t4bb3 t4bb3 skrev:
Svarar inte på precis detta inlägg, men generellt i de frågor som du skrivit tidigare.

Nu kan jag inte svara för hur regler i ALLA VVO runt om i Sverige ser ut. Men generellt så har alla markägare möjlighet att vara med i jaktlaget som jagar inom VVOet. Det förutsätter ju såklart jägarexamen för att kunna medverka. I vårt VVO finns det en markägarfond som får in pengar för varje fälld älg. Säg 500 kr för en stor. Den summan fördelas sen på alla markägare. Men det säger sig själv att äger man då tex 10 hektar av VVOets 1500 hektar så blir det inte många ören per älg. Det betalas sedan ut en gång per år. Så för vissa är det en 20 lapp om året.

Vill man själv inte jaga på sin jakträtt så går det ju att arrendera ut. Men är man inte markägare själv i VVOet så brukar det krävas att man arrenderar runt 50 eller 100 hektar (det som är kutym i området jag är aktiv) för att man ska få en jakträtt. Men som markägare räcker det med sina hektar man äger så länge det är en lantbruksfastighet (vilket brukar vara från 4 hektar och uppåt, men finns ju undantag).

Älgjakten genomför som gemensamhetsjakt och ett vanligt sätt vid fälld älg är att alla som medverkar den dagen får en köttlott. Det är även de som delar på avgiften till markägarfonden.

Nu är det lite generellt. Men min uppfattning är att det fungerar så i många VVOn. Jag har själv varit med i 3 olika och det har varit på det ovan nämnda sättet. Med lite skillnad gällande hektar etc.

Men rent krasst så kan markägarna besluta andra saker i VVOet. För där är markägarna med. I vårt fall har vi nu avskaffat markägarfonden och fördelar pengarna till andra saker istället. Detta beslutet är då taget av markägarna. Jaktlaget kan inte bestämma det.

Så kort och gott, det är otroligt svårt att få svar på frågorna gällande ditt område via ett forum. Då ett VVO är en "förening" som har egna regler och beslut som extremt sällan finns att finna online. Utan du måste få kontakt med VVO och där igenom höra dig för vad som gäller inom ert VVO.
Tack för ett uttömmande och givande svar. Det bästa hittills.

• Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Absolut felaktigt. Finns ett jaktarrende så finns det oavsett om fastigheten säljs. Har själv varit med om att mark sålt med "jakt tillgänglig för köparen" fast den var utarrenderad till oss. Mäklare har rätt dålig koll. Men detta spelar inte så stor roll, det stod svart på vitt i TS prospekt att älgjakten ingick i ett jvo.
Men jag tycker generellt det är ett jäkla sätt att tro att man kan köpa någon liten plätt o tro att man sedan kan styra o ställa hur man vill i bygder med långa gamla traditioner. Det brukar inte funka så bra, varenda kotte i byarna är oftast med i jaktlagen i norr.
Jag är ingen expert men jag tror att här finns ett missförstånd. Jakträtten hör till markägaren eller arrendatorn (ja, är marken utarronderad är det arrendatorn som har jakträtten, inte markägaren). Att marken sedan är i ett jaktvårdsområde påverkar inte vem som har jakträtt på marken, det påverkar bara rätten att jaga älg på marken FÖR DEN SOM HAR JAKTRÄTTEN. Om denne person är med i ett jaktlag inom jaktvårdsområdet så gör de inbördes upp om reglerna, men om han inte är med så får de andra inte för det jaga på hans mark. Jakträtten hör till markägaren eller arrendatorn, den hör inte till jaktvårdsområdet eller jaktlaget. PS. Säljs gården så bör säljaren eller mäklaren säga upp det gamla jaktarrendet om ett sådant finns, men i annat fall kan det sägas upp till 30 juni, jaktårets slut. Finns inget skrivet jaktarrendeavtal så har du själv jakträtten.

Redigerat:
  • Gilla
Engeln
  • Laddar…
Om inte jaktlaget arrenderar jakträtten ;) som i det jaktlag jag deltar i.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som många har svårt att skilja på jakträtten och nyttjanderätten av sagda jakträtt. Nyttjandet går att arrendera ut eller upplåta på annan, men inte själva jakträtten.

