17 634 läst ·
214 svar
18k läst
214 svar
Jag har en dröm... om behörighetssystemet
Många intressanta synpunkter här. Jag kan konstatera att TS tänker likadant som jag.
Elektrikerna har det sista skyddade skrået, det är helt klart.
Jag kanske missat något , men är dessa nationella regler om praktik mm verkligen i enlighet med EUs regler? Hur hanteras t.ex. den fria rörligheten för elektriker inom EU?
Och om det inte finns samma korkade krav på praktik säg i Polen, innebär det verkligen att en polsk elektriker inte får jobba här?
Kanske bara för att han saknar 2 års svensk praktik? Det borde prövas rättsligt om det inte redan gjorts.
Och när man raserat den muren så kan man ju inte gärna kräva högre krav av de egna medborgarna.
Elektrikerna har det sista skyddade skrået, det är helt klart.
Jag kanske missat något , men är dessa nationella regler om praktik mm verkligen i enlighet med EUs regler? Hur hanteras t.ex. den fria rörligheten för elektriker inom EU?
Och om det inte finns samma korkade krav på praktik säg i Polen, innebär det verkligen att en polsk elektriker inte får jobba här?
Kanske bara för att han saknar 2 års svensk praktik? Det borde prövas rättsligt om det inte redan gjorts.
Och när man raserat den muren så kan man ju inte gärna kräva högre krav av de egna medborgarna.
Denna attityd finns hos många hantverkare och jag tror att den är ett utslag av att vederbörande inte själv är förmögen att tillgodogöra sig något. Inget ont om praktiker, jag respekterar verkligen en duktig hantverkare även om denne inte kan förklara bakgrunden till allt den gör. Men lite respekt tillbaka vore inte fel. Vi är många som är teoretiskt väldigt duktiga och saknar hantverksbiten mest för att det inte finns tid att öva.Steamboy skrev:
Jag ville skriva att det är synd att systemet är konstruerat för dem som behöver lite mer tid och praktiska övningar för att lära sig något men det är det egentligen inte. Det är bra. Det som är synd är att det inte finns ett parallellspår för dem som kan tillgodogöra sig samma teorikunskaper på 10% av tiden. Just det börjar mest kännas som en av de största bristerna i den svenska skolan överhuvudtaget, att ingen får vara bättre, men det är en annan debatt....
det är möjligt att jag inte har insikter, men jag är i alla fall säker på att det aldrig någonsin kommer att ske en förändring så att vem som helst får lägga till en ny grupp i elcentralen . Då har vi snart en nivå på våra elinstallationer som kan liknas med det vi kan skåda på våra semesterresor i Asien
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Eftersom det idag hemmapulas av aldrig skådad omfattning i stugorna i Sverige, det är bara att se på de mängder elmaterial som vräks ut av våra bygglador, där ingen elektriker handlar så har jag svårt att tro att det snart skulle se ut som i "Asien".Per72 skrev:det är möjligt att jag inte har insikter, men jag är i alla fall säker på att det aldrig någonsin kommer att ske en förändring så att vem som helst får lägga till en ny grupp i elcentralen . Då har vi snart en nivå på våra elinstallationer som kan liknas med det vi kan skåda på våra semesterresor i Asien
I så fall borde det redan göra det.
Nu har jag inte varit så mycket i Asien, en reda till Singapore och en till Kina, och jag kan ärligt säga att jag inte vet att elinstallationerna skulle vara på så mycket sämre nivå än något annat där. Allt höll ungefär en jämn klass, vare sig det var bilar, körstil, renlighet, eller för den delen elinstallationer. Allt detta var av, låt oss säga, varierande kvalitet, helt beroende på precis var och i vilket sammanhang man var.
Per72, då har du åtminstone missat mina inlägg.
Jag kan räkna upp massvis med exempel på när det för konsumenten skulle ha varit klara fördelar med ett annat regelverk, UTAN att tumma på elsäkerheten. Jag har hittills bara visat på exemplen med en ensamföretagare i glesbyggd (Tvättmaskinförsäljare) och en rörmokare. Där det idag TROLIGEN fuskas mycket, p.g.a. orimligheten i att följa lagen.
Jag kan räkna upp massvis med exempel på när det för konsumenten skulle ha varit klara fördelar med ett annat regelverk, UTAN att tumma på elsäkerheten. Jag har hittills bara visat på exemplen med en ensamföretagare i glesbyggd (Tvättmaskinförsäljare) och en rörmokare. Där det idag TROLIGEN fuskas mycket, p.g.a. orimligheten i att följa lagen.
