tommib
elmont skrev:
Branschen är redan rätt strikt uppdelad det är bara dom allra största elföretagen som sysslar med "allt" men då har dom speciella avdelningar som sköter dom olika "delarna". Det är en så stor skillnad mellan tex en industrielektriker och en installations elektriker så den ene har ingen chans, att utan fortbildning, göra den andres arbete. Lika är det med alla dom olika områden som finns. Man kan väl säga att installation, svagström, industri, kraftverk, elnät, som alla är elektrikerjobb, ändå är helt olika yrken. Som det är i dag överlappar dom olika "grenarna" i viss mån varandra men som sgt det är helt olika yrken.
Det är ju precis det här jag menar! Det är helt orimligt att ha en (ok, två med ABL) behörigheter för dessa väsentligen olika arbeten. Jag tror fullt och fast att branschen behöver "styras upp" och behörighetssystemet behöver bli mer baserat i verkligheten. Om detta skulle göras skulle det också finnas möjlighet att ta en behörighet för en mindre del. Detta skulle då vara "hempularbehörigheten" dvs de kompetenser som krävs för att koppla själv i en normal villa/lägenhet.

GK100: Det är väl inte mitt problem att branschen är så totalt genomrutten att det finns folk som inte lever upp till de krav man vill ställa. Dessa installatörer som säkert ligger bakom en del av konstverken i värsta elkopplingen borde inte ha behörighet! Vitsen med att dela upp behörigheten är just att man då under en övergångsperiod kan få chansen att läsa in sig på det man håller på med och sedan göra prov på det. Om man inte klarar ett prov får man ingen behörighet. Är provet konstruerat på ett rimligt sätt visar det då att vederbörande inte heller ska ha behörighet.

Att facket är emot detta visar med all önskvärd tydlighet vilken typ av maffiaorganisation det egentligen är. Nu vill jag inte framstå som antifacklig, de har gjort mycket bra saker genom tiderna, men i dagsläget verkar flertalet av de stora industrifacken totalt bakåtsträvande och i en anda av "skit i alla andra, bara jag får mitt" till skillnad från folkrörelsetanken de springer ur.

elmont: Det är skrämmande för att vid en vanlig installation kommer det bara vara en installatör/yrkesman inblandad hos mig och ingen kommer verifiera eller hjälpa vederbörande. När personen också jobbar under tidspress kommer den frestas ta genvägar och inte ringa och fråga om den är osäker på något.

Förresten, tack alla som bidrar till diskussionen, även om vi tycker olika. Detta ger åtminstone mig värdefull insikt i hur andra ser på saken!

Nu är det väl så att det inte bara är hemmajobbare, som kan vara intresserade. Vi har ju tidigare talat om snickare som kapat väggar, tvättmaskinsförsäljare som vill koppla in maskinerna fast och det finns säkert fler "småjobb" där det av majoriteten av folket tycker att det är orimligt att samsynka och kalla in en elektriker. Gör vi inget, så får vi leva med fulel och problemet kommer att växa i.o.m. att gränsen för "småjobb" kommer att flyttas uppåt i leverantörskedjan och DÅ kan det börja bli FARLIGT. Att vända den utvecklingen blir då en stor utmaning.

Hasse Teknik, om elfirman skickar en elektriker till dig som inte har rätt kvalifikationer uppfyller dom INTE kraven som ställs utan är ett oseriöst företag. Jag är rätt övertygad om att om dom inte är seriösa i dag, blir dom knappast seriösare i med ett ändrat behörighetsystem.

elmont : Om jag köpt en tvättmaskin av en egenföretagare, så måste jag först beställa maskinen, bestämma tid för leverans (helst samtidigt med att en elektriker kan komma), betala två personer (+ deras firmabilar) resor och troligen ta ledigt 2 ggr för att släppa in folk (nästan omöjligt att få till tider som passar två hantverkare samtidigt). Frakt och installation kommer då att kosta mer pengar än tvättmaskinen och det är ORIMLIGT. Lika orimligt är det att tvättmaskinförsäljaren ska ha full installationsbehörighet (men en klart avgränsad skulle fungera fint) för att få skruva fast kabeln i väggen (lika som han gör med vattnet). Under dessa omständigheter kan vi inte räkna med annat än att folk fuskar och bryter mot lagen. Eftersom elolyckorna just nu är ganska få i Sverige, så kanske det är ett fuskande samhälle vi vill ha ?

Redigerat:
Eller så köper du din tvättmaskin där dom även kan erbjuda inkoppling, det är rätt vanligt sätt att köpa TM. MEN naturligtvis kommer det att kosta lite mer än om du beställer en på nätet vilket är självklart då du i ena fallet köper mer än en maskin. Hos mig är det inga problem för här jag jag ett vägguttag där man ansluter TM, som för övrigt har varit standard i bostäder i många år.

Det skulle vara mer intressant med verklighetsförankring lösningar än ännu fler exempel på vad man tycker är dåligt. För vad som är dåligt har vi alla nog våra idéer om det är smarta och genomförbara förbättringar vi saknar.

tommib
Varför är det verklighetsfrämmande att dela upp behörigheten formellt? Du har ju själv sagt att det redan är uppdelat i verkligheten. Varför är det verklighetsfrämmande med individuell behörighet med tillhörande prov?

Behörighet hit och behörighet dit, det orimliga i situationen är att jag begår ett lagbrott om jag flyttar ett vägguttag.

Hur ska systemet se ut, vilka krav ska man ställ och varför på dom olika "delarna", vart ska gränserna gå och varför just där. Hur ska "övervakningen" ske, vilka "straff" ska man ha om någon bryter "gränsen" och varför. Vem ska betala kostnaderna som uppkommer mm mm mm mm

Och på tal om TM så har i min lilla stad Elgiganten ett avtal med en elfirma så dom erbjuder kunden hjälp med installation om dom så vill till ett gast pris inom en viss radie, dom kan naturligtvis även få mesinerna hemkörda för ett fast pris inom samma område.

Det är just var gränserna ska gå som borde utredas mer! Elgiganten kan kanske ha avtal med något företag med behörighet, men inte lilla entreprenören xxcc hushållsservice. Det blir orimligt att kräva det.
Ett stort problem är ju också i glesbygd, där det kanske är 5-7 mils resa. Då har jag förståelse för att folk bryter mot lagen, men det är ändå inte OK!

Redigerat:
elmont skrev:
Hur ska systemet se ut, vilka krav ska man ställ och varför på dom olika "delarna", vart ska gränserna gå och varför just där. Hur ska "övervakningen" ske, vilka "straff" ska man ha om någon bryter "gränsen" och varför. Vem ska betala kostnaderna som uppkommer mm mm mm mm
Vad hände med förslaget med en personlig behörighet och ett prov som man kan göra för att få behörighet? Det finns väl inga större problem om det finns prov för olika typer av behörighet för exempelvis en industrielektriker där man verkligen bevisar sin kompetens på samma sätt som att det skulle kunna finnas en behörighet för enklare installationsjobb som en hempulare skulle kunna ta eller en snickare, plattsättare etc. för att minska behovet av att ta in en elektriker. Utifrån diskussionen tidigare i tråden att ingen klarar av alla delar så borde det rimligtvis finnas en behörighet för att visa att man har har en viss specifik kompetens.

Man får nästan intrycket av att en personlig behörighet skulle vara omöjlig eftersom så många befintliga elektriker inte skulle klara provet och att det samtidigt skulle finnas allt för många som inte är utbildade elektriker som skulle klara provet att man från branschens sida kämpar för att det inte ska bli verklighet.

Personligen tror jag att en personlig behörighet och därmed ett personligt ansvar är mer naturligt och logiskt än att systemet bygger på att det inom företget finns någon som har en behörighet men uppenbarligen så kanske jag inte förstått logiken i dagens system. Övervakningen kan väl vara densamma som förut och straffen också och när det gäller försäkringar så har väl den anställde en försäkring oberoende om han/hon är obehörig eller behörig.

Då jag sålde vitvaror som en del i företaget sålde vi dom alltid med installation, hemkörning och retur av ev skrotmaskin men visst kostade det mer än om kunden köpt maskinen på nått varuhus, alternativen finns om man inte vill ha hem en hel radda av folk för att byta tex TM. MEN man måste förstå att det kostar.

elmont skrev:
Då jag sålde vitvaror som en del i företaget sålde vi dom alltid med installation, hemkörning och retur av ev skrotmaskin men visst kostade det mer än om kunden köpt maskinen på nått varuhus, alternativen finns om man inte vill ha hem en hel radda av folk för att byta tex TM. MEN man måste förstå att det kostar.
Ja, självklart kostar det när man som privatperson eller annan yrkesman som inte är elektriker inte får gör enkla installationer enligt dagens system. Sen om man tycker att det är bra eller inte är väl en annan sak. Men självklart kostar det om man tvingas ta in en elektriker. Har själv betalt dyrt för att koppla in både bastuaggregat och bubbelbad trots att beskrivningen var enklare än en IKEA-instruktion. (Jag har uppenbarligen för stor respekt för lagar och för lite ekonomiskt sinne:) )

elmont skrev:
Som jag har skrivit tidigare är det inte meningen att den behörige ska besitta all kunskap på alla nivåer utan se till att all den kunskap som behövs finns att tillgå inom företaget. Det är en mycket spridd och felaktig uppfattning att den som är behörig även ska vara "allvis".
Öh??? Det är inte vad elsäkerhetsverket och lagstiftaren tycker. Det är ett krav för att bli behörig att man faktiskt besitter all den kompetens/kunskap som krävs för alla olika typer av installationer. Uppdelning finns som bekant bara i två olika nivåer för allmän behörighet, bara lågspänning, eller allt, dvs även inklusive högspänning. Några andra uppdelningar finns inte längre.

Elsäkerhetsverket skriver själva att en av de främsta skälen till att de underkänner ansökningar om behörighet är att sökanden saknar den allsidiga erfarenhet av olika typer av elarbete som krävs.

Så "meningen" är det allt!

Sedan så har du naturligtvis rätt i att det systemet är orimligt. Det finns naturligtvis inga personer som besitter all kunskap om allting på så sätt att de skulle kunna vara produktiva och tjäna pengar rakt av. (Vad gäller säkerhet så fungerar det eftersom el som sagt inte är så farligt som lagstiftaren och elsäkerhetsverket vill ha det till. Även om man bara hängt upp kraftledningslinor de senaste året så är det inte hela världen att skruva dit ett väggutag...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.