Hej
Skall montera Regina takpanel med måtten 62cmx122cm.
Detta blir ju på liknande sätt som att montera klickgolv, man får kapa en panelskiva när man närmar sig väggen, och sen börjar man med den (kortare nu) som nästa panel.
Hur kan det då alltid bli cc=300mm, se foto på monteringsanvisningen? Glespanelens cc måste väl anpassas efter de sågade panelen, dvs kan variera? För man kan väl inte låta en skarv "hänga i luften"? Eller tänker jag hel fel? (förmodligen gör jag det 😉 )

Illustration som visar monteringsanvisningar för Regina takpanel med instruktioner om c/c-avstånd på 300 mm för glespanel och detaljer om spikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar alltid montera dessa takskivor med halvförband. Dvs jag börjar varannat varv med en kapad skiva som är 600mm.

Om du vill montera på det sätt du beskriver så kan du sätta glespanelen längs med takskivorna istället. Men jag tror att det kommer se tokigt ut rent estetiskt.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Självklart så skall man ju göra, blir kanske lite mer spill men enklast och snyggast, tack!

T
Om du läser moteringanvisningen så står det att man kan sätta den tvärs eller längs glespanelen med skarvarna på glesen om man monterar tvärs. Sen ska man ju skjuta in not och fjäder i varandra så de bygger 600x1200 mm och då stämmer det med c/c300 mm på glesen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.