14 580 läst ·
79 svar
15k läst
79 svar
Jäkla flaggstång! Hur byter vi lina?
Utlys en drönartävling i den lokala facebookgruppen. 500kr till den som trär en fiskelina genom hålet.
Själv hade jag nog bara klättrat. Men äger inte många kilo och har desto mer hybris. Hade dock inte tillverkat stolpskor, de lägger ju all vikt på ett ställe och kan orsaka försvagning i röret. Två slingor med prusikknop runt stången som säkerhet/vila hade känts bättre. Men man får kanske prova sig fram, inte testat på flaggstång. Men roade mig med att klättra upp i lyckstolpar som barn.
Skylift är väl det mest rimliga alternativet, i kombo med en pinne o fiskelina om den inte når riktigt hela vägen
Själv hade jag nog bara klättrat. Men äger inte många kilo och har desto mer hybris. Hade dock inte tillverkat stolpskor, de lägger ju all vikt på ett ställe och kan orsaka försvagning i röret. Två slingor med prusikknop runt stången som säkerhet/vila hade känts bättre. Men man får kanske prova sig fram, inte testat på flaggstång. Men roade mig med att klättra upp i lyckstolpar som barn.
Skylift är väl det mest rimliga alternativet, i kombo med en pinne o fiskelina om den inte når riktigt hela vägen
Nu blir man ju sugen att testa att klättra, men jag äger fler kilon iofs...G g.kraft skrev:Utlys en drönartävling i den lokala facebookgruppen. 500kr till den som trär en fiskelina genom hålet.
Medlem
· Västra Götaland
· 100 inlägg
Du har inte med några bilder på det men är det all infästning som finns på bilden?F fruröör skrev:I vår trädgård står en fin flaggstång utan lina. Nationaldagen till ära tänkte jag att det vore ett perfekt jobb att få upp en ny och hissa flaggan.
Till problemet, den verkar inte fällbar utan har bara en bullt som spänner fast den. Mottages tacksamt kreativa förslag på hur linbyte kan ske utan skylift. Idéer?
En liknande gammal flaggstång vi fällde pga samma problem hade en centrumbult mitt under flaggstången. Lyfte man den vertikalt rakt upp 10cm med kofot så hoppade den ur och kunde fällas. Dock fanns det ngt att vila mot och rikta den mot med en stålkrans ca 1.5m meter upp oxå. Syns inte på dina bilder riktigt
Faktum är ju att det är ett rätt bra förslagFarstatjej90 skrev:
Kreativ lösning säger du? Om det sitter ett litet hjul högst upp som man ska trä en ny lina kring så kan du göra detta med en drönare och enorma mängder tålamod. Du börjar med en fiskelina med en liten tyngd på som du får försöka få runt hjulet. Sen när du har den på plats kan du nerifrån byta dig successivt upp till den grovlek på lina som du ska ha. Du behöver lösa nån slags anordning på drönaren som håller linan och kan släppa den. Om du har nån ukrainare i närheten kan du be om hjälp, har hört dom är bra på sånt.....