde vilket kan vara viktigt framförallt på landet. Man behöver inte jaga med jägare för att bekanta sig med dem :)
Nästa alla i den här tråden tar säger att TS skall göra det och det å kontakta jaktledaren. Men man kan ju vända på det
och tycka att jaktledaren borde ta kontakt med TS som är en ny ägare till mark i ÄVO:det och önska TS välkommen. Eller ? Men som du säger vi kan bara spekulera. Slut nu från mig.
 
  • Gilla
Engeln och 1 till
  • Laddar…
T Todpop skrev:
Om din fastighet är registrerad i ett VVO (eller ÄSO) så koordineras jakterna av VVO:et. Viltvårdsområdet består av övriga fastighetsägare som är registrerade i samma VVO, alternativt om någon av dessa arrenderat ut sin jakträtt så är det jakträttsinnehavaren som deltager i VVO:et. Vanligtvis i södra sverige är det endast Älgjakten som är upplåten för gemensam jakt på all mark i området, men det blir även vanligare med Kronhjortsjakt inom VVO. I ert fall rör det sig om älgjakten. Dvs om medlemmarna i VVO:et är ute och jagar älg så är det ok att dem både går med hund och vapen på din mark (som är upplåten för detta ändamål i ett VVO). Det finns vid älgjakt inga formella krav på att hunden ska vara rådjursren, eller inte gå på annat vilt. Även om detta ofta är önskvärt när man bara jagar älg. Ända sättet att säga till en hund som driver flera arter att den är efter fel djur är att det inte skjuts. Så det är inte jättekonstigt att det drivs ett rådjur under en period när det jagas älg.
Dem flesta VVO har formella möten där det informeras om vad som ska skjutas, när det ska jagas etc. Jag föreslår att du kontaktar jaktledaren i ditt VVO, och bert om att få en inbjudan till dessa möten, så att du blir insatt i vad som händer i ditt närområde och när det sker. Det kanske även är ett bra sätt att lära känna övriga i ditt närområde vilket kan vara viktigt framförallt på landet. Man behöver inte jaga med jägare för att bekanta sig med dem :)
Men borde det inte vara lite trevligt om de som jagar på TS mark också tog kontakt och presenterade sig i stället för att vända ryggen till. .
 
  • Gilla
Engeln och 3 till
  • Laddar…
matbir matbir skrev:
Men borde det inte vara lite trevligt om de som jagar på TS mark också tog kontakt och presenterade sig i stället för att vända ryggen till. .
Bra idé dom eller ordförande kanske inte vet hur man gör eller förstår att det är en ny medlem...
 
  • Gilla
Todpop
  • Laddar…
Staffans2000
K Kenta1950 skrev:
Bra idé dom eller ordförande kanske inte vet hur man gör eller förstår att det är en ny medlem...
Jag har svårt att se att det inte finns någon som jagar på TS mark, som inte fått nys om att marken bytt ägare.

Staffan
 
  • Gilla
Engeln och 3 till
  • Laddar…
matbir matbir skrev:
Men borde det inte vara lite trevligt om de som jagar på TS mark också tog kontakt och presenterade sig i stället för att vända ryggen till. .
Det hade det absolut varit! Men är inget krav för att dem ska kunna fortsätta jaga i enlighet med VVOets stadgar. Men att prata med varandra är sällan fel för att förstärka ömsesidig förståelse och respekt.
 
  • Gilla
matbir och 1 till
  • Laddar…
C
Enligt principen köp bryter legostämma kan eventuell upplåtelse av TS jakträtt före köpet endast gälla om den förbehölls i köpet, är inskriven eller om TS var i ond tro (d.v.s. kände till upplåtelsen).

Det räcker med att en femtedel av fastighetsägarna eller de som äger en femtedel av arealen vill avskaffa viltvårdsområdet så kan det göras (tidigast 3 år efter bildandet). I omarronderingsområde gäller dock hälften i stället för en femtedel. Omarronderingsområden är uppräknade i jordförvärvsförordningen.

Mark skall undantas från områdesjakt och gemensamhetsjakt om ägaren begär det av ideella skäl.

Givetvis får föreningen inte vägra TS deltagande i områdesjakt eller gemensamhetsjakt och samtidigt låta någon som bidrar med mindre jaktmark deltaga.

Länsstyrelsen kan skicka inskannade avbilder av viltvårdsområdesföreningens stadgar, kartutdrag över viltvårdsområdet ur deras geografiska informationssystem samt skärmdumpar från deras gränssnitt för älgtilldelning.

