Staffans2000
Det har väl sagts innan, men på TS beskrivning verkar det som att jaktlaget helt enkelt är vana vid att göra som de vill och som de alltid gjort. Det sista de vill är att det kommer en förbannad utböling och lägger sig i. Den enda attityden de kan acceptera är om TS ger upp sin rätt och låter dom fortsätta som vanligt och ts håller sig undan. En djävla fason, helt enkelt.

Staffan

• Gilla
Engeln
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har väl sagts innan, men på TS beskrivning verkar det som att jaktlaget helt enkelt är vana vid att göra som de vill och som de alltid gjort. Det sista de vill är att det kommer en förbannad utböling och lägger sig i. Den enda attityden de kan acceptera är om TS ger upp sin rätt och låter dom fortsätta som vanligt och ts håller sig undan. En djävla fason, helt enkelt.

Staffan

Verkar så även för mig ...

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Något som är bra att veta i sammanhanget är att det idag förekommer en hel del jaktsabotage, med bla angrepp på jägare (som naturligtvis filmas så att man skall kunna beslå dem med våld). Så i vissa områden så ser man idag med viss försiktighet på "utsocknes" eller uppenbara "stadsbor" som börjar ställa frågor om jakt.

Inte så att det nödvändigtvis behöver ha varit så här, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet så minskar risken för eventuella missförstånd.
Men varför skulle TS inte få reda på hur jakten fungerar på hennes mark. Att hemlighålla det måste
ju göra TS misstänksam på att det kanske pågår oegentligheter. Jo jag är väl medveten om att jägare kan ha det besvärligt med djurrättsaktivister

Staffans2000
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Något som är bra att veta i sammanhanget är att det idag förekommer en hel del jaktsabotage, med bla angrepp på jägare (som naturligtvis filmas så att man skall kunna beslå dem med våld). Så i vissa områden så ser man idag med viss försiktighet på "utsocknes" eller uppenbara "stadsbor" som börjar ställa frågor om jakt.

Inte så att det nödvändigtvis behöver ha varit så här, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet så minskar risken för eventuella missförstånd.
Jag har svårt för att se TS som en militant djurrättsaktivist, utan mer som om hon/han? tagit jägaren på bar gärning med fingrarna i syltburken.

Staffan

• Gilla
Engeln och 2 till
  • Laddar…
Denna polarisering som verkar uppstå oavsett vad som diskuteras är förödande, nu är det landsbygd mot stad och spekulationer än hit, än dit. Vi som bor på landsbygden tycker det är trevligt om stadsbor vill flytta ut och uppleva, tillsammans med oss, allt det fina som landsbygden kan bjuda på. Det är inget krav att man måste gilla jakt, man kanske flyttar ut av helt andra skäl, att få uppleva naturen med allt vad det innebär av årsväxlingar, flyttfåglar, en räv som jagar en tidig morgon på ängen när solen går upp, rådjuren med sina kids under försommaren.

Försök inte misstänkliggöra människans längtan till naturen, till allt det levande som fortfarande finns och som känns genuint i en värld som håller på att förlora kontakten och kunskapen om naturen. Jag är inte jägare och på min mark sker ingen jakt annat än på vildsvin. Är det kontroversiellt på något sätt? Vi har olika intressen här i livet och vi bör respektera det. Jag har full respekt för jägarens intresse om det sköts på det sätt som vi demokratiskt har beslutat om och jag förväntar mig att jägarkåren är lika generösa och respekterar mitt ställningstagande.

Vi behöver varandra, just nu pågår en dödlig pandemi där vi alla måste ta ansvar, länder slits isär av verkliga eller påhittade konflikter och vi har en hotande klimatförändring bakom hörnet.

