hsd
200 feet , är väl drygt 60 meter
Cirkusartist

C
Kanske göra en Robin Hood och fästa linan i en pil som skjuts genom hålet? 😆

• Haha
  • Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tillverka ett par hemmagjorda stolpskor i trä och klä dem med gummi och klättra upp.

Ta med dig ett säkrande rep hela vägen bara.

Edit: och går skorna sönder så hjälper brandkåren dig med linan när de plockar ned dig.
Ock vad fäster man detta rep i?

H Hybro skrev:
Ock vad fäster man detta rep i?
Men har en hårt dragen ögla runt stången, en som inte glider så lätt. Det finns ett flertal knopar att välja på. Jag hade valt dubbelt halvslag om egen part där repet runt stången går ca tre-fyra varv.

• Gilla
reestno och 1 till
  • Laddar…
Det går som sagt att klättra upp, med eller utan hjälpmedel. Fast det krävs ju att man är ganska smidig.

Purre
Jag hade övervägt att kapa den och köpa en ny som är fällbar för att lösa problemet inför framtiden.
Då även valt en med invändig lina.

• Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
AXS
Kanske en radiostyrd bil, något med hjul och en gummisnodd? Sen en kamera och någon typ av motoriserad arm.

Kul bygge!

Ni som vill klättra upp har verkligen högt förtroende för något gammalt uppsatt av någon annan person, om den vilker sig när man är högst upp lär det inte vara roligt.

Det är ganska stor skillnad på en flagga och en människa på runt 80 kg, den lär aldrig varit dimensionerad för det

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ni som vill klättra upp har verkligen högt förtroende för något gammalt uppsatt av någon annan person, om den vilker sig när man är högst upp lär det inte vara roligt.

Det är ganska stor skillnad på en flagga och en människa på runt 80 kg, den lär aldrig varit dimensionerad för det
80 kg last i stort sett rakt ner är nog mycket mindre belastning än en hård bris från sidan vilket den lär klara eftersom den faktiskt står kvar.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
80 kg last i stort sett rakt ner är nog mycket mindre belastning än en hård bris från sidan vilket den lär klara eftersom den faktiskt står kvar.
Ja, om man aldrig lutar sig åt något håll, om stången inte rostat eller försvagats på annat sätt osv, men jag stoppar ingen annan från att prova, men kan vara värt att fundera igenom risk/reward en extra gång.

Är ju ett instabilt system, kraften rakt ner slutar ju vara rakt ner direkt stången böjs, vilket ökar kraften så den böjs mer, osv

• Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar att där är ett hål i toppen som linan ska igenom...
Då ser du till att sätta en tunn pinne på en drönare. På pinnen en vikt och fiskelina.
Upp, träffa hålet och låt vikten trilla igenom

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fruröör skrev:
I vår trädgård står en fin flaggstång utan lina. Nationaldagen till ära tänkte jag att det vore ett perfekt jobb att få upp en ny och hissa flaggan.

Till problemet, den verkar inte fällbar utan har bara en bullt som spänner fast den. Mottages tacksamt kreativa förslag på hur linbyte kan ske utan skylift. Idéer?
är det bara jag som tycker att den ser ut vara väldigt hög för en villa stång

M maria01 skrev:
är det bara jag som tycker att den ser ut vara väldigt hög för en villa stång
Kan en flaggstång vara för hög? Däremot tycker jag att det verkar bli vanligt med flaggstångar som är så låga att man på lite avstånd tror att det flaggas på halv stång.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan en flaggstång vara för hög? Däremot tycker jag att det verkar bli vanligt med flaggstångar som är så låga att man på lite avstånd tror att det flaggas på halv stång.
nej det tror jag inte och inte vad jag skrev 😀

misstänker att flaggstångarna är lägre idag för att spara på frakt priset

• Gilla
Steson
  • Laddar…
hsd
Stången ska väl vara 3 meter högre än huset

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.