119 539 läst · 572 svar
120k läst
572 svar
Jakt på min mark
I vårt VVO deltar de flesta markägarna i jaktlaget. Fällda älgar tillfaller jaktlaget. Markägare som inte deltar får inget. Det är som sagt ett tvångskooperativ där jaktlaget utför en samhällsnytta och inte något vinstdrivande och får kött som ersättning (måste dessutom betala till staten för fällda älgar).WMartin skrev:
Jag bryr mig inte direkt om det är kött eller pengar. Om nån gör ekonomisk vinning på mark som jag betalt så vill jag naturligtvis ha någon form av ersättning för det.electroluxaren skrev:
Som du skrev tidigare så är jakträtten din och den bör ju följa när du säljer dvs värdet är opåverkat. Ibland kan det finnas JVO, VVO, mm som länsstyrelsen fastställt för att få ut mer av viltvården och indirekt jakten. Har du ingen älg på "tomten" så kommer det självklart inte bedrivas någon jakt på vuxna där, du kan å andra sidan med mht till Länsstyrelsens direktiv gå ut och skjuta din kalv, om du har studsare och jaktkort förståss allt annat vilt reducerar du enligt eget förmenande. tex möss och råttor.WMartin skrev:
Ja det vill säga det som det finns jakttid på...
Det hör iaf inte till vanligheterna..K kortis skrev:
Signalfärg är också viktigt av den anledningen under jakten att om man kommer bakom ett djur jägaren har i sikte så ska det bli lättare att se det.. En kula går lätt igenom ett djur, har man otur och är bakom kan man bli träffad och dö.. Hände en skidåkare här i trakterna för några år sen.. han kom åkande bakom en älgkalv, jägaren sköt kalven, kulan gick igenom och dödade skidåkaren..
Detta var en olycka (skidåkaren befann sig inte i skottlinjen, kulan har vikit av) så jägaren friades, men hon som sköt blev ju inte mindre skärrad för det..
Jägare VILL inte skjuta ihjäl människor i skogen, så för DERAS skull (om ni skiter i er själva) ta på er signalfärger i skogen under jaktsäsongen!
Absolut felaktigt. Finns ett jaktarrende så finns det oavsett om fastigheten säljs. Har själv varit med om att mark sålt med "jakt tillgänglig för köparen" fast den var utarrenderad till oss. Mäklare har rätt dålig koll. Men detta spelar inte så stor roll, det stod svart på vitt i TS prospekt att älgjakten ingick i ett jvo.K Keto15 skrev:Du som markägare har all rätt till att förbjuda dem till att jaga på din mark. Du kan också avbryta det gamla arrendet eftersom det var skrivet av gamla ägaren och gäller inte längre vid ett ägarbyte. Men enkelt sagt din mark dina regler, om du vill att dem ska jaga på din mark får dem betala dig OCH absolut ska dem höra av sig när dem jagar.
Lycka till!
Mvh
Men jag tycker generellt det är ett jäkla sätt att tro att man kan köpa någon liten plätt o tro att man sedan kan styra o ställa hur man vill i bygder med långa gamla traditioner. Det brukar inte funka så bra, varenda kotte i byarna är oftast med i jaktlagen i norr.
Om du inte bryr dig om kött eller peningar vad skall du då ha för ersättning?WMartin skrev:
Man kan utan tvekan utgå ifrån att om inte jaktlaget har sålt in pass till tyskar motsv. så jagas det av rent egenintresse, en hobby en fritidssysselsättning. Det finns jaktlag som säljer allt kött men efter omkostnader är det oftast minus ändå.
Ja, se där. Ny information som jag inte visste tidigare. Att jag (om jag har bössa och licens) oavsett VVO får skjuta en kalv på min mark.electroluxaren skrev:
Som du skrev tidigare så är jakträtten din och den bör ju följa när du säljer dvs värdet är opåverkat. Ibland kan det finnas JVO, VVO, mm som länsstyrelsen fastställt för att få ut mer av viltvården och indirekt jakten. Har du ingen älg på "tomten" så kommer det självklart inte bedrivas någon jakt på vuxna där, du kan å andra sidan med mht till Länsstyrelsens direktiv gå ut och skjuta din kalv, om du har studsare och jaktkort förståss allt annat vilt reducerar du enligt eget förmenande. tex möss och råttor.
