Steamboy skrev:
Jag upprepar cyniskt att den som fortfarande tror att behörighetssystemet handlar om elsäkerhet och att skydda medborgarna från farliga elinstallationer har inte fattat nånting. Det handlar snarare om att begränsa konkurrensen i branschen och att upprätta det arbetsmonopol som existerar idag.
Nej, det har vi ju fattat. Men eftersom inte det är det officiella motivet för nuvarande lagstiftning så får man ju diskutera det som sägs för att visa på att det inte kan vara sant. Om man får lagstiftaren och andra att erkänna att systemet bara är ett spel för gallerierna och att det egentliga motivet är politiskt/ekonomiskt stöd för gällande ordning så att inte rådande strukturer rubbas, så är ju slaget redan vunnit. Jag tror inte det finns någon större acceptans för att elektrikernas situation på arbetsmarknaden skulle vara värt ett särskilt skydd. Se bara på hur det gick för sotningsmonopolet, trots att sotarna och deras tillskyndare försökte mjölka säkerhets-kortet (så kallad sot-eld, något som inte förekommer) för allt vad det var värt.

Vi kan ju alltid hoppas på något liknande inom elbranschen. (Även om det naturligtvis ligger mycket, mycket mer i elbranschens säkerhetsargument än vad det gjorde i sotningsbranschens)
 
tommib
Det var liksom hit jag ville komma med hela tråden. Frågan är bara hur man får lagstiftaren att erkänna det hela. Det känns som att den enda framkomliga vägen är att spela ut två kolosser mot varandra för vanliga människor lär de väl knappast lyssna på. Var det inte någon annan tråd här där det pratades om att skanska hade velat ha ett försök med snickare som fick dra VP-rör? Undrar om det finns något sätt att spela ut Byggnads mot SEF? Troligen inte, facken håller sannolikt varandra om ryggen. Kanske som ett led i att bygga ett nytt miljonprogram billigt, det skulle behövas...

Att sotningsmonopolet gick i graven inger naturligtvis förtröstan men där var situationen annorlunda med ett onaturligt monopol på områdesbasis.
 
tommib skrev:
Att sotningsmonopolet gick i graven inger naturligtvis förtröstan men där var situationen annorlunda med ett onaturligt monopol på områdesbasis.
Jo, jag säger inte att den situationen var lika den här. Det var fel att säga "monopolet" för det var ju två saker som förändrades samtidigt: dels att monopolet upphörde, vilket inte helt riktigt inte har mycket bäring här, och dels att man fick rätt att under vissa förutsättningar sota själv. Det var ju den senare ändringen som sotarna motsatte sig å det bestämdaste, och det var ju här som man spelade säkerhets-kortet för allt vad det var värt.

Nu var det som tur var ingen som gick på det. Berörd myndighet gjorde tom prov där vissa fick sota själva, och baserat på det och nu i när vi levt med det i flera år så har vi facit i hand. Våra hus står kvar i samma omfattning som de gjorde innan förändringen.

Så det var avskaffandet av sotarnas monopol att sota, dvs att vi vanliga dödliga fick sota själva, som var analogin. Inte att deras områdesmonopol upphörde. Något sådant har vi ju inte i elbranschen, iaf inte inom Sverige.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
... Nu var det som tur var ingen som gick på det. Berörd myndighet gjorde tom prov där vissa fick sota själva, och baserat på det och nu i när vi levt med det i flera år så har vi facit i hand. Våra hus står kvar i samma omfattning som de gjorde innan förändringen. ...
Och exakt samma skulle med största sannolikhet inträffa om det denna tråden handlar om skulle förverkligas, även vad gäller personsäkerheten.
 
  • Gilla
Chaly och 3 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Jag upprepar cyniskt att den som fortfarande tror att behörighetssystemet handlar om elsäkerhet och att skydda medborgarna från farliga elinstallationer har inte fattat nånting. Det handlar snarare om att begränsa konkurrensen i branschen och att upprätta det arbetsmonopol som existerar idag.
Själv kunde jag köra bil när jag var 13 år . Varför jag sen var tvungen att ta körkort för att framföra den på allmän väg kan jag inte förstå.. Kan du det Steamboy?
 
Redigerat:
Mikael_L
Per72 skrev:
Själv kunde jag köra bil när jag var 13 år . Varför jag sen var tvungen att ta körkort för att framföra den på allmän väg kan jag inte förstå.. Kan du det Steamboy?
Bra att du tillför lite perspektiv på ämnet.

Så vi inser vad skillnaderna är med en verksamhet som det årligen dör 400 personer av (bilkörning) med elkopplande som det dör 0 personer av årligen.

Kan vi jämföra med hjärt och kärlsjukdomar också? när vi ändå håller på?
 
Brukar det inte vara någon som stryker med var eller vart annat år pga felaktiga elkopplingar, vem som kopplat vet jag dock inte.
 
Per72 skrev:
Själv kunde jag köra bil när jag var 13 år . Varför jag sen var tvungen att ta körkort för att framföra den på allmän väg kan jag inte förstå.. Kan du det Steamboy?
Bra jämförelse. Som minderårig så kan du faktiskt få köra bil utan körkort exempelvis på inhägnat område men inte ute i trafiken. Om vi omvandlar det till diskussionen i tråden så kan man tänka sig att man har rätt att som privatperson eller icke behörig elektriker att göra installationer i sin egen anläggning men för att göra det professionellt krävs en personlig behörighet (körkort).

