E Engeln skrev:
Så enl dina svar kan jag mao inte gå ut i min egen skog under jaktsäsong.. Enligt mitt tycke borde det vara jaktlagets ansvar att informera mig!

Problemet, som vi ser det, är att vi inte blivit informerade om att dom skulle ut o jaga denna dag/tidpunkt.. Om vi ingår i ett vvo ang älgjakten borde vi väl få info om
Ingår marken i ett VVO och tidigare fastighetsägare inte har brytt sig när man jagar så har det kanske blivit en vana att bara kör på. Jaktlaget har kanske inte ens fått informationen att marken har bytt ägare och kör därför på som man har gjort tidigare år.

Får du kontakt med jaktledaren så kan ni ju ta ett sansat samtal om att du accepterar älgjakten men vill bli informerad när de ska jaga i områdena runt din mark.

Som någon annan skrev så är det komplicerat att lyfta ut mark ur VVOn och många som har försökt, får avslag på sina ansökningar. Vet flera som har försökt men argument som ”jag vill sköta jakten själv” alternativt ”jag vill inte ha någon jakt alls” har inte varit lönt att komma med.

Satsa du på att bygga upp en bra relation med jaktlaget. Även om du inte verkar vara en vän av jägare i dina inlägg så kan det vara rätt praktiskt att ha en bra relation med dem när man får hela marken uppbökad av vildsvin, får skabbräv springandes runt knutarna och friska rävar & grävlingar som gör slut på hönspopulationen om du nu hade tänkt hysa sådana.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Ok, då vet vi det från o med nu. Men vill bara poängtera att det är nog mest ni/dom som håller på med jakt som är informerade om tidpunkter /klädsel etc etc. Det var en spontan promenad i vår egen skog, hade vi vetat att jaktlagets var ute hade vi självklart inte gått ut eller tagit på varselväst. Tycker fortfarande att vi borde informerats av jaktlaget.
Annlägg en viltåker med stängsel och en skylt tamdjur så kan du öppna lagom till älgjakten och släppa ut dem efter.
Det fungerar aldeles säkert inte men viltåker är alltid bra för djuren.
För övrigt så finns det en skara giriga rovjägare som förstör för jägarkåren de känns igen på att de inte är i skogen mer än 50 dagar per år och vid de tillfälle de är i skogen så har de alltid bössa med.
Det är faktiskt jaktlaget och jaktledarens absoluta ansvar att vårda och förvalta hela ekokretsen med människor djur och skog i samförstånd med samhället, markägarna. För vem fan vill ha Trump i skogen?

• Arg
magnus138
  • Laddar…
M magnus138 skrev:
Helt fel. Ett VVO är ett tvångskollektiv där staten avvägt det privata intresset mot skogsbrukets och viltvårdens intressen.
Och hur får man då sin del av det fällda bytet? För inte går man väl helt lottlös när någon nyttjar ens mark för ekonomisk vinning?

Jag har en liknande situation, nyligen tagit över en avstyckad gård på 4 ha. Det visar sig att den ingår i ett VVO och ledaren visste inte att den var avstyckad. Han hänvisade mig till det lokala jaktlaget för frågan om vad som gäller för en markägare som bara har 4 ha. Fick till svar att det måste tas upp till styrelsemöte. Inte fått svar sedan. Men man kan begära utträde ur VVOt till nästa år.

I vilket fall så är min mark min mark, och det får INTE jaga älg här. Jag tillåter dem heller inte att gå beväpnade på min mark utan de måste korsa den i bil. Vad det betyder är att mina 4 ha räknas dem till godo när de får sig älgar tilldelade, och JAG får inte jaga älg här. Om jag däremot går ur VVOt, och skaffar lite mer mark, så skulle det bli ett oregistrerat område där man får jaga en älgkalv om jag förstått det rätt. Självklart får jag jaga allt annat redan, bara inte älg.

P
WMartin WMartin skrev:
Det råder extremt många olika åsikter här om vad som egentligen gäller.

Den enda absoluten som verkar finnas är att markägaren ALLTID äger jakträtten.
Nyttjanderätten av den jakträtten däremot kan arrenderas eller lånas ut.

Ett sådant avtal borde rimligtvis ha ett slutdatum, eller en klausul för att brytas. Om man köper från t.ex. ett dödsbo och inget finns registrerat som servitut (vilket jag inte tror jakt går att skriva in) så kan det vara svårt att få reda på vid fastighetsköp.

Då det dessutom låter på många här som att jaktlag agerar i egen sak, och lite som en skyddad verkstad, så skulle man kunna tycka att ett centralt register över dessa förehavanden borde finnas.

Jag har precis köpt en mindre fastighet i Värmland, där samma bekymmer uppstår just nu. Jag har inget intresse av jakt, mer än att jag tycker att älgkött är förbaskat gott. Lantmäteriet har inget servitut registrerat mer än en last för vatten så grannen kan få dricksvatten. Det finns ett gäng VVO i trakten, men det verkar inte som någon av dom har hemsida/information på nätet.

För en stadsbo som aldrig sysslat med jakt, så är detta en soppa. Om detta regleras på statlig/kommunal nivå borde det finnas:

1. En övergripande myndighet som handhar frågorna (Länsstyrelsen?)
2. Ett enkelt sätt att få kontaktuppgifter till de som anser sig ha rätt att jaga på min mark

Är det för mycket begärt?
Värmland är ju inte världens bästa ställe att stå utanför jaktgemenskapen, förutom gällande lagstiftning så finns det många "av hävd" och egna regelverk. Det kan vara omöjligt för en utböling att komma med i gemenskapen där.
Antingen sätter du dig in i jaktens mystik, arendelagstiftningen, avtalsrätten mm. eller så gilla läget.

P Polyester skrev:
Nu ligger ju ansvaret på jaktlaget att informera.
Är inte upp till markägaren att skaffa kristallkula och leta information.
Nej, faktiskt inte.

P
Altaböke Altaböke skrev:
Jag har en liknande situation, nyligen tagit över en avstyckad gård på 4 ha. Det visar sig att den ingår i ett VVO och ledaren visste inte att den var avstyckad. Han hänvisade mig till det lokala jaktlaget för frågan om vad som gäller för en markägare som bara har 4 ha. Fick till svar att det måste tas upp till styrelsemöte. Inte fått svar sedan. Men man kan begära utträde ur VVOt till nästa år.

I vilket fall så är min mark min mark, och det får INTE jaga älg här. Jag tillåter dem heller inte att gå beväpnade på min mark utan de måste korsa den i bil. Vad det betyder är att mina 4 ha räknas dem till godo när de får sig älgar tilldelade, och JAG får inte jaga älg här. Om jag däremot går ur VVOt, och skaffar lite mer mark, så skulle det bli ett oregistrerat område där man får jaga en älgkalv om jag förstått det rätt. Självklart får jag jaga allt annat redan, bara inte älg.
4 ha är ju bara en lite större tomt, du bör kunna hävda tomträtt och att allemansrätten inte gäller. intrång faller under hemfridsbrott...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
W WalterKörner skrev:
Om de skjuter vilt på din mark tillfaller det dig
Inte om de skjuter en älg under älgjakten i det viltvårdsområde som din mark tillhör, då tillfaller den jaktlaget.

Altaböke Altaböke skrev:

Det är det här jag tycker är så absurt. VVO får vilt tilldelat baserad på min mark, men jag får inte jaga, och jag får inget för det?

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
4 ha är ju bara en lite större tomt, du bör kunna hävda tomträtt och att allemansrätten inte gäller. intrång faller under hemfridsbrott...
Bara om marken ligger i direkt närhet till bostadshuset.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P
WMartin WMartin skrev:
Och hur får man då sin del av det fällda bytet? För inte går man väl helt lottlös när någon nyttjar ens mark för ekonomisk vinning?
Det beror ju på hur stor din tomt är jämfört med den totala arealen.
runt 1500ha är det ju minst i Värmland har du 10 av dessa så kanske du i bästa fall får svansen eller putset från filén.

Fast det beror ju på tilldelningen av älg oxå. är det 100st älgar så kan du nog få en del välsmakande kött.

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
C carra skrev:
O du har inte hört om den tokfan som tog miste på två personer med en stor gnisslande kärra som vart påskjutna av en gammal gubbe(som jag också är) och naturligtvis vart av med vapnet om som dessutom var korkad nog att be om att få tillbaka vapnet från polisen? Knappast misstas för älg.....hmmmmm..
Detta var väl då en gubbe som absolut inte skulle ha vapen kvar?

Och som jag skriver, är man smart tar man på sig kläder med signalfärg.

electroluxaren skrev:
Värmland är ju inte världens bästa ställe att stå utanför jaktgemenskapen, förutom gällande lagstiftning så finns det många "av hävd" och egna regelverk. Det kan vara omöjligt för en utböling att komma med i gemenskapen där.
Antingen sätter du dig in i jaktens mystik, arendelagstiftningen, avtalsrätten mm. eller så gilla läget.
Det är ju vad jag försöker. Sätta mig in i det. Men ingen arrenderar jakträtt av mig, och inget avtal finns. Hävd håller inte juridiskt heller.

Som utböling vill jag veta vad som gäller. Juridiskt. Det påverkar ju hur jag kan använda min egen mark, och även värdet på fastigheten.

Anna_H Anna_H skrev:
Är det inte väldigt dumt att lyfta fram det i en tråd om älggjakt där man påpekar det för personer som INTE deltar i jakten?

Eller menar du på fullt allvar att om jag är ute i skogen och plockar svamp och någon av de jaktformer du räknar upp förekommer där, så är risken större att jag blir skjuten om jag är färgglatt klädd än om jag är kamouflageklädd?

Jag hoppas att du inte är jägare själv....
Avdelning läst men ej förstått

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
P
WMartin WMartin skrev:
Bara om marken ligger i direkt närhet till bostadshuset.
bostadshuset kan iofs vara kvar i Stockholm men ofta är ju någon mangårdsbyggnad kvar på tomten. i värsta fall har man blivit utsatt för en särskilt dålig avstyckning och man måste passera flera ägor innan man når alla sina lotter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.