Ja det vill säga det som det finns jakttid på...
Det är ju detta som gör det så svårt för nån som inte är uppväxt i jaktkretsar att förstå.
Och hur är det med jaktlagen? Hur kommer man med i ett sånt? Borde ju vara en rättighet som markägare då eller?
Läs meningen igen. Jag bryr mig inte om ersättningen är i formen av kött eller av kontant betalning. Jag skrev inte att jag inte var intresserad av ersättning.electroluxaren skrev:
Om du inte bryr dig om kött eller peningar vad skall du då ha för ersättning?
Man kan utan tvekan utgå ifrån att om inte jaktlaget har sålt in pass till tyskar motsv. så jagas det av rent egenintresse, en hobby en fritidssysselsättning. Det finns jaktlag som säljer allt kött men efter omkostnader är det oftast minus ändå.
Oavsett om det är hobby eller inte, så brukar jag betala hyra för t.ex. en badmintonbana.
snacka om att grovt generalisera!T Tareson skrev:Annlägg en viltåker med stängsel och en skylt tamdjur så kan du öppna lagom till älgjakten och släppa ut dem efter.
Det fungerar aldeles säkert inte men viltåker är alltid bra för djuren.
För övrigt så finns det en skara giriga rovjägare som förstör för jägarkåren de känns igen på att de inte är i skogen mer än 50 dagar per år och vid de tillfälle de är i skogen så har de alltid bössa med.
Det är faktiskt jaktlaget och jaktledarens absoluta ansvar att vårda och förvalta hela ekokretsen med människor djur och skog i samförstånd med samhället, markägarna. För vem fan vill ha Trump i skogen?
på min mark finns det jägare som är ute runt 100 dagar om året, de åker ut och njuter, matar djur, rensar skottfält, träffas och grillar, löser världsproblem och visst är det jakttid på något så är ju oftast något vapen med, dock inte säkert att det är laddat.
det var det jag frågade: vad vill du ha för ersättning?WMartin skrev:
Hur mycket tjänar du på att spela badminton? eller som i detta fallet sitta i skogen?
en rekreation är sällan kostnadsfri.
Som jag skrev, att komma med i ett jaktlag är det svåraste som finns även för markägare.WMartin skrev:
Ja, se där. Ny information som jag inte visste tidigare. Att jag (om jag har bössa och licens) oavsett VVO får skjuta en kalv på min mark.
Det är ju detta som gör det så svårt för nån som inte är uppväxt i jaktkretsar att förstå.
Och hur är det med jaktlagen? Hur kommer man med i ett sånt? Borde ju vara en rättighet som markägare då eller?
att bli accepterad är ännu svårare. som i övriga världen är det kontaktnätet som gäller och förmågan till att nätverka. och i viss mån hur "open minded" jaktlaget är. trösten är att dina barnbarn lätt kommer med i jaktlaget.
Jag tror inget är så infekterat som jakt.
Och det är ju i mina ögon käpprätt åt helvete. Det borde rimligtvis vara så att markägare, som äger jakträtten, ska ha företräde på att utföra själva jakten om de så önskar, på bekostnad av de som inte är markägare.electroluxaren skrev:
Som jag skrev, att komma med i ett jaktlag är det svåraste som finns även för markägare.
att bli accepterad är ännu svårare. som i övriga världen är det kontaktnätet som gäller och förmågan till att nätverka. och i viss mån hur "open minded" jaktlaget är. trösten är att dina barnbarn lätt kommer med i jaktlaget.
Jag tror inget är så infekterat som jakt.
Var tog talesättet vägen? "vänta till älgjakten"K kortis skrev: