Nissens Nissens skrev:
Förutom att en så liten mark som 2,4 ha inte räcker att föda djur på (inte ens ett rådjur vart tionde år) så är den så liten att även ett djur som träffas av en kula på rätt sätt med stor sannolikhet lägger sig utanför marken. Viltet tillfaller den som har jakträtten som djuret faller på.
Det har visserligen varit svårt att få fram uppgifter om vilket jakttryck rådjur tål, det beror förstås på "rådjursboniteten" men den ungefärliga uppgift jag fått har varit 1 rådjur/25 ha och år.

E Engeln skrev:
För ett tag sen köpte vi en mindre gård på drygt 12 Ha. Gården består av 6 Ha skog, o 5 Ha åker som i dagsläget är utarrenderat. Vid kontraktskrivningen fick vi veta att vi ingår i ett större jaktlag när det gällde jakten på älg, men att småviltsjakten tillhörde gården. Ingen mer information om vilket jaktlag eller jaktledare. O info går inte att hitta på nätet. En närliggande bonde har hjälpt förra ägaren med lite allt möjligt, o vi har tagit kontakt med denne för att få veta mer om jaktlaget. Vi har varit väldigt tydliga med att vi inte gärna vill ha jakt på vår mark. Bemötandet har varit lite som så att det behöver ni inte bry er om, det sköter vi (jaktlaget) ni äger ju så lite mark. Har vid ett flertal tillfällen hört att det låtit som dom haft hundar på drev o det skjutits längst bort i vår skog. Idag var vi ute o krattade o gick sen en tur i skogen. När vi befinner oss längst bort kommer först en hund drivande, springer omkring i skogen (vår) o efter ett tag springer ett större djur(hjort/rådjur?) över mot grannskogen o efter ett tag ansluter ytterligare en hund i drevet. Försöker schasa iväg hundarna då jag inte vill ha att dom driver vilt på vår mark. Följer tomtgränsen inne i skogen o efter ett tag kommer en tredje hund o en person, han har vapen i hand o kan inte ha sett mig från början, men när han gör det hänger han upp vapnet på axeln, plockar fram mobil, tydligen med GPS o börjar avvika åt grannfastighetens mark. Jag följer efter o lyckas efter ett tag ropa att jag vill prata med vederbörande. Självklart blir ju svaret att dom är ute på älgjakt. Varav jag ställer diverse följdfrågor om jaktlaget, om dom inte redan skjutit sin kvot, hur många dom är, hur många dom brukar vara, hur mycket dom skjutit osv.. Min fråga till er som vet, borde inte jag som ägare till min mark bli informerad om att dom bedriver jakt på min mark o när, datum tid etc. Så som det känns nu kunde jag ju lika gärna fått ett skott i pannan som rådjuret. Mild sagt förbannad, o vet inte vart jag ska vända mig..
Om du fridlyst jakt på din mark "får inget jagas på den marken" Om du tar bort jakträtt en för jaktlaget.

Nissens
F FGLIN skrev:
Det har visserligen varit svårt att få fram uppgifter om vilket jakttryck rådjur tål, det beror förstås på "rådjursboniteten" men den ungefärliga uppgift jag fått har varit 1 rådjur/25 ha och år.
Det varierar ju kraftigt mellan olika regioner beroende på klimat, tillgång på mat och tryck från predatorer. Lodjur tar tex stora mängder rå.

M -MH- skrev:
Eftersom jakten på TS mark inte var utarrenderad, så vad hade hänt om de skjutit ett djur där? Är det tillräckligt grovt jaktbrott för att bli av med vapen och licens?

Borde ligga i jägarnas intresse att ha örnkoll var och när de får jaga. Tror inte tingsrätten köper "men vi har alltid jagat där!".
Det skulle ju kunna vara så att TS mark ingår i ett VVO. Enligt de standardstadgar som finns framtagna för VVO så är det tillåtet att bedriva "områdesjakt". Områdesjakt innebär att det bedrivs jakt inom hela viltvårdsområdet oberoende av fastighetsgränserna. Alltså helt OK att jaga på TS mark i det läget.

Däremot kan jag tycka att mäklaren i så fall inte har gjort sitt jobb fullt ut om inte TS fått veta att fastigheten ingår i ett VVO, eftersom det innebär ett medlemsskap med rättigheter och skyldigheter.

• Gilla
JoKalle
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Det skulle ju kunna vara så att TS mark ingår i ett VVO. Enligt de standardstadgar som finns framtagna för VVO så är det tillåtet att bedriva "områdesjakt". Områdesjakt innebär att det bedrivs jakt inom hela viltvårdsområdet oberoende av fastighetsgränserna. Alltså helt OK att jaga på TS mark i det läget.

Däremot kan jag tycka att mäklaren i så fall inte har gjort sitt jobb fullt ut om inte TS fått veta att fastigheten ingår i ett VVO, eftersom det innebär ett medlemsskap med rättigheter och skyldigheter.
Ja, jag ser nu oxå att jag helt missat i frågan, att det faktiskt står att Ts blivit informerad vid kontraktskrivningen att marken ingick i ett "jaktlag"... Det får jag be om ursäkt för, missade det helt & det är ju en ganska vesäntlig del i frågeställningen.

Att det ingår i ett större jaktlag är ju förvisso lite diffust informerat, och borde det borde framgå vid försäljning om marken ingår i ett VVO eller någon annan typ av förvaltningsområde.
Ett VVO kan ju vara lite halvknepigt att komma ifrån, i många fall mer eller mindre omöjligt tom...
Men oavsett, blir ju rådet då istället att först ta reda på om marken ingår i någon form av förvaltning och i så fall vilken typ, och sedan utgå därifrån vilka möjligheter man har som markägare för ev utträde.

Jahaja, så här står det om VVO. Så om TS är med i ett VVO, så behöver de inte fråga honom eller ens bekymra sig vem som äger fastiogheten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../lag-2000592-om-viltvardsomraden_sfs-2000-592

23 § I den utsträckning det är förenligt med jaktlagstiftningens bestämmelser om jakttider och om tillstånd till jakt får en viltvårdsområdesförening, om det behövs med hänsyn tagen till viltvården, besluta att älg, kronhjort och dovhjort samt rådjur och annat småvilt får jagas
1. inom hela viltvårdsområdet oberoende av fastighetsgränserna (områdesjakt),
2. och därvid bara tillsammans med andra jakträttshavare inom området (gemensamhetsjakt).

Om områdesjakt skall bedrivas får en viltvårdsområdesförening besluta om avskjutningens omfattning och inriktning.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Ja, så är det skrivet.
Inger konstigt tycker jag, annars skulle vem som helst (med vapenlicens givetvis) kunna springa omkring med bössan på ryggen o hävda allemansrätten.
Allmänna vägar är ok. O jag har för mig att det finns något litet undantag om man inte har möjlighet att ta sig till sitt eget skifte, men minns inte exakt.
Men grunden är ej tillåtet utan markägarens medgivande.
Kallas "lovligt" ärende. Typ att det inte finns någon annan väg till den egna jaktmarker eller om man gör ett eftersök.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
J JoKalle skrev:
Ja, jag ser nu oxå att jag helt missat i frågan, att det faktiskt står att Ts blivit informerad vid kontraktskrivningen att marken ingick i ett "jaktlag"... Det får jag be om ursäkt för, missade det helt & det är ju en ganska vesäntlig del i frågeställningen.