Excel
E Engeln skrev:
För ett tag sen köpte vi en mindre gård på drygt 12 Ha. Gården består av 6 Ha skog, o 5 Ha åker som i dagsläget är utarrenderat. Vid kontraktskrivningen fick vi veta att vi ingår i ett större jaktlag när det gällde jakten på älg, men att småviltsjakten tillhörde gården. Ingen mer information om vilket jaktlag eller jaktledare. O info går inte att hitta på nätet. En närliggande bonde har hjälpt förra ägaren med lite allt möjligt, o vi har tagit kontakt med denne för att få veta mer om jaktlaget. Vi har varit väldigt tydliga med att vi inte gärna vill ha jakt på vår mark. Bemötandet har varit lite som så att det behöver ni inte bry er om, det sköter vi (jaktlaget) ni äger ju så lite mark. Har vid ett flertal tillfällen hört att det låtit som dom haft hundar på drev o det skjutits längst bort i vår skog. Idag var vi ute o krattade o gick sen en tur i skogen. När vi befinner oss längst bort kommer först en hund drivande, springer omkring i skogen (vår) o efter ett tag springer ett större djur(hjort/rådjur?) över mot grannskogen o efter ett tag ansluter ytterligare en hund i drevet. Försöker schasa iväg hundarna då jag inte vill ha att dom driver vilt på vår mark. Följer tomtgränsen inne i skogen o efter ett tag kommer en tredje hund o en person, han har vapen i hand o kan inte ha sett mig från början, men när han gör det hänger han upp vapnet på axeln, plockar fram mobil, tydligen med GPS o börjar avvika åt grannfastighetens mark. Jag följer efter o lyckas efter ett tag ropa att jag vill prata med vederbörande. Självklart blir ju svaret att dom är ute på älgjakt. Varav jag ställer diverse följdfrågor om jaktlaget, om dom inte redan skjutit sin kvot, hur många dom är, hur många dom brukar vara, hur mycket dom skjutit osv.. Min fråga till er som vet, borde inte jag som ägare till min mark bli informerad om att dom bedriver jakt på min mark o när, datum tid etc. Så som det känns nu kunde jag ju lika gärna fått ett skott i pannan som rådjuret. Mild sagt förbannad, o vet inte vart jag ska vända mig..

Köp en bössa och gå med i jaktlaget. Problemet löst.

Skulle en skjuten älg kiliva in och dö på är mark är det er älg

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Altaböke Altaböke skrev:
Jag är ingen expert men jag tror att här finns ett missförstånd. Jakträtten hör till markägaren eller arrendatorn (ja, är marken utarronderad är det arrendatorn som har jakträtten, inte markägaren). Att marken sedan är i ett jaktvårdsområde påverkar inte vem som har jakträtt på marken, det påverkar bara rätten att jaga älg på marken FÖR DEN SOM HAR JAKTRÄTTEN. Om denne person är med i ett jaktlag inom jaktvårdsområdet så gör de inbördes upp om reglerna, men om han inte är med så får de andra inte för det jaga på hans mark. Jakträtten hör till markägaren eller arrendatorn, den hör inte till jaktvårdsområdet eller jaktlaget. PS. Säljs gården så bör säljaren eller mäklaren säga upp det gamla jaktarrendet om ett sådant finns, men i annat fall kan det sägas upp till 30 juni, jaktårets slut. Finns inget skrivet jaktarrendeavtal så har du själv jakträtten.
Nästan rätt.
Jvo har man för att det skall kunna ske rimlig tilldelning, annars skulle de flesta ha en kvarts kalv i tilldelning vilket är svårhanterligt :) och förvaltning av stammen blir svår.
Sedan om det jagas på en sådan här liten mark spelar inte så stor roll, det är knappast så att älgar bor på 20ha och de där älgarna kommer skjutas oavsett om jaktlaget gör sitt jobb, bara att det inte står en gubbe på den plätten och att hunden inte släpps där.

• Gilla
Altaböke och 1 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Vi vet att vi ingår i ett jaktlag ang älg, men övrig jakt ligger på våran fastighet. Vad vi vet finns inget arrende, iaf inget vi informerats om. Det står inget om jakt på arrendet ang åkermarken.
Om inte jakten specifikt är undantagen i jordbruksarrendet, så ingår den per automatik i det arrendet.

