Elsäkerhetsverket svarar på om elektriker har egen behörighet

En bättre bild bara..

Är det någon som har något tips ang. min jordfelsbrytare i garaget?

• IMG_1706.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen skrev:
Elsäkerhetsverket svarar på om elektriker har egen behörighet
De elektriker som har varit här har alla haft behörighet, men vad hjälper det?
Det finns ju inget samband mellan behörighet och ett bra utfört arbete.

Hade en kakel nisse här som hade våtrumsbehörighet, men vad hjälpte det när resultatet såg ut som skit.
Men det är klart, badrummet kanske är tätt iaf. vem vet.

Redigerat:
Melton skrev:
Men om jag lägger med en separat jordkabel då? Förstår att det kanske inte är okej rent lagmässigt men borde det inte funger bra i pratiken?
Det är fullt tillåtet, men är det praktiskt?

Ang JFBn, det kan va fel på JFBn eller testknappen. Den kan ha varit felkopplad så att testknappen legat mellan två faser L-L i stället för L-N vilket bränt motståndet.

Köp en riktig spänningsprovare, t.ex Fluke T140. En sådan kommer du ha nytta av även i framtiden.
Med den kan du testa JFBn (efter att du kopplat in jorden) genom att mäta mellan fas och jord när Fluken är "kall" (inga mätningar gjorda omedelbart innan) vilket ska lösa JFBn.

Ingen elektriker skulle lämna skyddsledaren så som på första bilden, så vem vet vilken klåpare som varit i skåpen efter elektrikerna. Kolla upp allt!

Bo.Siltberg skrev:
Det är fullt tillåtet, men är det praktiskt?

Ang JFBn, det kan va fel på JFBn eller testknappen. Den kan ha varit felkopplad så att testknappen legat mellan två faser L-L i stället för L-N vilket bränt motståndet.

Köp en riktig spänningsprovare, t.ex Fluke T140. En sådan kommer du ha nytta av även i framtiden.
Med den kan du testa JFBn (efter att du kopplat in jorden) genom att mäta mellan fas och jord när Fluken är "kall" (inga mätningar gjorda omedelbart innan) vilket ska lösa JFBn.

Ingen elektriker skulle lämna skyddsledaren så som på första bilden, så vem vet vilken klåpare som varit i skåpen efter elektrikerna. Kolla upp allt!
Hur menar ni nu, dra en 4-ledarkabel och dra med en separat gul/grön RK 10 mm2 eller? Det är knappast tillåtet och känns väldigt dumt, då måste du dessutom ha en 4-ledare utan gul/grön så det kan du nog glömma..

Angående att hitta bra hantverkare så är det så att man ska känna någon tyvärr, men att hitta bättre än du haft borde du kunna lyckas med.

Slugge skrev:
Hur menar ni nu, dra en 4-ledarkabel och dra med en separat gul/grön RK 10 mm2 eller? Det är knappast tillåtet och känns väldigt dumt, då måste du dessutom ha en 4-ledare utan gul/grön så det kan du nog glömma..
Kan vi reda ut det här, är det tillåtet eller inte med en separat jordkabel.

Denna lösning är intressant för mig rent ekonomiskt, den kabeln som jag har tillgång till har tre svarta ledare och en blå. Om jag drar med en EKLK 5*1,5mm2 som jag skalar och tvinnar ihop alla ledare på, tjepar gulgrön. Sen ner i skyddsrör med allihopa. Det måste väl funka?

Förr har det varit så att i undantagsfall har Elsäkerhetsverket beviljat dispens för denna typ av lösning vid ett fåtal tillfällen, jag har själv varit med om en gammal högspänning med tillhörande jordlina som numera användes till lågspänning, men det kändes inte bra att ha en så viktig ledare vid sidan av.. Då skulle vissa villkor uppfyllas, men nu är det nya standarder som gäller så det är möjligt att den behörige själv kan besluta om avvikelser, vet ej, jag skulle inte vilja ha det så iaf.. Sen så måste skyddsjord vara gul/grön i hela sin längd så en vanlig installationskabel kan du inte använda.

Se SS 436 40 00, 543.1.3 och 543.6
Ligger kabeln i rör så borde en RK6 duga, eller en stålvajer kanske?
Nä, lämpligt och praktiskt är det nog sällan. Ska man ändå dra en separat skyddsledaren kan man lika gärna dra en helt ny 5x6mm² kabel (till ett kraftigt högre pris förstås...)

Slugge skrev:
Sen så måste skyddsjord vara gul/grön i hela sin längd så en vanlig installationskabel kan du inte använda.
Men tex en EKKJ är ju inte gul/grön, där tar man ju flätan och använder till jord. Nu är ju inte en EKKJ en vanlig installationskabel men ändå. Jag förstår inte skillnaden.

EKLK använder jag ju som en markkabel och borde få göra på samma sätt som med en EKKJ.

Nja, biledaren (skärmen) på EKLK är inte godkänd som skyddsledare.
Med tanke på att kabeln ska ligga i mark så är det svårt att hitta andra alternativ än "riktiga" kablar för skyddsledaren tyvärr.
Att tvinna ihop alla ledare i en EKLK fungerar ju men är fy fy.
Men det är sant att det finns en liten lapsus i reglerna om gul/grön för kablar som EKKJ.

I fallet EKKJ har du mycket riktigt inte någon gul/grön ledare men förväxla inte detta med EKLK, detta är bara en biledare. I din EKKJ en koncentrisk ledare och denna är uppenbart jord eftersom den även skyddar kabeln i sig, det finns även andra undantag en jordledare är bar koppar, på alus kan det bara märkas med en 4, huvudregeln är att du inte f¨r använda gul/grönt till något annat än skyddsjord eller kombinerat, men det är riktigt som du skrev..
Men i fallet med jordkabel kan ingen förväxling ske medan med installationskabeln kanske någon gräver upp mitt på sträckan, mäter att ingen spänning finns och klipper..

Hej på er!

Får börja med att tacka för era kommentare och synpunkter.

Har beslutat mig att göra följande:
  • Ansluta skyddjorden till garaget. (kan ju vara bra att ha)
  • Sätta dit ett skavskydd där matningen till husets central går ut.
  • Ta bort den markabeln som bara är avklippt
  • Ta bort den markabeln som var tänkt att användas som reservkraft
  • Köpa en FR-N1XV 5G6 kabel och dra till hönshuset.
  • Testa om jordfelsbrytaren löser ut som den ska.
  • Ploberingen som saknas skiter jag nog i, det var ju inte jag som tog bort den. (eller kan jag åka på något?)

Plomberingen: Misstanke om olaga kraftavledning kan det bli.

Protte

Låter bra, en fullösning hade nog blivit ifrågasatt om något gått fel. Där kablarna kommer från marken brukar också sitta skydd. Angående plomberingen så ska ju allt omätt ha det, men blir nog svårt att du ska åka illa ut för detta, hur gammalt är det egentligen, ser ju relativt färskt ut..

prototypen skrev:
Plomberingen: Misstanke om olaga kraftavledning kan det bli.

Protte
Det där låter lite surt, det är ju inte jag som har tagit bort någon plombering.
Är det jag som fastighetsägare som kan åka på det ändå menar du?

Nu har jag iof tillgång till plomberings grejer, bara jag hittar rätt plombering.
Men jag hade helst sluppigt lägga tid på detta eftersom jag inte anser att det är mitt fel att det saknas.

Dessutom så är det ju fjärravläst så det lär ju inte komma någon och se detta, om det inte blir fel på grejerna förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.