Studera lagen och stadgarna och återkom om någonting är oklart.
 
  • Gilla
Engeln
  • Laddar…
Raderad kommentar eftersom jag skrev i fel tråd. ☺️
 
Redigerat:
M My Saxin skrev:
Efter en sån här konflikt så skulle jag fortsätta att parkera husbilen där för att slippa att soffbord kunde stirra in i min trädgård. Altanen är verkligen placerad så att den har utsikt över grannen.

Föreslår att soffbord anlägger en uteplats länge bort från huset så att hon kan njuta av havsutsikten utan att samtidigt övervaka grannfastigheten.
Nu tror jag att du är i fel tråd och skriver :D
 
E elmont skrev:
Nu tror jag att du är i fel tråd och skriver :D
Det har du fullständigt rätt i!

Grattis till att bli markägare! Men synd att du hamnat i en jobbig situation. Hoppas att ni kan snacka och lösa det. Jag skulle gissa på att killarna har dålig koll på gränserna eller att alla i jaktlaget kanske inte tagit till sig informationen och att de lär sig bättre till nästa gång.

Informationsspridning är något vi misslyckats med gång på gång på mitt jobb iaf .

God svampjakt!
 
Nissens
Rickard. Rickard.ag skrev:
Som Icke jägare bör man alltid klä sig i tydliga färger/varsel i skogen. Det händer alldeles för mycket fruktansvärda "olyckor" i jaktsammanhang för att man ens ska fundera på annat.

Varsel räddar liv punkt. Har en lite udda historia som avslutas med en skoveltjur som fick fortsätta springa i skogen (lika bra egentligen) på grund av ett gult gpshalsband trots att det såklart var helt okej (dom ville t o m gärna ha tillbaka halsbandet för att kunna läsa av datan) att skjuta.
Vet att ditt inlägg är gammalt, men ditt påstående är horribelt.
Fakta är att det inte alls inträffar många olyckor i jakten. Det avlossas 100 000 tals skott i skogen varje år, och olyckor är mycket ovanliga..
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
Nissens Nissens skrev:
Vet att ditt inlägg är gammalt, men ditt påstående är horribelt.
Fakta är att det inte alls inträffar många olyckor i jakten. Det avlossas 100 000 tals skott i skogen varje år, och olyckor är mycket ovanliga..
Läs igen, jag skrev aldrig många.....

Jaktojägare skriver 2018 detta *I snitt vådaskjuts nu endast någon enstaka människa till döds vid jakt varje år.* och jag står fast vid mitt gamla inlägg att jag tycker det är för mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Rickard. Rickard.ag skrev:
Läs igen, jag skrev aldrig många.....

Jaktojägare skriver 2018 detta *I snitt vådaskjuts nu endast någon enstaka människa till döds vid jakt varje år.* och jag står fast vid mitt gamla inlägg att jag tycker det är för mycket.
Det dör en person på jobbet i en arbetsplatsolycka varje vecka men det oroar tydligen inte...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Rickard. Rickard.ag skrev:
Läs igen, jag skrev aldrig många.....

Jaktojägare skriver 2018 detta *I snitt vådaskjuts nu endast någon enstaka människa till döds vid jakt varje år.* och jag står fast vid mitt gamla inlägg att jag tycker det är för mycket.
Är det vanligtvis jägare som skjuter sig själv, jägare som skjuter annan jägare eller jägare som skjuter bärplockare. Kan tycka att det är viss skillnad enligt mottot: -den som är med i leken, får leken tåla.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Är det vanligtvis jägare som skjuter sig själv, jägare som skjuter annan jägare eller jägare som skjuter bärplockare. Kan tycka att det är viss skillnad enligt mottot: -den som är med i leken, får leken tåla.

Staffans

Hahah lite skillnad på att leka "skjuta älgen" till att bli älgen själv:crysmile:
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Är det vanligtvis jägare som skjuter sig själv, jägare som skjuter annan jägare eller jägare som skjuter bärplockare. Kan tycka att det är viss skillnad enligt mottot: -den som är med i leken, får leken tåla.

Staffans
Precis och eftersom jag är båda så tycker jag det är förjävligt ;) Historier som det som hände i Kristineberg 2014 gör mig livrädd (total överdrift) att gästjaga med okända även om risken såklart är större i mitt jobb eller i trafiken. Troligtvis för att förutom att ta på mig gul keps finns det inget jag kan göra för att det inte ska hända mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.