• Gilla
JoKalle
  • Laddar…
M MrMagic skrev:
Om inte jakten specifikt är undantagen i jordbruksarrendet, så ingår den per automatik i det arrendet.
Jakten är specifikt undantagen i kontraktet av jordbruksarrendet. Står svart på vitt att den tillhör markägaren.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Köp en bössa och gå med i jaktlaget. Problemet löst.

Skulle en skjuten älg kiliva in och dö på är mark är det er älg
Nonono

En gång hade vi problem med jakthundar på gården då sa lokala polisen att det bara är koppla hundarna och köra ner dom till polisen så får ägarna komma och lösa ut dom inget jag skulle rekommendera annars kan ni själva skaffa vakthund dom flesta jakthundar är riktiga fegisar när dom stöter på hundar av vakthunds raser eller boskapshundar en bekant här har 2 stycken Pyrenean Mastiff hundar och han har aldrig problem med jakthundar på sin mark otroligt lojala hundar dom äter jakthundar till frukost börjar bli poppis med bönder i Sverige med som vakt mot varg så en sån på gården kommer jakt hundarna hålla sig långt borta efter första mötet och några inbrottstjuvar kommer du inte heller ha

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
WMartin WMartin skrev:
Det verkar som många har svårt att skilja på jakträtten och nyttjanderätten av sagda jakträtt. Nyttjandet går att arrendera ut eller upplåta på annan, men inte själva jakträtten.
Jag förstår inte vad du menar..

Vad menar du skulle vara skillnaden mellan jakträtt och nyttjande?

Har du som markägare arrenderat ut din jakträtt/nyttjande av jakträtt så har du som markägare ingen jakträtt om det inte avtalats.

/ATW

• Gilla
guggen
  • Laddar…
C
G guggen skrev:
Nästan rätt.
Jvo har man för att det skall kunna ske rimlig tilldelning, annars skulle de flesta ha en kvarts kalv i tilldelning vilket är svårhanterligt :) och förvaltning av stammen blir svår.
Sååå jäkla svårt är det väl inte? Den som inte har tillräcklig areal själv går ihop med grannarna eller arrenderar/dealar till sig ytterligare jakträtt, inte konstigare än så. Här är problemet istället att vissa jaktlag inte har någon älg alls på sina marker medan andra har älg i var och varannan buske. Ändå sker tilldelningen helt utifrån arealen.

M maria01 skrev:
En gång hade vi problem med jakthundar på gården då sa lokala polisen att det bara är koppla hundarna och köra ner dom till polisen så får ägarna komma och lösa ut dom inget jag skulle rekommendera annars kan ni själva skaffa vakthund dom flesta jakthundar är riktiga fegisar när dom stöter på hundar av vakthunds raser eller boskapshundar en bekant här har 2 stycken Pyrenean Mastiff hundar och han har aldrig problem med jakthundar på sin mark otroligt lojala hundar dom äter jakthundar till frukost börjar bli poppis med bönder i Sverige med som vakt mot varg så en sån på gården kommer jakt hundarna hålla sig långt borta efter första mötet och några inbrottstjuvar kommer du inte heller ha
Hundar är bra på det de är avlade och tränade för, så att de undviker vakthundar är väl bra och har inget med feghet att göra.

/ATW

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

Har du som markägare arrenderat ut din jakträtt/nyttjande av jakträtt så har du som markägare ingen jakträtt om det inte avtalats.

/ATW
Naturvårdsverket särskiljer begreppen:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...deratter.pdf&usg=AOvVaw20NprvEg68uoIACP5xZvqK

A ArneTW skrev:

/ATW
Jakträtten tillhör fastigheten oavsett vad man gör med nyttjanderätten.

Altaböke Altaböke skrev:
Jag är ingen expert men jag tror att här finns ett missförstånd. Jakträtten hör till markägaren eller arrendatorn (ja, är marken utarronderad är det arrendatorn som har jakträtten, inte markägaren). Att marken sedan är i ett jaktvårdsområde påverkar inte vem som har jakträtt på marken, det påverkar bara rätten att jaga älg på marken FÖR DEN SOM HAR JAKTRÄTTEN. Om denne person är med i ett jaktlag inom jaktvårdsområdet så gör de inbördes upp om reglerna, men om han inte är med så får de andra inte för det jaga på hans mark.
En kommentar här. Om du arrenderar jakt så är den personlig. Så du får inte - utan markägarens tillstånd då såklart - arrendera jakten och sedan bjuda in vem som helst att jaga.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.