Slugge skrev:
Låter bra, en fullösning hade nog blivit ifrågasatt om något gått fel. Där kablarna kommer från marken brukar också sitta skydd. Angående plomberingen så ska ju allt omätt ha det, men blir nog svårt att du ska åka illa ut för detta, hur gammalt är det egentligen, ser ju relativt färskt ut..
Huset är byggt 2006, ang. kabelskydd så går det ner en plåt framför kablarna men som jag har tagit bort för att se vart de tog vägen.

Om du hävdar att någon annan tagit bort plomberingen blir du nog knappast trodd, och det är nog du som fastighetsägare som är ansvarig för det som sker i ditt skåp.

Mikael_L
Men plomberingen är ju inte något större problem än att du så fort du är klar med ditt fixande så ringer du nätägaren och frågar ifall det inte brukar vara plomberat i skåpen, för du har nyss upptäckt att det saknas.
Då kommer dom antagligen fort som ögat och plomberar åt dig.

Den kabeln du har, är det 4 ledare eller 4 + skärm?

Slugge skrev:
Den kabeln du har, är det 4 ledare eller 4 + skärm?
Den saknar skärm tyvärr.

Du skriver att det är en Hager jfb som inte fungerar. Det låter långsökt att det skulle blivit fel på en ny Hager. Mer sannolikt är att endera ledaren som testknappen går mot inte är inkopplad. Är det ex. möjligen så att du bara har 2 faser fram till JFB? Eller ännu värre att du inte har någon nolla (det kan i så fall bli riktigt farligt).

hempularen skrev:
Du skriver att det är en Hager jfb som inte fungerar. Det låter långsökt att det skulle blivit fel på en ny Hager. Mer sannolikt är att endera ledaren som testknappen går mot inte är inkopplad. Är det ex. möjligen så att du bara har 2 faser fram till JFB? Eller ännu värre att du inte har någon nolla (det kan i så fall bli riktigt farligt).
Nej, jordfelsbrytaren är till 100% rätt kopplad och den har alla tre faser.
Har dubbel kollat detta till förbannelse...

Jag tror att Bo.Siltberg har rätt, testknappen kan ha varit kopplad mellan två faser och bränt motståndet.

Nolla har jag garanterat, vet mycket väl vad som händer när man tappar nollan.
Detta praktiserades när garaget central installerades. Resulat var inte så farligt eftersom så lite var inkopplat men det gick en del halogenlampor och en radio.

Friskt kopplat, hälften brunnit....... det är verkligen spännande med el.

Kan vara så enkelt som att matningen ligger på fel sida av jordfelsbrytaren, alla jag sett ska ha matning ovanifrån och ut neråt.

Funkar JFB om du simulerar ett äkta fel?
Då är bara testfunktionen trasig, men det är ju inte heller bra.
Även om testknappen är kopplad mellan faser ska den inte bränna något motstånd om brytaren fungerar och man inte håller in knappen länge.

Det såg ju inget vidare ut i ditt mätarskåp, hoppas du fixar till det lite som du skrev i #27.
Plomberingen är inget du behöver bekymra dig över, gör som Mikael_L skrev och kontakta elleverantören, ingen kommer att anklaga dig för något. Betydligt sämre att låta det bero och låtsas som ingenting.

Fotografen skrev:
Kan vara så enkelt som att matningen ligger på fel sida av jordfelsbrytaren, alla jag sett ska ha matning ovanifrån och ut neråt.
Den är som sagt 100 % rätt inkopplad......

GK100 skrev:
Funkar JFB om du simulerar ett äkta fel?
Då är bara testfunktionen trasig, men det är ju inte heller bra.
Även om testknappen är kopplad mellan faser ska den inte bränna något motstånd om brytaren fungerar och man inte håller in knappen länge..
Har inte simulerat detta än, har i och för sig lyckats koppla fel en tre fas vattenpump så att den löste ut. Kopplade de tre faserna före jordfelsbrytaren men råkade ta nollan efter. Då löste den, men vet ej om detta är det samma som om den är helt ok.

Det visar ju att den fungerar :), men kanske inte vid rätt felström. Jag hittar ingen information i HB 442 om JFBer tillåts ändra sina egenskaper. Det får i så fall bara vara ytterst marginellt. Däremot kan ju ingen förbjuda JFBn att gå sönder. Enligt handboken har temperatur, fukt, korrosion och strålning(!?) störst inverkan på hållbarheten.

Som sagt, du behöver kolla den. Helst mäta vid vilken ström den löser. Det bör gå att göra med försiktighet mha några motstånd och en DMM som kan mäta <200mA.

Melton

Erkänn nu... vi skvallrar inte:D Ingen elektriker har gjort detta på bilderna

Japp det är anläggningsägaren som åker dit, har en kompis som köpte en fastighet där mätaren var förbikopplad (en fas), hur det slutade vet jag inte.

Protte

tomlan skrev:
Melton

Erkänn nu... vi skvallrar inte:D Ingen elektriker har gjort detta på bilderna
Jag har gjort mycket man inte får men jag pillar bara på sånt jag förstår mig på.:rolleyes:
När det gäller dessa grejerna har jag varit osäker och hållt mig ifrån detta.
Ville vara seriöst och anlita en riktig elektriker...........:x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.