Byggahus.se

Jakt på min mark

1. S
    Medlem · Skåne · 104 inlägg

Sinologen

Medlem
    Kände ej till historien så fick läsa på lite. Otrolig på många sätt. Varselkläder på, sköts av grannlaget. Jag förstår inte hur jägare kan göra ett sådant fel annat än att det handlar om en extrem skjutkåthet (är jägare själv)?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · jämtland · 20 280 inlägg

elmont

Medlem
    Vad som är än farligare är väl att folk tillåts att arbeta,OM nu en arbetsolycka i veckan orsakar ett dödsfall. Lika så att biltrafik eller trafik över huvud taget är OK.

3. Rickard.ag
    Medlem · 2 863 inlägg
    Jag vet att det har hänt förut att jägare tittar, siktar och skjuter på människor och hur jävla bisarrt det än är så är just denna händelse på en helt egen nivå. Fick historien återberättad av min far då han träffade en som jagade i ett av dom två jaktlagen och det fanns verkligen inga förmildrande omständigheter.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 273 inlägg

skoge

Medlem
  5. S
    Medlem · Skåne · 289 inlägg

segv

Medlem
    Det oroar mig. Så för att förhindra fler arbetsplatsolyckor erbjuder jag mig solidariskt att sluta arbeta. Varsågod.

6. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 475 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Det hör till de extrema ovanligheterna. Dvs att någon siktar på någon som vederbörande vet, eller med tydlighet kan se, är en människa.

Sedan så finns det undantag, den mordåklagade norrmannen för några år sedan är ett exempel, men det hör som sagt till ovanligheterna.

7. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 8 475 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Det är vanligtvis jägare som skjuter andra jägare. Nåja, så vanligt är det inte att man kan säga "vanligtvis" men den övervägande majoriteten av vådaskjutna i skogen är också jägare som just då är upptagna av jakt.

8. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Så bra. Hur har du säkrat försörjningen?

Staffans

9. Nissens
    Garagebyggare · 3 508 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Du skrev:
    ”Det händer alldeles för mycket fruktansvärda "olyckor" i jaktsammanhang”

säg att det skjuts 350 000 skott i jaktsammanhang varje år. Och då har någon enstaka dödsolycka inträffat, och det tycker du är för mycket?

Det är fantastiskt lite olyckor kan man ju säga. Jämför med vad som helst, trafik, hur många som skjuts i städer mm.

Jakt är en mycket säker aktivitet.

10. sy97jgu
    Medlem · Danderyd · 180 inlägg

sy97jgu

Medlem

Håller med till fullo, det var många balkongbiologsvar i denna tråd utan kunskap.

11. J
    Husägare · Skåne · 369 inlägg

JeLö

Husägare
    Hur har det gått? Har TS fått rätsida på det?
    Fått någon kontakt med jaktledare?

12. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 536 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Självklart är det för mycket, tycker du inte allt över noll dödsoffer är för mycket? Men tycker inte att de få olyckor som händer är grund nog att förbjuda jakt. Men kanske borde man se över säkerhetsrutiner och krav på jägare. (Skriver "Men kanske" för har noll insikt och kunskap om det, så kanske där inte finns fler rimliga åtgärder att göra)

13. Nissens
    Garagebyggare · 3 508 inlägg

Nissens

Garagebyggare
    Det är farligt att leva.
    Och nej, jag tycker inte att 1 dödsolycka på 350 000 skott är mycket.

Man kan ju vara lite filosofisk och tycka att det är för mycket. Men ingenting man gör i livet är ofarligt, och alla kommer att dö av något, jag och du med.

Så om du tycker att det är mycket, så lär du ha problem med många saker som orsakar dödsfall. Alltifrån fysisk inaktivitet till rökning, alkohol, trafik mm som alla orsakar betydligt fler dödsfall.

• Laddar…
  14. K
    Husägare · Skåne · 2 483 inlägg

knipo

Husägare
    Men snälla!!
    Du menar alltså att du tycker det är ok att det dör en person per 350000 skjutna skott?
    Enligt mig är det alldeles för mycket.
    När man jagar, och skjuter överhuvudtaget, har man en skyldighet att vara helt säker på både mål o sikte innan man trycker in den där sista biten efter tryckpunkten.
    O visst, olyckor kan hända även då, men det torde vara ytterst sällsynt att det sker av ren o skär olyckshändelse utan inblandning av slarv.
    En död per år är mycket i det avseendet.
    Det var ju en olycka för några år sedan där en skidåkare blev skjuten.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/skot-skidakare---frias-20111229/

Det var så osannolikt att jägaren blev friad.
    Men det inträffar inte en gång om året.
    Det finns inte på kartan att man som en sund jägare tänker tanken på att avlossa ett skott om man inte är helt säker på omgivningen.

Sedan vet jag inte var du åt antalet skott från.
    Men det kvittar egentligen.

Om man jämför med döda i trafiken, vilket iofs är svårt o egentligen inte jämförbart, men jag gör det ändå, så dog det 200 på 6,7 MILJARDER körda mil.
    Är det ok?
    Nej, såklart inte.
    Men det finns andra faktorer som gör den siffran mindre allvarlig, eller kanske mer förståelig, jämfört med döda i samband med jakt.
    Tycker jag.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.