134 425 läst ·
572 svar
134k läst
572 svar
Jakt på min mark
Prata med jägarna. Går det inte finns andra sätt att lösa det hela mer konfrontativt. Där tror jag att mest framgång nås genom att förstöra jakten på din mark. Finns många sätt som kommer göra att jägarna går någon annanstans men tänker inte uppmana till brott här.E Engeln skrev:Jakt rätten är INTE utarrenderat, men vi i går i ett viltvårdsområde. O ngn kompensation är det ingen som ens nämnt. Inte mäklare, inte säljare, inte arrendatorn av åkermarken (som uppenbarligen har ngt att göra med jaktlaget).. Känns som man försöker hålla oss utanför både när det gäller info o ang jakten. Det är ju svårt att ta ställning till ngt man inte får info om.. Trodde att det låg lite i jaktlagets skyldighet??.. O vi har som sagt inte lyckats få fram nån vidare info..
Det första du ska göra är dock att vara helt säker på att de inte har rätt att jaga där. Det kan finnas gamla avtal som du inte känner till. De kanske inte gäller längre men de ska i så fall få veta det.
Fällavgiften som betalas till länsstyrelsen för fälld älg, är det kanhända offentlig handling vem betalat den för aktuellt VVO?
Skogsbolag som äger mark säljer gärna jaktarrende för att hålla nere viltstammen för en snabbväxande skog, så kollat med ett större skogsbolag om de vill förvaöta din skog men blockera jaktarrende.
De vet garanterat hur man gör och inför jaktsugna grannar kan du ju skylla på "skogsbolaget".
Skogsbolag som äger mark säljer gärna jaktarrende för att hålla nere viltstammen för en snabbväxande skog, så kollat med ett större skogsbolag om de vill förvaöta din skog men blockera jaktarrende.
De vet garanterat hur man gör och inför jaktsugna grannar kan du ju skylla på "skogsbolaget".
Men det har du, fast är det en för liten plätt får du ingen Älgtilldelning. vilket i Sverige fastställs av Länsstyrelsen.WMartin skrev:
Men lugn snart kommer det säkert ett EU-direktiv som omöjliggör all jakt likt Morkullejakten.
WMartin, det vanliga är att man betalar en summa per ha i arrende. Vad det kostar skiljer stort beroende på vart i landet och vem som äger marken. Här där jag bor kostar det från ca 15:-/ha och uppåt en hundring. På min mark jagar man gratis. Själv jagar jag på ett annat ställe och även där till en mycket låg kostnad då jaktlaget säljer kött så att det vanligen täcker arrendena och övriga kostnader som jaktlaget har.
Så då ska nån annan få dra nytta av min mark för att få tilldelning och skjuta älg som jag sen inte får del av? Alltså, nyttjande av annans egendom för egen vinnings skull?electroluxaren skrev:
Här i södra halvan av Sverige har jag inte haft några problem att hitta jägare som betalar bra, är trevliga och inte har massa förutfattade meningar om hur saker och ting "fungerar". Det kanske kan vara en lösning för TS att hyra ut älgjakten till någon som vill vara med i VVO. Så kan man få bra samförstånd med den jägaren, som sedan styr upp det hela och tar den hänsyn som eftersträvas av TS.
Med reservation för att jag inte är 100% säker på hur VVO fungerar...
Med reservation för att jag inte är 100% säker på hur VVO fungerar...
Kan ts avslöja var i Sverige detta är?
I tex Västerbotten har jag för mig tillhör älgjakten ett jvo om marken är liten och man kan inte gå ur, det styrs av länsstyrelsen. Detta för att små markägare inte skall förstöra älgförvaltningen och vi skall ha en rimligt kontroll på stammen.
I tex Västerbotten har jag för mig tillhör älgjakten ett jvo om marken är liten och man kan inte gå ur, det styrs av länsstyrelsen. Detta för att små markägare inte skall förstöra älgförvaltningen och vi skall ha en rimligt kontroll på stammen.
Jag har ingen aning om någon älg fällts.electroluxaren skrev:
Och nu är vi tillbaka på ruta ett. Trodde tråden gick ut på att VVO fick jaga fritt på min mark utan att jag kunde göra något åt det, men nu ska jag helt plötsligt sälja jakten eller arrendera ut den?
Det är markägaren som har jakträtten, ingen annan. Den kan överlåtas och då oftast mot ersättning. Så ingen får jaga fritt på marken MEN VVO kan bestämma vad och hur det ska jagas på din mark men inte ATT det skajagas
Jakträtt är minimum 6 hektar om jag inte mins fel så du har ju ingen jakträttWMartin skrev:
ja om du vill ha in stålar (ersättning) så säljer du eller arrenderar ut den ÖVRIGA jakten!WMartin skrev:
har du väldigt god tillgång till jaktbart vilt så kan du nog få 200kr hektaren per år.
när det gäller älgen så är det ju beroende på om det finns någon därav min fråga.
Det enklaste är att du sätter dig på ett bra pass (bra utsikt) första älgdagsmorgonen dvs andra måndagen i oktober (vilken redan har varit 2020) gå ut innan det ljusnar och gå hem efter det mörknat alla de dagar som länsstyrelsen har beslutat att det är jakt på vuxna djur. då ser och hör du om det finns älg i området. det är bra om du lämnar telefon och motsvarande i ljudlöst läge för det måste även du vara inställd på.
Hur vet du hur stor mark jag har?M maria01 skrev:
Och såvida du inte har nån källa till ditt påstående, så antar jag att du killgissar.
Såvida inte lagstiftningen precis har ändrats så är markägaren alltid jakträttsägaren.