134 425 läst ·
572 svar
134k läst
572 svar
Jakt på min mark
Jag behöver inte göra det, då jag redan har sett älg. Men jag har ingen aning om någon fällt en älg. Det lär jag ju aldrig få veta heller, då det åtminstone på det här forumet framställs som att jaktlag är helt stängda sammanslutningar med noll möjlighet att komma in i. Men nån dag kanske en jägare kommer travande över mina marker så jag kan ställa frågor.electroluxaren skrev:ja om du vill ha in stålar (ersättning) så säljer du eller arrenderar ut den ÖVRIGA jakten!
har du väldigt god tillgång till jaktbart vilt så kan du nog få 200kr hektaren per år.
när det gäller älgen så är det ju beroende på om det finns någon därav min fråga.
Det enklaste är att du sätter dig på ett bra pass (bra utsikt) första älgdagsmorgonen dvs andra måndagen i oktober (vilken redan har varit 2020) gå ut innan det ljusnar och gå hem efter det mörknat alla de dagar som länsstyrelsen har beslutat att det är jakt på vuxna djur. då ser och hör du om det finns älg i området. det är bra om du lämnar telefon och motsvarande i ljudlöst läge för det måste även du vara inställd på.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
En del av jaktlaget här nere i Stockholm har just stora amerikanare som i filmen. En hade tills nyligen en kamouflagefärgad bil som troligtvis byttes när leasingen gick ut. Men bara för att balansera det hela har jaktledaren en gammal lätt rostig skåpbil. Trevliga killar, men bilparken ger lite jägarna-varning.B BerhjaPj skrev:
Så frågan är om vi här nere antagit att ni där uppe också har sådana substitut för något annat.
skjutna älgar är en öppen handling, det är ett brott att inte redovisa dessa.WMartin skrev:
Jag behöver inte göra det, då jag redan har sett älg. Men jag har ingen aning om någon fällt en älg. Det lär jag ju aldrig få veta heller, då det åtminstone på det här forumet framställs som att jaktlag är helt stängda sammanslutningar med noll möjlighet att komma in i. Men nån dag kanske en jägare kommer travande över mina marker så jag kan ställa frågor.
För att erhålla jakträtt inom ett vvo krävs att man äger mark av jaktlig betydelse, i regel jordbruks- eller skogsmark om minst 5 hektar. Vilka marker som har jakträtt i området framgår av Länsstyrelsens beslut om bildande. Ofta gäller regeln att en markägare har en jakträtt på varje påbörjat 100 hektar, men det kan skilja mellan olika områden då detta beslutas av viltvårdsområdesföreningen då de fastställer sina stadgar
Hur går det i hand med lagstiftningen som ger markägaren jakträtten?M maria01 skrev:För att erhålla jakträtt inom ett vvo krävs att man äger mark av jaktlig betydelse, i regel jordbruks- eller skogsmark om minst 5 hektar. Vilka marker som har jakträtt i området framgår av Länsstyrelsens beslut om bildande. Ofta gäller regeln att en markägare har en jakträtt på varje påbörjat 100 hektar, men det kan skilja mellan olika områden då detta beslutas av viltvårdsområdesföreningen då de fastställer sina stadgar
Om du vill jaga med bössa eller hund skall du lösa jaktkort!WMartin skrev:
sen måste någon dessutom vilja upplåta jakt åt dig.
Jaktkort kan du lösa även om du saknar mark, vapen eller intresse.