R Renoveringstjejen skrev:
Den har kommit och gått men i år - trots torka - har den verkligen blomstrat. Jag har köpt Atamon och tänker vattna ut det efter att ha plockat bort svamparna och klippt gräset och sen perforerat med grepen. Tror ni det hjälper?[bild] Jag
Testa Binab t.
Det ska normalt räcka med en behandling som vattnas ut.

M Mrs November skrev:
Visst ättika är ättika och har väldigt många bra användningsområden. Rätt använt är det perfekt som både rengöringsmedel, sköljmedel och ogräsbekämpning mellan plattor och annat.
Men ättika från mataffären är inte godkänt som bekämpningsmedel så både TS ide om atamon och vanlig ättiksprit går ju bort om man ska följa reglerna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Testa Binab t.
Det ska normalt räcka med en behandling som vattnas ut.
Är det godkänt? Får det användas av privatperson mot svamp/ häxring?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det godkänt? Får det användas av privatperson mot svamp/ häxring?
Ja det är ekologisk svamp, lika farlig som bakjäst

Frågan var inte om det var farligt eller ofarligt. Frågan var om produkten var godkänd för det användningsområde som diskuterades.

Bakjäst får ju inte heller användas som bekämpningsmedel..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Men ättika från mataffären är inte godkänt som bekämpningsmedel så både TS ide om atamon och vanlig ättiksprit går ju bort om man ska följa reglerna.
Var har jag sagt att TS ska använda ättika? Jag svarade Alfredo som sa att ättika är ättika. Har ju nu också fått bekräftat att guldvatten är tillåtet för TS att använda😏

F fribygg skrev:
Bakjäst får ju inte heller användas som bekämpningsmedel..
Nu får ni ge er, fokusera på något vettigare.
Jag föreslog ett väletablerat svampmedel för bekämpning i trädgården inte DDT😵‍💫

https://www.wexthuset.com/Downloads/Binab-anv.pdf

M Mrs November skrev:
Har ju nu också fått bekräftat att guldvatten är tillåtet för TS att använda😏
Om du hävdar att urin eller guldvatten är ett godkänt bekämpningsmedel vill jag gärna ha en källa eller länk som stöder ditt påstående..

Att det kan vara ett lämpligt gödselmedel är vi helt överens om.

Nu får ni ge er, fokusera på något vettigare.
Jag föreslog ett väletablerat svampmedel för bekämpning i trädgården inte DDT😵‍💫

[länk]
Är det tillåtet för privatpersoner?

M Mrs November skrev:
Jag svarade Alfredo som sa att ättika är ättika.
Det jag försökte säga var att även om produkterna nedan innehåller samma kemiska substans i samma koncentration:

Screenshot_2026-06-11_15-22-22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-06-11_15-21-30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så skulle användningen av innehållet i dunken för att döda växtlighet kunna vara tillåtet medan användningen av innehållet i flaskan på samma sätt för samma ändamål skulle kunna ses som ett otillåtet miljöbrott.

Nu tror jag ingen domstol skulle ta i detta med tång, men min poäng är att produktens syfte kan styra vad som är ett tillåtet användningsområde och att det paradoxalt nog kan vara väsentligare än faktisk substans. Det är åtminstone ett synsätt som framförts upprepade gånger här på forumet av normalt sett kunniga skribenter. Men be mig som sagt inte ge några rättsfall, för det tvivlar jag på att det finns, då denna diskussion om "tillåtet" är extremt teoretisk. Extrem teori verkar dock passa i denna tråd utifrån hur viktigt jag uppfattar det är för TS med regelefterlevnad.

• Gilla
  • Wow
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Om du hävdar att urin eller guldvatten är ett godkänt bekämpningsmedel vill jag gärna ha en källa eller länk som stöder ditt påstående..

Att det kan vara ett lämpligt gödselmedel är vi helt överens om.
TS får använda det. Läser du över huvud taget innan du ger dig in i en diskussion. Väg in det som skrivs och försök hjälpa TS istället för att framhäva dig själv och dina egna åsikter. Kommer inte att svara dig ytterligare i frågan. TS svar var det viktiga för mig.😎

Jag gör som Kajsa Varg (även om hon påstås aldrig skrivit det) att "man tager vad man haver".😎
Färskpotatisen är snart färdigkokad, kanske vattnet efter den hjälper, hett vatten kan nog ta död på lite.😉

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
TS får använda det. Läser du över huvud taget innan du ger dig in i en diskussion. Väg in det som skrivs och försök hjälpa TS istället för att framhäva dig själv och dina egna åsikter. Kommer inte att svara dig ytterligare i frågan. TS svar var det viktiga för mig.😎
Nej Urin är inte listat som bekämpningsmedel och får alltså inte användas som sådant.

Att du kommer med förslag som inte är listade och godkända bekämpningsmedel hjälper knappast TS som är noga med att följa reglerna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag gör som Kajsa Varg (även om hon påstås aldrig skrivit det) att "man tager vad man haver".😎
Färskpotatisen är snart färdigkokad, kanske vattnet efter den hjälper, hett vatten kan nog ta död på lite.😉
Framför allt är det ju bra att ta tillvara vattnet och näringen i vattnet, östra Småland verkar bli torrt i sommar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.