E elmont skrev:
Kan man inte se skillnad på en hjort och rådjur kan man troligen inte se skillnad mellan hjort/rådjur/älg, så det enda vi vet är att hunden drev någonting.
Ps
ÄVEN om man jagar älg händer det att hunden "driver" ett annat djur, hundar i allmänhet vet inte att dom bara ska "driva" älg.
Av texten blir jag inte ens säker på att drevet gällde det aktuella djuret.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
J
K Kenta1950 skrev:
Hej samma med oss har 6 ha mark inom ett vvo de har tom byggt ett jakttorn på vår mark utan att säga något de far med osanning okunskap när det gäller arrendera ut vår jakträtt de svarar inte på sms trots flera försök har talat med länsstyrelsen o vi har rätten på vår sida forts följer....
Ofattbart, hade de kommit med 10kg älgkött och snällt frågat om de fick jaga på er mark kanske ni glatt tackat ja, istället riskerar de att bli av med licens och hamna i rätten. Att inte folk kan lära sig prata vänligt med varandra och lite vett och social kompetens. Just att inte ens svara på meddelanden gör ju att enda vägen fram blir det för alla dåliga att anmäla. :(

• Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
Väldigt mö folk här som inte har en susning om jakt å vvo

L larsson r skrev:
Väldigt mö folk här som inte har en susning om jakt å vvo
Har du en susning om någonting kanske du ska förklara, istället för att bara sitta och klaga över hur dåliga alla andra är? Vad är syftet med dina inlägg i den här tråden?

• Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Har du en susning om någonting kanske du ska förklara, istället för att bara sitta och klaga över hur dåliga alla andra är? Vad är syftet med dina inlägg i den här tråden?
vi har på samma sätt , vi har 10 hektar skog som ingår i ett viltvårdsområde vad gäller älg , resten av jakten är fri för oss .
Vi har möjlighet att överlåta jakten till nån som är jägare av småvilt men inte älg

Att kunna gå ur ett vvo är nästan omöjligt om inte ännu svårare , jag har kollat ,

Vad som gäller vid ett vvo är att dom inte behöver förklara sej eller anmäla sin närvaro .

En jägare med licens får visst kors annans mark med gevär utan tillstånd mm.

Summa sumarum tig still i båten

Nissens
L larsson r skrev:
vi har på samma sätt , vi har 10 hektar skog som ingår i ett viltvårdsområde vad gäller älg , resten av jakten är fri för oss .
Vi har möjlighet att överlåta jakten till nån som är jägare av småvilt men inte älg

Att kunna gå ur ett vvo är nästan omöjligt om inte ännu svårare , jag har kollat ,

Vad som gäller vid ett vvo är att dom inte behöver förklara sej eller anmäla sin närvaro .

Kan du visa var det står att en jägare får gå med vapen på annans mark annat än i väldigt ovanliga undantagsfall? De måste ha ändrat lagen nyss i så fall...

Detta trodde jag gällde fortfarande:
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/jakt/2019/11/korsa-annans-mark-med-vapen/

Nissens Nissens skrev:
Kan du visa var det står att en jägare får gå med vapen på annans mark? De måste ha ändrat lagen nyss i så fall...
En licensierad jägare får bära vapen när han korsar annans mark , finns vissa utskiften där du inte kan komma till på annat vis , går ju inte flyga in vapnen

Nissens
L larsson r skrev:
En licensierad jägare får bära vapen när han korsar annans mark , finns vissa utskiften där du inte kan komma till på annat vis , går ju inte flyga in vapnen
Ja, det är ju det jag skriver, i ovanliga undantagsfall. Det berör ju knappast ts fall. Generellt får man inte gå på annans mark med vapen utan tillstånd av markägare/jakträttsinnehavare.

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är ju det jag skriver, i ovanliga undantagsfall. Det berör ju knappast ts fall. Generellt får man inte gå på annans mark med vapen utan tillstånd av markägare/jakträttsinnehavare.
Inte för att jaga annat än älg som då ingår i vvo

L larsson r skrev:
Man får naturligtvis framföra/transportera vapen över annans mark, men inte laddat eller skjutbart, eller "vapen som kan användas för jakt" & om det sker i "lovliga ärenden"som lagtexten säger... Är det inte fantastiskt skrivet? :p

"35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."

När det gäller VVOn så räknas alla markerna som ingår i regel som en mark (jägare innom vvo får då disponera andras marker innom området som sin egen)
Har inte sett att det riktigt framgår om Ts mark ingår i ett VVO eller någon annan form av förvaltningsområde?
Regelverket kring vvo är minst lika luddigt som all annan lagstiftning, och i realiteten fungerar det sällan så bra som det kanske var tänkt?
Osämja och andra problem uppstår när egentligen ingen vet vad regelverket faktiskt säger... (vilket torde framgå av diskussionerna i denna tråd, och då inkluderar jag även mina mistolkningar och fel i det jag kommenterat ;))
Det finns ju en lag som styr, men i många områden skrivs det stadgar som frångår lagtexten tex, kanske inte medvetet men just för att regelverket är så luddigt.
Ödmjukhet och öppen diskussion är ju ett bra motto även i dessa sammanhang. ;)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L larsson r skrev:

Mycket tyckande kontakta Länsstyrelsen i de län VVO området ligger får du korrekt information annars riskerar du bli lurad....

J JoKalle skrev:
Felet med din syn på det hela, är ju då att det är olagligt för jägare att jaga, släppa hund för jakt eller ens bära skjutbart vapen på någon annans mark utan något sorts avtal (eller lagkrav, som vid tex eftersök) som ger dem den rätten...:thinking:
Förutsatt att det då föreligger sådana oangelägenheter i det här fallet, vilket iaf verkar vara vad Ts misstänker och vill reda ut!
Den som äger marken bestämmer ju själv vad som ska göras och inte där, inte grannarnas tyckande eller gammal hävd.
Det borde grannar, jägare och övriga medmänniskor oxå respektera och visa ödmjukhet inför, kan iaf jag tycka! ;)
35§ Jaktlagen..
VVO/JVO upphäver inte den enskilda markägarens rätt till egen jakt och mark. Även om det finns lovliga skäl skall den absolut kortaste vägen inte den snabbaste eller bekvämastegälla. Vapen och fångstredskap skall vara "rena". Hundar kopplade.

Under min uppväxt hade vi prob. med att grannlaget satte ut hundar på ett litet sidoskifte så att de drev över gårdens skifte
för att komma över till skott på grannlagets mark igen. Ett evigt j_a bråk var det, arrendatorn var med i det andra laget, han är inte arrendator längre..
Det finns inte ngt som rör upp känslor som köttjakt på landet..

Vilka duktiga hundar som visste åt vilket håll dom skulle driva viltet, Hur hade dom lärt sig det? Jag har trots att jag jagat och haft hundar i ca 40 år ALDRIG lyckat lära mina hundar åt vilket håll dom skulle driva viltet.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
I detta fall hade jyckarna inget geografiskt val då skiftet låg som ett inägo skifte och en sjö som gräns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.