Denna polarisering i snart sagt alla frågor försvagar oss alla som försöker leva ett gott liv på planeten Tellus, vi måste hjälpas åt. Hur skall vi annars kunna möta de utmaningar som väntar oss. Tribalism?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Engeln och 5 till
  • Laddar…
matbir matbir skrev:
Din attityd år väl samma som jägarna i skog har gent emot TS, då de inte vill ge sig till känna. Jag antar du har koll på verkligheten där du bor, men har du koll på verkligheten i stan. Som stads bo får man ju vänligt hjälpa en och annan lantis med stadens verklighet. Om nu TS inte har koll på verkligheten där ute i skogen, kunde väl jaktlagen på ett vänligt sätt upplysa TS om den. Varför denna nedlåtande attityd mot TS som många har i tråden har. Misstänker man att TS är
en grönavågen bonde med hjärtat hos MP och sådana vill man inte ha på landet? Eller ?
Det skall bli spännande att se hur det går för TS och jakten.
Inte många rätt. Om man nu ska ha fördomar så är det ju en fördel om man tenderar till att ha lite rätt.
Nu är jag född och uppväxt i Stockholm. Jag har en jaktstuga med lite mark som är med i ett vvo. Jag har ett jaktintresse. Min fru däremot är från Norrland. Hon har lärt mig massor med hur det fungerar på landet. Jag antyder ingenting om att det skulle vara någon grön våg. Vad folk har för drömmar och vad dom vill göra bryr jag mig inte ett dugg om. Det som stör mig är lättjan. Den finns överallt. Spelar ingen roll om det är i stan eller på landet. Stressbudningar som springer iväg och man blir skitförbannad för att man får dränera om grunden trots att man lagt en mille mer än utgångspris. Från paret som köper ett hus från 70-talet och blir tagna på sängen att det är blåbetong i väggarna till dom som inte fått det liv som tänkt sig när köpt ett hus på landet pga något arrende eller samfällighet. Man orkar inte söka information pga lättja. Sen blir man ledsen/förbannad när något inte stämmer överens med sin uppmålade verklighet. Det är den attityden jag ogillar.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
K Kenta1950 skrev:
Helt rätt bypraxis och hat mot 08:surprised:r är inte samma som LAG...
Nu är jag född och uppvuxen i Farsta.
Om man inte orkar ta reda på information så får man stå sitt kast. VVO är förrättat av länsstyrelsen. Därmed finns informationen där. Om man köper grisen osedd så gör man. Vi lever i ett informationssamhälle. Det har aldrig varit enklare att söka information. Samtidigt har människan aldrig varit latare.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Det där med att TS frågat runt i bygden om kontaktuppgifter till jaktlaget och inte fått något svar påminner mig om en sketch med Hasse och Tage " 2:15 för en liter mjölk! "
På landet brukar folk hänvisa till någon om man inte vet själv.

• Gilla
matbir
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Inte många rätt. Om man nu ska ha fördomar så är det ju en fördel om man tenderar till att ha lite rätt.
Nu är jag född och uppväxt i Stockholm. Jag har en jaktstuga med lite mark som är med i ett vvo. Jag har ett jaktintresse. Min fru däremot är från Norrland. Hon har lärt mig massor med hur det fungerar på landet. Jag antyder ingenting om att det skulle vara någon grön våg. Vad folk har för drömmar och vad dom vill göra bryr jag mig inte ett dugg om. Det som stör mig är lättjan. Den finns överallt. Spelar ingen roll om det är i stan eller på landet. Stressbudningar som springer iväg och man blir skitförbannad för att man får dränera om grunden trots att man lagt en mille mer än utgångspris. Från paret som köper ett hus från 70-talet och blir tagna på sängen att det är blåbetong i väggarna till dom som inte fått det liv som tänkt sig när köpt ett hus på landet pga något arrende eller samfällighet. Man orkar inte söka information pga lättja. Sen blir man ledsen/förbannad när något inte stämmer överens med sin uppmålade verklighet. Det är den attityden jag ogillar.
Silver78 Silver78 skrev:
Nu är jag född och uppvuxen i Farsta.
Om man inte orkar ta reda på information så får man stå sitt kast. VVO är förrättat av länsstyrelsen. Därmed finns informationen där. Om man köper grisen osedd så gör man. Vi lever i ett informationssamhälle. Det har aldrig varit enklare att söka information. Samtidigt har människan aldrig varit latare.
Farsta tänkte väl du var en lantis.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
matbir matbir skrev:
Farsta tänkte väl du var en lantis.
Om man räknar Farsta som glesbygd så.

Det säger ju lite om 08ors världsuppfattning, tyvärr.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Om man räknar Farsta som glesbygd så.
Ett dåligt försök av mig att vara rolig. Men när jag var liten var Farsta mer eller minder landsbygd. Även om jag är uppvuxen mitt i stan, så har jag bott en hel del på riktiga bondgårdar. Till elmot. 08:a är det ett uttryck som fortfarande används, 08:a området är ju numera ganska mycket landsbygd. Vad jag reagerade emot var den nedlåtande tonen i tråden mot TS. inte mycket sagt om att jaktlaget också kunde vara lite tillmötesgående. Det verkar vara ganska många uppfattningar om vad VVO, jaktlag, jaktarrenden m.m. är och hänger ihop. Lagarna finns på nätet.

Och eftersom vi bara har TS version av "incidenten" får vi väl gissa lite om hur det verkligen gick till. Det finns ju mer eller mindre troliga scenarios och det är ju inte ovanligt att dom som skapar en tråd inte uppfattat situationen lika som "motparten". Lika vanligt är det att trådskaparen inte tar med ev "fakta" som är emot trådskaparens "åsikter/upplevelse".
Ps
Och eftersom TS redan i första inlägget berättar att fastigheten vid köpet ingick i ett jaktområde blir man ju lite undrande över att TS upprörs när det bedrivs jakt på fastigheten.
Och TS har ingen aning om vilken typ av jakt som föregick.

• Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och eftersom vi bara har TS version av "incidenten" får vi väl gissa lite om hur det verkligen gick till. Det finns ju mer eller mindre troliga scenarios och det är ju inte ovanligt att dom som skapar en tråd inte uppfattat situationen lika som "motparten". Lika vanligt är det att trådskaparen inte tar med ev "fakta" som är emot trådskaparens "åsikter/upplevelse".
Ps
Och eftersom TS redan i första inlägget berättar att fastigheten vid köpet ingick i ett jaktområde blir man ju lite undrande över att TS upprörs när det bedrivs jakt på fastigheten.
Och TS har ingen aning om vilken typ av jakt som föregick.
Precis. Lättja är samtidens odygd. Det har aldrig varit lättare att söka information. Eftersom TS vet om att fastigheten ingår i ett vvo går denna information att finna hos länsstyrelsen och hos jaktlag/jaktlagen som delar på uppgiften. Jag tror snarare att TS fått ett svar han inte gillar och inte är helt ärlig i denna tråd. Om man som person inte är tillmötesgående/ödmjuk utan bara skall hävda sin rätt så blir det taggarna utåt oavsett om det är en granne i storstan eller i en liten håla på landet. Det är så banalt att måla upp en bild där lantisarna är hatiska mot stadsborna. Visst förekommer det också men jag har då aldrig upplevt det på nära håll trots att jag är från stan. Tvärtom så har jag upplevt en grym inställning från boende för att jag använt mig av lokala förmågor då jag renoverat och annat.

• Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
Om din fastighet är registrerad i ett VVO (eller ÄSO) så koordineras jakterna av VVO:et. Viltvårdsområdet består av övriga fastighetsägare som är registrerade i samma VVO, alternativt om någon av dessa arrenderat ut sin jakträtt så är det jakträttsinnehavaren som deltager i VVO:et. Vanligtvis i södra sverige är det endast Älgjakten som är upplåten för gemensam jakt på all mark i området, men det blir även vanligare med Kronhjortsjakt inom VVO. I ert fall rör det sig om älgjakten. Dvs om medlemmarna i VVO:et är ute och jagar älg så är det ok att dem både går med hund och vapen på din mark (som är upplåten för detta ändamål i ett VVO). Det finns vid älgjakt inga formella krav på att hunden ska vara rådjursren, eller inte gå på annat vilt. Även om detta ofta är önskvärt när man bara jagar älg. Ända sättet att säga till en hund som driver flera arter att den är efter fel djur är att det inte skjuts. Så det är inte jättekonstigt att det drivs ett rådjur under en period när det jagas älg.
Dem flesta VVO har formella möten där det informeras om vad som ska skjutas, när det ska jagas etc. Jag föreslår att du kontaktar jaktledaren i ditt VVO, och bert om att få en inbjudan till dessa möten, så att du blir insatt i vad som händer i ditt närområde och när det sker. Det kanske även är ett bra sätt att lära känna övriga i ditt närområde vilket kan vara viktigt framförallt på landet. Man behöver inte jaga med jägare för att bekanta sig med dem :)

• Gilla
matbir och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.