Att det ingår i ett större jaktlag är ju förvisso lite diffust informerat, och borde det borde framgå vid försäljning om marken ingår i ett VVO eller någon annan typ av förvaltningsområde.
Ett VVO kan ju vara lite halvknepigt att komma ifrån, i många fall mer eller mindre omöjligt tom...
Men oavsett, blir ju rådet då istället att först ta reda på om marken ingår i någon form av förvaltning och i så fall vilken typ, och sedan utgå därifrån vilka möjligheter man har som markägare för ev utträde.
Som jag påpekat i ett tidigare inlag framgår av lagen om viltvårdsområden (SFS 2000:592 paragraf 28) att:

28 § På begäran av en fastighetsägare som av ideella skäl motsätter sig jakt skall hans fastighet undantas från områdesjakt och gemensamhetsjakt.

Den som har mark i ett VVO ska dessutom har närvarorätt och rösträtt vid stämmorna.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Hej, Om din mark ingår i en jaktkrets eller liknande borde du veta det. Du ska ha pengar eller del av bytet för din mark. Annars borde du kunna lyfta ut din mark. Men hundar och djur ser inte gränser så jakten kommer ju antagligen gå över dina marker ändå. Men ingen ska kunna gå in med bössa på dina marker och skjuta djur...
varför inte gå med i jaktlaget och införskaffa lite ekologiskt kött?Lycka till...
Jonas

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Prata med jägarna. Går det inte finns andra sätt att lösa det hela mer konfrontativt. Där tror jag att mest framgång nås genom att förstöra jakten på din mark. Finns många sätt som kommer göra att jägarna går någon annanstans men tänker inte uppmana till brott här.

Det första du ska göra är dock att vara helt säker på att de inte har rätt att jaga där. Det kan finnas gamla avtal som du inte känner till. De kanske inte gäller längre men de ska i så fall få veta det.
Hej samma med oss har 6 ha mark inom ett vvo de har tom byggt ett jakttorn på vår mark utan att säga något de far med osanning okunskap när det gäller arrendera ut vår jakträtt de svarar inte på sms trots flera försök har talat med länsstyrelsen o vi har rätten på vår sida forts följer....

Violina Violina skrev:
Nä.. de jagar ju älg, och du lär knappast misstas för en älg..

Dessutom ska man ALLTID ha färgglada kläder på sig i skogen vid jakt (röd/orange/gul/neon) för sin egen säkerhet..

Och om hundarna driver älgen på din mark (som är så liten) kan du nog inte göra jättemycket åt.. tyvärr..
Däremot får de inte skjuta på din mark utan din tillåtelse..
Fast nu var det ju hjort eller rådjur hundarna drev och det är ju inte ok

Många killgissningar

Vad är det som är killgissning?
"När vi befinner oss längst bort kommer först en hund drivande, springer omkring i skogen (vår) o efter ett tag springer ett större djur(hjort/rådjur?) över mot grannskogen o efter ett tag ansluter ytterligare en hund i drevet."
Småviltjakten ingår ju inte i jaktlaget och hundföraren sa ju själv att de jagade älg.

F ErlandJ skrev:
Vad är det som är killgissning?
"När vi befinner oss längst bort kommer först en hund drivande, springer omkring i skogen (vår) o efter ett tag springer ett större djur(hjort/rådjur?) över mot grannskogen o efter ett tag ansluter ytterligare en hund i drevet."
Småviltjakten ingår ju inte i jaktlaget och hundföraren sa ju själv att de jagade älg.
Var och vad hundarna driver är helt irrelevant. Har man så liten mark så kommer både vilt och hundar att springa över. Däremot får inte en beväpnad jägare beträda mark som vederbörande inte har jakträtt på. Det kan man polisanmäla. Sedan kan det ju vara bra att för grannsämjans skull först försöka utröna om det är medveten överträdelse eller misstag.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte se skillnad på en hjort och rådjur kan man troligen inte se skillnad mellan hjort/rådjur/älg, så det enda vi vet är att hunden drev någonting.
Ps
ÄVEN om man jagar älg händer det att hunden "driver" ett annat djur, hundar i allmänhet vet inte att dom bara ska "driva" älg.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.