Och hur många fler tror du skulle ge sig i kast med det eller något annat elinstallationsrelaterat jämfört mot nu? De flesta som inte gör det nu begränsas som jag tror och uppfattar saken inte av om man får eller inte utan av tex att de inte ser sig kunna, kan men inte vill, har tid, intresse etc dvs som i många andra fall inget unikt för just eldelen.Per72 skrev:
Den andel som inte kan och inte får men ändå gör med varierande resultat står ju lika oavsett, men de som beskrivs i tråden som villiga att visa erforderlig kompetens på ett direkt sätt borde ju få göra det, kanske lite för logiskt för vissa instanser. Sen skulle jag gärna se att du med egna ord ger lite bakgrund till hur du kan se systemet som fulländat.
Det kan jag inte , för jag är bara en dum djävla elektriker med allmänbehörighet som var tvungen att praktisera i 4 år för att fatta hur man lägger in en kabel i en gruppcentral . Efter "allt" detta kunde jag kvittera ut mitt bevis😊
Nu får du nog inse att per72 bara provocerar med att påstå att systemet är fulländat...
Trollar kallar en del det.
Jag kan ibland själv provocera ungefär så bara för att sätta fart på diskussioner.

Men Per72 visar sig ju vara både läs och skrivkunnig, så vi får väl misstänka att det finns tillräckligt med intelligens där för att förstå lite bättre.
edit:
Oj, Per hann in med ett inlägg mellan ...
Trollar kallar en del det.
Jag kan ibland själv provocera ungefär så bara för att sätta fart på diskussioner.
Men Per72 visar sig ju vara både läs och skrivkunnig, så vi får väl misstänka att det finns tillräckligt med intelligens där för att förstå lite bättre.
edit:
Oj, Per hann in med ett inlägg mellan ...
En grej till, till er som hempular och vill ha eran installation godkänd . Det är fullt möjligt att få det med det nya regelverket som trädde ikraft 2014 01 . Man kan som installatör skriva ett tillfälligt överinseende om installationen gäller ett tidsbegränsat projekt. Man behöver inte vara anställd i samma företag. Jag känner flera som inte är elektriker som jag utan tvekan skulle skriva ett sånt intyg till
Jo, den möjligheten finns. Jag tror att det blir extremt svårt att hitta en elektriker som skulle skriva något sådant om man inte är personligen bekant med vederbörande. Frågan är som sådan inte relevant för trådens syfte heller.
Per72: Upplever du att någon har kallat dig för dum?
Vad jag har gett uttryck för är det faktum att elutbildningen på gymnasiet och fortsatt utbildning därefter är dimensionerad för ett medelvärde av begåvning som ligger lägre än för andra, mer akademiska, utbildningar. Jag säger inte att det är något fel med detta.
Tycker du att du behövde fyra år praktik för att lära dig att lägga in en ny grupp i en villacentral? Byta från strömbrytare till dimmer? Förlänga en befintlig gruppledning? Byta ledningar i en grupp?
Tråden som jag startade går absolut inte ut på det du påstår. Snarare går den ut på att systemet är korkat som det ser ut idag då det inte är kopplat till verkligheten. Jag har aldrig någonstans påstått att vem som helst ska få göra vad som helst i en elanläggning. Vad jag är ute efter är att få visa vad jag kan så att jag kan få en (begränsad) behörighet att jobba med min egen anläggning.
Per72: Upplever du att någon har kallat dig för dum?
Vad jag har gett uttryck för är det faktum att elutbildningen på gymnasiet och fortsatt utbildning därefter är dimensionerad för ett medelvärde av begåvning som ligger lägre än för andra, mer akademiska, utbildningar. Jag säger inte att det är något fel med detta.
Tycker du att du behövde fyra år praktik för att lära dig att lägga in en ny grupp i en villacentral? Byta från strömbrytare till dimmer? Förlänga en befintlig gruppledning? Byta ledningar i en grupp?
Tråden som jag startade går absolut inte ut på det du påstår. Snarare går den ut på att systemet är korkat som det ser ut idag då det inte är kopplat till verkligheten. Jag har aldrig någonstans påstått att vem som helst ska få göra vad som helst i en elanläggning. Vad jag är ute efter är att få visa vad jag kan så att jag kan få en (begränsad) behörighet att jobba med min egen anläggning.