Men som reglerna är utformade idag så spelar åldern eller kunskapen ingen roll utan privatpersoner får knappt göra något oavsett kunskap eller förmåga och vem som får göra vad på ett företag beror på vad en behörig installatör avgör om jag förstått saken rätt.
 
Har du ett "inhägnat" område och inte ansluter dina kopplingar till elnätet behöver du ingen behörighet. Alla jämförelser mellan bilkörning, körkort är rätt dåliga då det i mångt och mycket är totalt olika saker som bara på några få punkter har vissa likheter. Skärp till er och kom med goda och vederhäftiga förslag. Med dåliga liknelser för eller emot kommer aldrig frågan att föras framåt.
 
elmont skrev:
Har du ett "inhägnat" område och inte ansluter dina kopplingar till elnätet behöver du ingen behörighet. Alla jämförelser mellan bilkörning, körkort är rätt dåliga då det i mångt och mycket är totalt olika saker som bara på några få punkter har vissa likheter. Skärp till er och kom med goda och vederhäftiga förslag. Med dåliga liknelser för eller emot kommer aldrig frågan att föras framåt.
Hur tänker du nu? Är anslutningen till elnätet det viktiga? Så om du exempelvis har ett eget vindkraftverk så är det helt ok att koppla själv?

Jag tycker att både väldigt bra argument och förslag kommit fram i tråden och för mig som "oinsatt" så är det nuvarande systemet obegripligt.

Men jag kan i alla fall komma med några förslag om det inte framgått tidigare (Du får säga till om det inte räcker för att skärpa upp diskussionen)
- Personlig behörighet för elektriker
- Möjlighet för andra installatörer/hantverkare/privatpersoner att göra enklare installationer
- Ett begripligare system med behörighet som återspeglar kunskap
- Ge fler yrkesgrupper möjlighet till behörighet utan lärlingstid
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Brukar det inte vara någon som stryker med var eller vart annat år pga felaktiga elkopplingar, vem som kopplat vet jag dock inte.
Nej, inte om man tittar på statistiken. Det är två grupper som dör av strömgenomgång. Den lite vanligare är de som envisas med att klättra upp på järnvägsvagnar. Den gruppen har extremt lite med behörighetsdiskussionen att göra...

Den andra gruppen är elektriker. De brukar inte dö för att det är "felkopplat", utan för att de bryter mot säkerhetsföreskrifterna (De facto. Om alla iblandade följt dem så hade olyckan inte kunnat inträffa.) Om jag inte missminner mig så är linjearbete den stora boven här, och det har ju inte heller mycket med det vi pratar om att göra.

Men bara för att vara tydlig. Jag förespråkar alltså inte någon förändring eller allmänna lättnader vid högspänningsarbete. Det är ett olämpligt hemmapul. ;)
 
mr_bygg skrev:
- Ett begripligare system med behörighet som återspeglar kunskap
- Ge fler yrkesgrupper möjlighet till behörighet utan lärlingstid
Systemet återspeglar kunskapen, för du måste ha praktiktid som innefattar en hel radda med uppgifter som du ska behärsk innan du får ditt praktikintyg. Det finns en orsak till att det inte blev dramatiska förändringar regelsystemet efter år av utredningar. det är helt enkelt omöjligt och göra dramatiska förbättringar på nåt som är stort sett fulländat.Sen vill jag bara säga att det är rätt enkelt och läsa in elbehörighet för den normalbegåvade. Det tar några månader och kostar under fyrtiotusen vilket inte är särskilt mycket pengar för en som har jobb. Efter detta kan du dra ledningar och byta elcentraler när du vill. Jag kan inte se nåt problem överhuvudtaget med systemet efter de förändringar som trädde i kraft 2014. Det är som sagt fulländat :)
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte om man tittar på statistiken. Det är två grupper som dör av strömgenomgång. Den lite vanligare är de som envisas med att klättra upp på järnvägsvagnar. Den gruppen har extremt lite med behörighetsdiskussionen att göra...

Den andra gruppen är elektriker. De brukar inte dö för att det är "felkopplat", utan för att de bryter mot säkerhetsföreskrifterna )
Ja just det ,bryter mot föreskrifter: ) Dom är inte särskilt lätta hålla koll på, om man ens vet Om att de finns
 
Redigerat:
Per72 skrev att det kostar max 40.000 att ta elbehörighet..... Nu var det väl så att ingen har efterfrågat "full" behörighet. Det diskussionen bl.a. handlar om är ju hur man ska kunna lösa frågan med "små ENKLA" jobb typ utöka med ett extra uttag, koppla in TM eller cirkulationspump m.m.
 
Redigerat:
Mikael_L
Per72 skrev:
...Jag kan inte se nåt problem överhuvudtaget med systemet efter de förändringar som trädde i kraft 2014. Det är som sagt fulländat :)
Ja det är du tämligen unik med.
T.ex. Elsäkerhetsverket och eio ser stora problem med dagens system och vill få det ändrat.
Men du tycker att du besitter djupare insikt i detta än elsäkerhetsverket själv? :D

Du har bara åsikter, inte insikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.