Bo.Siltberg
87 726
Poäng
27 085
Medlem i
80
Startade trådar
3 jan 2008
Senast aktiv
Sur gubbe.
Intressen: Musik, Elsäkerhet, kvalité, bygg, motion.
Intressen: Musik, Elsäkerhet, kvalité, bygg, motion.
Se mer
Aktivitet
-
Senast online:
-
Bo.Siltberg svarade i tråden Jordad armatur med ojordat uttag - stickpropp?.Nej, att det är ett kronuttag gör det inte farligt, inte ens om lampan blir strömförande pga ett fel. Nu är det en garderob säger du... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Jordad armatur med ojordat uttag - stickpropp?.Ovanligt med ett kronuttag i en garderob. Man kan undra om allting står rätt till här. Din lampa är avsedd att skyddsjordas och ska... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Plint i Elko strömbrytare?.Men du bör inte använda blindplintarna så. Förr (90-talet) var det förbjudet i föreskrifter. Anledningen är att byte av strömställare... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Hur många mil går en bil innan den skrotas?.Vid 23 tusen mil är bilen knappt inkörd.... Mina bilar MB 300 D1984600 000 kmRostade bort. Motorn i nyskick. MB E300TDT1994300 000... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Lägga in en enpolig automatsäkring på 10A på en 16A anläggning..Ja. Denna kabel kommer inte att bli överbelastad pga 16 A säkring och kablar brinner inte heller för lite överlast. Det krävs mer än så... -
Bo.Siltberg gillade avh67fs inlägg i tråden Lägga in en enpolig automatsäkring på 10A på en 16A anläggning..Om kabeln 1,5 mm2 är skyddad mot överlast även med minibrytare 16 A behöver det inte vara något fel elsäkerhetsmässigt med den... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Lägga in en enpolig automatsäkring på 10A på en 16A anläggning..Hur är de enfasiga ledningarna förlagda? Om det är utanpåliggande kabel så duger 1.5 mm². Men sägas bör är att man ska undvika att... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Taklampanslutning i studentlägenhet.Jag rekommenderar starkt att ni köper en armatur som kan hängas i en krok. Man kan tyvärr inte köpa en valfri lampa i dag och tror att... -
Bo.Siltberg svarade i tråden En vanlig dag som elektriker..Jag tänkte på det här du skrev: -
Bo.Siltberg svarade i tråden En vanlig dag som elektriker..Var? I rackskåpet? Mäter du i en driftsatt grupp? Strömmar i PE pga EMC-filter kan nog ställa till det med resistansmätning. Kanske är... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Vilken elbil skall man satsa på 2026?.Det framgår ingenstans vad jag vet, men man kan ju gissa på ett antal skäl till att man tagit fram detta laddsystem som vi har. Man... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Köpa en ny spis.Den går bra. -
Bo.Siltberg svarade i tråden Köpa en ny spis.Vad menar du med "nya" spisen? Den enda spis som kan komma ifråga är den jag beskriver i #5. -
Bo.Siltberg svarade i tråden Köpa en ny spis.Spisen med stickpropp (fyra runda stift) på sista bilden kan troligen användas. Kontrollera först att det är en 230 V-spis. Du kan då... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Köpa en ny spis.Det går att ordna. Bor du i en gammal lägenhet med enbart enfas indraget? Kolla säkringarna till spisen. Har du 1 säkring på 20 A eller... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Laddning av elhoj (Stark Varg och El-kåtte ktm freeride E).Varför en anslutningssladd på 1.5 mm² utan problem klarar 18 A har jag redan förklarat ovan. Om din koja bedöms vara ett utrymme med... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Dra el till stolpe på tomten. Vad gäller idag?.Är det närmare till mätarskåpet? Annars är 22 meter ingen lång sträcka. Det skulle räcka med 1.5 mm² om du inte har onormalt dåliga... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Philips hue wired dimmerpuck och dcldosa.Jag är totalt ointresserad av vilka färger du har där, utan det är deras funktion som är intressant. Har du en fas eller tändtråd där... -
Bo.Siltberg svarade i tråden Philips hue wired dimmerpuck och dcldosa.Det var en usel vägledning på Philips hemsida... Men om man får tro det så är nollan valbar, men rekommenderas. Även den fysiska...
Bilder
Visa mer
Bo.Siltberg har laddat upp 1 783 bilder.
Filmer
Visa merBo.Siltberg har laddat upp 15 filmer.
Mottagna reaktioner
-
Men du bör inte använda blindplintarna så. Förr (90-talet) var det förbjudet i föreskrifter. Anledningen är att byte av strömställare... -
DDilato gillade Bo.Siltbergs inlägg i tråden Lägga in en enpolig automatsäkring på 10A på en 16A anläggning..Ja. Denna kabel kommer inte att bli överbelastad pga 16 A säkring och kablar brinner inte heller för lite överlast. Det krävs mer än så...
Gillar
-
Bo.Siltberg gillade avh67fs inlägg i tråden Lägga in en enpolig automatsäkring på 10A på en 16A anläggning..Om kabeln 1,5 mm2 är skyddad mot överlast även med minibrytare 16 A behöver det inte vara något fel elsäkerhetsmässigt med den...
Följare
Allmän info
- Från
- Värmland, Molkom
- Kön
- Man
- Sysselsättning
- Pensionär