Redigerat:
Det där kräver ett förtydligande så att du inte lurar någon. Det är inte installationen du i så fall godkänner utan det du gör är att delegera rättigheten att utföra installationsarbetet. Det är alltså inte så att min hemmapulade, men fullt korrekta anläggning, är olaglig bara för att jag inte har behörighet. Däremot har jag när utförde arbetet brutit mot lagen. På samma sätt blir inte en anläggning utförd av någon som du delegerat behörigheten till automatiskt laglig utan även här det huruvida den är korrekta utförd eller inte som avgör om den är laglig.Per72 skrev:
Det är alltså en väsentlig skillnad mellan lagstiftningen om behörighet som styr vem som får utföra arbeten i elanläggningar och lagen om elsäkerhet som reglerar anläggningarnas utförande.
Kan det vara så att esv. tycker systemet fungerar bra idag.
Dvs. ganska få elolyckor (iaf. som kommer till deras kännedom.)
De kanske "antar" att 99% av elinstallationerna görs av eller under kontroll av behörig, med tanke på att det knappast finns många anmälningar om olovligt installationsarbete.
Så de kanske inte ser att behovet av lätta upp nuvarande krav.
Man kanske skulle börja anmäla de som utför olovligt elistallationsarbete. för att få upp statestiken lite...:| (obs skämtar bara)
Jag vet inte om diskusionen här kommer att leda till några ändrade krav från esv.
Ett eller två års praktik kan väl inte vara skadligt, något finns det alltid att lära.
Har man inte tiden så är det väl upp till hur man prioriterar.
Om man bara kan läsa sej till saker varför föregås följade yrken av tid som avser praktiska övningar.
Läkare
Lokförare
Advokat
Pilot
Polis
Brandmästare
Man kan inte läsa sej till allt & man kan inte praktisera till sej allt.
Offtopic.
Kan iaf. säga att systemet fungerar från "andra sida" dvs. när man inte har läst på högskola.
Jag vet att det inte var några svårigheter att läsa in behörigheten, efter 5-6 års arbete som elektriker.
De åren som elektriker jobbade jag med allt från larm/data/tele, installation bostäder kontor industri, kraft och belysning, högspänning & provning och drifttagning. studierna före behörigheten bestod av 3-årigt elprogram med inriktning installation.
Jag var 25-år när jag tog ut behörigheten AB
Jag vet inte om jag har lätt eller svårt att lära mej saker, men jag har lätt klarat av allt jag gett mej in på i utbildningsväg. Men å andra sidan studerar jag bara innom det som intresserar mej.
Dvs. ganska få elolyckor (iaf. som kommer till deras kännedom.)
De kanske "antar" att 99% av elinstallationerna görs av eller under kontroll av behörig, med tanke på att det knappast finns många anmälningar om olovligt installationsarbete.
Så de kanske inte ser att behovet av lätta upp nuvarande krav.
Man kanske skulle börja anmäla de som utför olovligt elistallationsarbete. för att få upp statestiken lite...:| (obs skämtar bara)
Jag vet inte om diskusionen här kommer att leda till några ändrade krav från esv.
Ett eller två års praktik kan väl inte vara skadligt, något finns det alltid att lära.
Har man inte tiden så är det väl upp till hur man prioriterar.
Om man bara kan läsa sej till saker varför föregås följade yrken av tid som avser praktiska övningar.
Läkare
Lokförare
Advokat
Pilot
Polis
Brandmästare
Man kan inte läsa sej till allt & man kan inte praktisera till sej allt.
Offtopic.
Kan iaf. säga att systemet fungerar från "andra sida" dvs. när man inte har läst på högskola.
Jag vet att det inte var några svårigheter att läsa in behörigheten, efter 5-6 års arbete som elektriker.
De åren som elektriker jobbade jag med allt från larm/data/tele, installation bostäder kontor industri, kraft och belysning, högspänning & provning och drifttagning. studierna före behörigheten bestod av 3-årigt elprogram med inriktning installation.
Jag var 25-år när jag tog ut behörigheten AB
Jag vet inte om jag har lätt eller svårt att lära mej saker, men jag har lätt klarat av allt jag gett mej in på i utbildningsväg. Men å andra sidan studerar jag bara innom det som intresserar mej.
Redigerat:
