134 425 läst ·
572 svar
134k läst
572 svar
Jakt på min mark
Om du menar att VVOts jägare måste förhandla med den nya ägaren för att få jaga på dennes mark så har du fel.Däremot har nya ägaren rätt att delta i älgjaktlaget, dock kan det vara förknippat med en inträdesavgift. Till exempel brukar man ta ut en avgift av nya jägare för att ha andel i slakteri och annan utrustning.lars_stefan_axelsson skrev:
Nu skall vi inte krångla till det ytterligare med jaktlag!Det är illa nog med VVOn.
Och TS lär ju inte vara med i ett jaktlag, om vederbörande inte själv gått med. Det är en förening där medlemmarna har ömsesidigt kommit överens om hur jakt skall bedrivas på marken/markerna som tillhör medlemmarna, och ett sådant medlemskap eller överenskommelser följer ju inte automatiskt med när marken byter ägare. Då får man börja om med den nye markägaren.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Men vad f-n... Det är väl ganska tydligt att jag talar om ett vanligt hederligt Svenskt jaktlag, inte ett VVO?M mlkjhr skrev:
För VVO gäller andra regler. Det har vi redan avhandlat sådär en 100 gånger i tråden redan...
Vanligen så är det flera jaktlag inom ett VVO så ett jaktlag brukar oftast vara en del av VVO. I alla fall i min del av världen.
Samt
Ett viltvårdsområde är när flera markägare går samman och bildar en förening. De som är med kan sedan jaga tillsammans eller var för sig på området i stället för bara på den egna marken.
Samt
Ett viltvårdsområde är när flera markägare går samman och bildar en förening. De som är med kan sedan jaga tillsammans eller var för sig på området i stället för bara på den egna marken.
Redigerat:
Är det ett VVO så borde det finnas underlag vid länsstyrelsen då det är dom som beslutar i förättningsprocessen. Oavsett så är det alldeles för många som har noll koll på verkligheten och lämnar sin trygga betongvrå och ska bli självförsörjande eller vad man nu har för anledning. Sen blir man förbannad när det inte blir som man tänkt sig. Om man nu inte orkar ta reda på saker innan så får man väl ha en betydligt mer avslappnad attityd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Silver78 skrev:
Är det ett VVO så borde det finnas underlag vid länsstyrelsen då det är dom som beslutar i förättningsprocessen. Oavsett så är det alldeles för många som har noll koll på verkligheten och lämnar sin trygga betongvrå och ska bli självförsörjande eller vad man nu har för anledning. Sen blir man förbannad när det inte blir som man tänkt sig. Om man nu inte orkar ta reda på saker innan så får man väl ha en betydligt mer avslappnad attityd.
Helt rätt bypraxis och hat mot 08
Visst är det jobbigt när saker och ting förändras och det kommer nya markägare. Men jag har en känsla av att vissa överskattar "bykänslan". Storskiftet/Laga skiftet då man slapp komma överens med grannarna om allt var inte alls ovälkommet ute på landsbygden.
Det finns alltid några som vill bestämma i sin egen lilla klick. Säger till TS, strunta i dom. Du behöver inte spela med. Om någon säger "så har vi alltid gjort", kontra med "men nu gör vi såhär".
Det finns alltid några som vill bestämma i sin egen lilla klick. Säger till TS, strunta i dom. Du behöver inte spela med. Om någon säger "så har vi alltid gjort", kontra med "men nu gör vi såhär".
Problemet är väl ofta att "nya ägarna" minsann vet sina "rättigheter" och aggressivt talar om det. Och kommer man med den inställningen så bäddar det ju för konflikt, nått som man helt undviker om man går in med en litet "mjukare/ödmjukare" framtoning.
Väldigt många fungerar nog ungefär som mig, kommer det någon och hotar och hytter med näven så får dom krig om dom däremot kommer med en mjuk och trevlig inställning kan jag plocka ner himmelen för dom.
Väldigt många fungerar nog ungefär som mig, kommer det någon och hotar och hytter med näven så får dom krig om dom däremot kommer med en mjuk och trevlig inställning kan jag plocka ner himmelen för dom.
Din attityd år väl samma som jägarna i skog har gent emot TS, då de inte vill ge sig till känna. Jag antar du har koll på verkligheten där du bor, men har du koll på verkligheten i stan. Som stads bo får man ju vänligt hjälpa en och annan lantis med stadens verklighet. Om nu TS inte har koll på verkligheten där ute i skogen, kunde väl jaktlagen på ett vänligt sätt upplysa TS om den. Varför denna nedlåtande attityd mot TS som många har i tråden har. Misstänker man att TS ärSilver78 skrev:
en grönavågen bonde med hjärtat hos MP och sådana vill man inte ha på landet? Eller ?
Det skall bli spännande att se hur det går för TS och jakten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Något som är bra att veta i sammanhanget är att det idag förekommer en hel del jaktsabotage, med bla angrepp på jägare (som naturligtvis filmas så att man skall kunna beslå dem med våld). Så i vissa områden så ser man idag med viss försiktighet på "utsocknes" eller uppenbara "stadsbor" som börjar ställa frågor om jakt.matbir skrev:
Inte så att det nödvändigtvis behöver ha varit så här, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet så minskar risken för eventuella missförstånd.